Lichter Péter harmadik játékfilmje, az Üres lovak két filmrendező, Kertész Mihály és Bódy Gábor halál utáni találkozásának szatirikus történetét meséli el. Az Üres lovak által a kollektív filmemlékezet világában is elmerülhetünk Mácsai Pál és Rába Roland mint kísérteteknek köszönhetően.
A Mácsai Pál és Rába Roland által megformált kísértetek beszélgetéseit régi hollywoodi klasszikusok, illetve szerzői és avantgárd alkotások asszociatív kollázsa kíséri. Kertész és Bódy gyakran vitáig élesedő anekdotázásából nemcsak a személyes drámáik és a filmkészítés ma is aktuális kérdései bomlanak ki, hanem a kollektív filmemlékezet világában is elmerülhetünk.
Az Üres lovak az úgynevezett ‘found footage’ műfajába tartozik: ez az ötvenes évek óta virágzó kísérleti filmes irányzat elsősorban talált nyersanyagok felhasználásával dolgozik.
A ‘found footage’ filmek első meghatározó alkotója az amerikai Bruce Conner volt.
Később Craig Baldwin készített egész estés munkákat régi B-filmek újravágásával.
Fagyott május: Az apokalipszis nulladik órája – Kritika / ContextUs
Lichter Péter első alkotása eljátszik a gondolattal, hogy milyen lenne egyedül túlélni egy posztapokaliptikus világban. A rendező ugyan első nagyjátékfilmje a Fagyott május, de már korábban készített rövidfilmeket. A főleg avantgárd, kísérleti jellegű alkotások jó alapot biztosítottak számára alkotása elkészítéséhez.
Itthon Bódy Gábor és a Balázs Béla Stúdió több alkotója kísérletezett talált nyersanyagokkal.
Később Forgács Péter munkái (pl. Hunky Blues) váltak nemzetközileg ismertté, valamint a műfajjal szélesebb körben Pálfi György Final Cutján keresztül találkozhatott a közönség.
Lichter Péter korábbi, Máté Borival közösen készített egész estés Hamlet-adaptációja, a The Rub sorolható ebbe a műfajba, vagy a rendező 2009 óta készített rövidebb munkái, mint például a Rotterdamban és a New York-i Tribeca Filmfesztiválon bemutatott Look Inside The Ghost Machine.
Üres lovak / Empty Horses – teaser trailer
The ghosts of two legendary Hungarian filmmakers (Michael Curtiz, Gábor Bódy) talk about film and personal history. A feature length essay film about cinema with actors Pál Mácsai and Roland Rába. International premier: Ji.hlava IDFF 2019 Rotterdam IFF, 2020 Az Üres lovak két legendás filmrendező, Kertész Mihály és Bódy Gábor halál utáni beszélgetéséről szól.
Az alkotók célja, hogy a két rendező beszélgetésén keresztül a szélesebb közönség is megismerje a filmtörténet több fontosabb korszakát, valamint azok kulturális és személyes vetületét.
Az alkotók a filmet non-profit céllal, ingyenesen vetítik, a látogatók a vetítési helyszínek munkáját ajánlott adománnyal támogathatják.
Az Üres lovak készítői kifejezetten várják további oktatási intézmények, galériák és filmklubok jelentkezését vetítési igénnyel.
Empty Horses / Üres lovak – excerpt / részlet
The ghosts of two legendary Hungarian filmmakers (Michael Curtiz, Gábor Bódy) talk about film and personal history. A feature length essay film about cinema with actors Pál Mácsai and Roland Rába. Az Üres lovak két legendás filmrendező, Kertész Mihály és Bódy Gábor halál utáni beszélgetéséről szól.
A 67 perces esszéfilmet Kránicz Bence, Roboz Gábor és Lichter Péter írta, zeneszerzője Horváth Ádám Márton, operatőre Gerencsér Dávid, hangmérnöke Lukács Péter Benjámin, producerei Nedeczky Dóra, Lichter Péter és Máté Bori.
A filmet tavasszal a fővárosban és vidéken is láthatja a közönség: Budapesten március 1-jén, 16-án és 26-án az Art+ Cinemában (volt Örökmozgó moziban).
További vetítések várhatók még Pécsett (március 6, Apolló mozi), valamint a debreceni MODEM-ben. Az érdeklődők a folyamatosan bővülő új budapesti, vidéki és nemzetközi vetítésekről a film hivatalos Facebook-oldalán.
Szereplők
Mácsai Pál, Rába Roland
Alkotók
rendező-vágó: Lichter Péter
író: Kránicz Bence, Roboz Gábor, Lichter Péter
operatőr: Gerencsér Dávid
zeneszerző: Horváth Ádám Márton
hangmérnök: Lukács Péter Benjámin
producer: Nedeczky Dóra, Lichter Péter, Máté Bori
gyártásvezető: Emődy Botond
konzultáns: Gelencsér Gábor
—
Facebook-esemény: ITT
Időpont: 2019. március 1., 6., 16. és 26.
Helyszín: Art+Cinema (Budapest), MODEM (Debrecen), Apolló Mozi (Pécs)
Jegyár: Ingyenes