Vérző mellbimbók, őrült zászlós kalap – Ezek voltak 2019 legizgalmasabb kiállításai

Középiskolás művészettörténet könyvekből ismerős barokk festmény, őrült, zászlós kalap és vérző mellbimbók. A 2019-es év számos szempontból volt lehengerlő, de a kiállítások tekintetében mindenképpen.

Miért ők?

Összeszedtük a képzőművészet határvonalait súroló iparművészektől egészen a klasszikus, barokk festészetig, melyek voltak a legnagyobb hatású tárlatok tavaly. A legizgalmasabb kategóriák  győzteseit mutatjuk, legyen szó extravagáns divattervezőről, fotósról, vagy akár a klasszikus értelemben vett szépművészetről. Azokat a kategóriákat gyűjtöttük össze, amelyek segítségével a leginkább átfogó kép készülhet a tavalyi évről.

A legszebb: Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora a Szépművészeti Múzeumban

Érdeklődők Peter Paul Rubens Venus és Cupido című festménye mellett a Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora című kiállítás sajtóbemutatóján a budapesti Szépművészeti Múzeumban 2019. október 28-án. A tárlat február 16-ig látogatható / Fotó: MTI / Mónus Márton

A tavalyi év utolsó harmadában, októberben megnyílt tárlat az európai művészet meghatározó barokk mesterét, Peter Paul Rubenst állítja fókuszába. Rubens mellett kora flamand festészetét is hivatott a tárlat bemutatni. Jelentősége többek között azért nagy, mert a kiállított alkotások a világ legnívósabb múzeumaiból érkeztek Budapestre, a Louvre-on át az Ermitázson keresztül a londoni National Gallery-ig.

A Facebooknak túl sok Rubens, pedig legjelentősebb galériákban állítják ki műveit

A Facebook nem engedi megjelenni oldalán az olyan hirdetéseket, amelyek szexuális tartalmúak, akkor sem, ha művészeti alkotásokról vagy oktatási anyagról van szó. Rubens festményeit a világ legjelentősebb galériáiban és múzeumaiban tekintheti meg a közönség. A flamand barokk mester művei olyan kortársakra voltak hatással, mint Van Dyck vagy Rembrandt.

A kiállítás szépsége pedig univerzalitásában mérhető: nincs ember, akit ne nyűgöznének le Rubens több méteres alkotásai. Ezt hivatott alátámasztani a Szépművészeti szokatlan nyitvatartása is. A tárlat alatt ugyanis hétfőn is nyitva tartanak a nagy érdeklődésre való tekintettel.

A legváratlanabb: David Lynch Small stories a Műcsarnokban

Lynch egyedülálló tárlata legalább akkora hír volt a magyar közönség számára, mint a Twin Peaks harmadik évada 2017-ben. A különös és sötét hangulatú filmjeiről ismert rendező minden alkotása jócskán súrolja a képzőművészet határvonalát.

David Lynch, a zseni, aki szeret söprögetni / Könyvrecenzió

David Lynch és Kristine McKenna Aminek álmodom című kötete részletesen bemutatja a rendező életét, amely inspirációt nyújtott az általa készített művekhez. A könyvből megtudhatjuk, hogy élt újságkihordásból, csokornyakkendő készítésből, festészetből, de bútortervezőként és festőként is debütált. Sőt, rövid ideig egy

A Műcsarnokbeli kiállítás pedig egyértelműen alátámasztja, hogy Lynch fotói, videó önálló műalkotásokként is megállják helyüket. És ha valamit nem láttunk jönni, hát ezt biztosan nem. Listánkra is emiatt került fel: nagyon meglepődtünk.

A legnépszerűbb: A szürrealista mozgalom Dalítól Magritte-ig – Válság és újjászületés 1929-ben a Magyar Nemzeti Galériában

Salvador Dalí Láthatatlan alvó nő, ló, oroszlán című festménye A szürrealista mozgalom Dalítól Magritte-ig – Válság és újjászületés 1929-ben című kiállításon, a Magyar Nemzeti Galériában a megnyitó napján, 2019. június 26-án / Fotó: MTI / Máthé Zoltán

Salvador Dalí és René Magritte egyenként is nagyot szólnának. Ezen a tárlaton azonban – együtt olyan nevekkel, mint Picasso, Miró és Giacometti –, igazán közel érezhettük magunkhoz a szürrealizmus elragadó báját. A korszak és a stílus méltán népszerű manapság is, hiszen jelképei, az ábrázolások abszurditása és jelentésrétegei még mindig rengeteg gondolkodni valót nyújtanak.

Dalítól David Lynch-ig – Mindannyiunkban ott szunnyad a szürrealista

1929-ben Párizsban elszabadult a tudatalatti. Magritte, Breton, Dalí, Miro, Max Ernst – és folytathatnánk a mozgalom leghíresebb alkotóinak névsorát. Hatása mostanra sem szűnt meg, gondoljunk csak David Lynch filmjeire vagy akár fotográfiáira. A választ a Magyar Nemzeti Galéria szürrealizmus kiállításán jártunk.

A tárlat erőssége, hogy a szürrealizmust teljes egészében, az előzményeitől kezdve Dalí és George Bataille egyéni életművéig mutatja be. A százhúsz alkotás majdnem teljes egészében a párizsi Centre Pompidou-ból érkezett. A listára a szürrealizmus népszerűsége és a tárlat alapossága miatt került fel.

A legizgalmasabb modern: Bacon, Freud és a Londoni Iskola festészete a Magyar Nemzeti Galériában

Lucian Freud Alvó szociális munkás című festménye

Habár a tárlat még 2018 legvégén nyílt, az emlékezetes finisszázsa és jelentősége miatt egyértelmű helye volt listánkon. A kiállítás a Londoni Iskola kulcsfontosságú alkotóira fókuszál, Baconén és Freudén kívül Auerbach és Kossoff munkásságát bemutatva. A tárlat nem csak művészettörténészek számára volt óriási esemény. Nehéz elfeledni a Galéria által kiadott közleményt, amelyben a kommenteket írt látogatói kifogásokra reagáltak. A látogatók, vagy legalábbis az internetes hozzászólók olyan hevesen sérelmezték a meztelen alakok rútságát, hogy a Galéria is megszólalt.

Jó hír azonban, hogy a kiállítás vendégkönyvében nem volt nyoma az elégedetlenkedőknek, a trollok az internetre korlátozódtak.

A stílus, amely a nem bennfentesek számára nem ismert szélesebb körben, nagy szerepet vállalt a modernségben. A toplistánkon a tárlat az angol iskola átfogó bemutatása miatt szerepel.

A legérdekesebb életmű: Király Tamás Out of the Box a Ludwig Múzeumban

/ Fotó: Végel Dániel / Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

Budapest legnagyobb kortárs múzeumában a tavalyi év egyik legnagyobb durranása volt Király Tamás tárlata. Az első retrospektív kiállítás során bemutatott életműben többféle médium is szerepel. Legnagyobb számban természetesen a ruhák és egyéb kiegészítők, viszont a divat határterületei, úgymint a performance, film, színház és képzőművészet is foglalkoztatták a tervezőt. Összművészeti divatbemutatói hatalmas jelentőségűek voltak, a gondolkodásmódja pedig mindig is aktuális marad.

A Király Tamás izgalmas munkásságát bemutató kiállítás a médiumok sokszínűsége miatt érdemelte ki helyét toplistánkon.

Az évet legjobban jellemző: Bauhaus100. Program a mának. Kortárs nézőpontok a Ludwig Múzeumban

A 2019-es év egyik legjelentősebb tulajdonsága kulturális szempontból természetesen a Bauhaus eseménysorozat volt. A százéves évfordulóra az egész világon nagyszabású és a Bauhaus szellemiségével megegyező kiállításokat szereztek. A Ludwig Múzeum kiállítása tematikus fókuszcsoportokban mutatta be a Bauhaus mozgalmat, amelyek mellé kortárs alkotók műveit helyezték. A tárlat egyedülállósága abban rejlett, hogy nem a Bauhaust kívánta önmagában bemutatni, hanem a jelenkorban is meglévő művészeti pozíciókat.

Nincs művészeti fogalom, stílus, ami jobban átfogta volna a tavalyi évet a Bauhausnál. A listánkon is emiatt érdemelte ki helyét: a Bauhaus-emlékév mellett nem lehet elmenni szó nélkül.

A legjobb feminista: Sorry I Gave Birth I Disappeared But Now I’m Back a FERi-ben

/ Fotó: Gáldi Vinkó Andrea

Az anyaság témakörét sajátos szempontokból körüljáró tárlat tavaly Oltai Kata galériájában nagyon erős anyagnak bizonyult. A nyolcadik kerületben működő feminista galéria önmagában hiánypótló és fontos helyszín, viszont az ilyen tárlatok teszik a FERit azzá, ami. Tabudöntögető, nőközpontú és érzékeny. Éppúgy, mint Gáldi Vinkó Anikó fotósorozata az anyaság és a nő saját élete közti egyensúlyának megtalálásáról.

Toplistás helyét témaválasztásával és annak expresszív megjelenítésével érdemelte ki a tárlat.

A legjobb fotókiállítás: Fejezetek – Varga Marietta kiállítása a Kolta Galériában

Varga Marietta: Fejezetek

Varga Egyike azon fiatal magyar művészeknek, akik külföldön is nagy népszerűségre tettek szert. A fotós az ikonikus pasztellszínekkel, brutalista épületekkel, és a képek különleges hangulatával nagyon megkapó képi világot tár elénk. Kiállítása 2019-ben a Kolta Galériában finom volt, érzékeny és megkapó. Toplistánkra egyedisége miatt került fel: ezzel a médiummal kevesen bánnak úgy, mint Varga Marietta.

A legjobb magyar: Bak 80 az Acb Galériában

A kortárs művészetben a Bauhauson kívül valaki más is kerek születésnapot ünnepelt 2019-ben. Bak Imre nyolcvanadik életévének zsúrját ráadásul az Acb Galéria szervezte. A művész és a galéria kombinációjából egy remek kiállítás született. Jó hír, hogy még idén március 8-ig tart!

A Bak Imre több mint ötvenéves alkotói karrierét bemutató tárlat az életmű változásaira, alakulására vonzza a látogató tekintetét. Sajátos geometrikus világába könnyen bevonódhatunk, a tárlat remek segítséget nyújt ehhez. A tárlat az Acb három helyszínén foglal helyet, és átfogó képet ad Bak munkásságáról.

A legjobb pályázati: Leopold Bloom-díjazottak a Ludwig Múzeumban

Ember Sári: Since Our Stories All Sound Alike, 2018, installáció, Galleria Campari / Fotó: Molnár Ani Galéria

Az ötödik alkalommal meghirdetett Leopold Bloom-díj célja, hogy a hazai képzőművészek nemzetközi karrierépítését támogassa. A Joyce főhőséről elnevezett pályázat nyertese elegendő anyagi fedezetet kap, hogy rendezhessen külföldön egy saját kiállítást. A tavalyi verseny döntőseinek pályamunkáiból rendezett kiállítás pedig remekül mutatja be a kortárs, fiatal művészek helyzetét Magyarországon. A finalisták: Asztalos Zsolt, Ember Sári, Erdei Krisztina, Kútvölgyi-Szabó Áron, Molnár Zsolt és Tranker Kata. A díj kuratóriuma Ember Sárit ismerte el. Az emberi fej absztrakcióját és redukcióit bemutató pályamunkái rendkívül izgalmasak voltak.

Kezdőlap > Uncategorized > Vérző mellbimbók, őrült zászlós kalap – Ezek voltak 2019 legizgalmasabb kiállításai
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból