Január elsején jelent meg a MADRAPUR Jóra nap süt, rosszra hold című albuma, akik bezsebelték az év első magyar lemezét publikáló zenakarnak járó képzeletbeli díjat. Szabados Gáborral, a MADRAPUR frontemberével és egyik dalszerzőjével beszélgettünk többek között a független lemezkiadás előnyeiről és határairól, brandépítésről és műhelytitkokról.

ContextUs: Gratulálunk az albumhoz! Miért esett a választás éppen január elsejére?

Nagyon köszi! A dátumválasztás mögött nincs komolyabb gondolat. Így rá lehetett mondani, hogy 2018-ban ez az első magyar nyelvű lemez itthon. Hogy ennek van-e extra hírértéke vagy sem, azt mindenki döntse el maga! Kicsit féltünk, mert elsején mindenki csont másnapos, aztán olyankor bármi jól esik, csak a csapkodós zenehallgatás nem. Szerencsére úgy néz ki, hogy azért elég sokan hallgatták a fejfájás ellenére, és hallgatják azóta is.

ContextUs: Egyelőre még csak virtuális korongról beszélhetünk. Várható kazetta, esetleg CD is?

Tök jó lenne, ha fogható és szagolható formátumban is megtestesülne az elmúlt évek munkája annak ellenére, hogy ma már senkinek nincs mondjuk CD-olvasója. Ez azonban pénzbe kerül, ami nekünk sajnos egyelőre nincs. Azon munkálkodunk, hogy ez a jövőben ne így legyen. Tisztában vagyunk vele, hogy ez nem egyik pillanatról a másikra fog bekövetkezni. Jelenleg mások a prioritások. Inkább a második lemezre gyűjtünk ahelyett, hogy CD-ket gyárttassunk, de egyszer tutira lesz. Egyszer.

ContextUs: Melyikkel lehet szerinted több emberhez eljutni? Egy bandcampes kiadással vagy egy „valódi”, kézzel fogható lemezzel?

Nyilván az online kiadással. Pillanatok alatt bárkihez eljuttathatod a zenéd korlátok nélkül. Ez egyszerre fantasztikus és személytelen is. Emlékszem, gyerekkoromban kézről kézre jártak a CD-k és kazetták, mert csak a havertól lehetett megszerezni a legjobb albumokat. Átmásoltad őket, majd továbbadtad a következő cimbinek. Ennek is meg volt a maga varázsa.

Mondanom sem kell, hogy ma ez mennyire máshogy van. Beírsz a keresőbe egy zenekarnevet, és három másodperc múlva hallgatod a lemezüket.

Amivel nincs is semmi baj. Én is így tolom.

A CD és kazetta manapság nekem egyfajta “támogatási forma”. Ha lemegyek egy koncertre, és tetszik a zenekar, akkor a jegy árán kívül úgy tudom megköszönni nekik az élményt, hogy megveszem a lemezüket a merch pultnál. Van itthon egy csomó ilyen CD-m a polcon. Még rajtuk van a fólia, sosem tettem be lejátszóba, viszont így tudtam jelezni az adott zenekar felé az elismerésemet.

ContextUs: Manapság egyre több zenekar dönt úgy, hogy kiadó nélkül, saját erőből próbálnak érvényesülni (köztük ti is). Mennyire és meddig járható ez az út?

Szerintem a zenekarok részéről ez nem egy döntés. Ez van és kész. Ha akarsz egy lemezt, akkor utánamész, és megcsinálod magadnak. Ennek nem feltétele, hogy legyen kiadód. Igazából azt se tudom, hogy manapság mi szerepe van egy kiadónak. Mi tud hozzátenni az egészhez? Mi az, amit egyébként nem tudok megvalósítani csak kiadó segítségével? Én nem tudom. Nyitott vagyok, majd valaki egyszer magyarázza el!

Kérdésedre válaszolva – az első lemezünk után és a körülöttem észlelt történésekből –, úgy gondolom, abszolút járható a kiadó nélküli út. Hogy meddig? Szerintem bármeddig. Dalokat írtok, felveszi egy haver, ha jó, akkor pedig rezegnek rá a népek. Ehhez nem kell kiadó.

ContextUs: Az alt-punkosabb vonal mellett lett pár nyárias, rádióbarát dal is, mint például az Oldódj fel. Törekedtetek arra, hogy legyen egy ilyen oldala is az albumnak?

Nem törekedtünk. 

ContextUs: Nagyon szimpatikus, ahogy a produceretek, Lázár Domokos meséli el a számok felvételét a M.a.csek-on. Sokat segített az ő hozzáállása? Miért pont őt kértétek fel?

Írogattunk olyan arcoknak, akikről tudtuk, hogy csináltak már lemezt. Dodi egyből visszaírt, tetszett neki, aztán felvettük gyorsba’. Igazából minden a legnagyobb természetességgel zajlott. Nem volt “kiválasztási” folyamat. Belefolyt a dologba, mint egy ötödik zenekari tag.

A hangmérnöki tudásán kívül egyébként emberileg is nagyon jól működött a dolog.

Hasonlóan gondolkodunk a világról, hasonlóan látjuk a zenét, és ez az a plusz, ami miatt könnyen megértettük egymást és konstruktívan tudtunk dolgozni.

Dodiban megvan az egyik – nekem legfontosabb – hangmérnöki tulajdonság: a zenekar kéréseit magától értetődően tiszteletben tartja és nem akarja beletenni, beletuszkolni magát a végeredménybe. Teljességgel hisz a zenekar vízióiban, és valóra váltja azokat.

ContextUs: Korábban hárman már zenéltetek együtt. Miért döntöttetek úgy, hogy újra megpróbáljátok a közös munkát?

Könnyebb beolajozni, frissíteni vagy módosítani egy régi rendszert, mint egy teljesen újat építeni. A régi közös zenélések igazolták, hogy annak ellenére, hogy a hétköznapokban alapvetően teljesen más emberek vagyunk, a zenében megértjük egymást. Mindig is megvolt a kémia, ami felbecsülhetetlen és kifelé is érezhető. Így egyértelmű volt, hogy a zenekaralapítás gondolata miatt kiket fogok megkeresni először.

/ Fotó: A MADRAPUR Facebook-oldala

Igazából a MADRAPUR mostani megalakulása úgy indult, hogy nem is lesz banda, csak felveszem valakikkel a számaimat, mert a fejemben vannak, és már nem férnek el. Ki akartam őket pakolni onnan. Mivel Mátéval már zenéltem együtt korábban, ezért először hozzá fordultam segítségért. Aztán közös iszogatások után kiderült, hogy ő is hasonló cipőben jár, így esett meg, hogy vegyesen játszunk számokat tőle és tőlem is.

Mivel Pogival is zenéltem már korábban, tudtam, hogy jó dobos ezért megkértem, hogy ugyan dobolja már fel az elképzeléseket. Aztán végül Bence tette teljessé a képet, aki igazából sosem basszerozott, de valahogy úgy hozta az élet, hogy a szél a kezébe fújt egyet. Az alapvető cél az volt, hogy így, négyen csináljuk meg és vegyük fel a bennünk ragadt számokat, de már menet közben érződött, hogy ebből sokkal több lesz mint 13 dal. A cél felé haladás közben létrejött egy működő zenekar, és mivel még nem utáljuk egymást, úgy néz ki, hogy újabb célt kell keresnünk a jövőben. Örülök, hogy így történt.

ContextUs: Hogyan készül el egy dal a MADRAPURnál?

Máté vagy én megírjuk a saját dalaink gerincét otthon. Van, hogy már minden hangszerre van elképzelésünk, de van olyan is, hogy csak egy versszak és refrén rész van meg. Ezt elvisszük a terembe, és addig gyúrjuk a zenekarral, míg szám nem lesz belőle. Van, hogy egy az egybe az a verzió születik meg, amit valamelyik dalszerző korábban megálmodott, de megesik az is, hogy próbán egy sokkal jobb irányba kalandoznak el a dalok. Mostanában Máté és én is egyre jobban belefolyunk egymás dalaiba, amit tök jó irány.

ContextUs: A nagylemez két EP-ből és öt publikálatlan dalból áll össze. A Jóra nap süt és a Rosszra hold nyáron jelent meg. Az öt másik dalt az EP-k és az LP között írtátok?

Nem. Mindent számot egy időszakban raktunk össze és vettünk fel. 2017 elején rögzítettünk minden dalt, aztán tavasszal és nyár elején kevergettük Dodival a panel első emeletén, nyitott ablaknál 400 fokban. A nagylemez időbeli szétdarabolása tudatos volt, és nem a felvételek miatt alakult így.

ContextUs: Igen, elég tudatosnak tűnik, ahogy a mostani nagylemezt felépítettétek és beharangoztátok. Sokat készültetek a Jóra nap süt, rosszra holdra, vagy csak kívülről tűnik ilyen jól átgondoltnak?

Az igazság az, hogy túl sokat készültünk rá. Visszatekintve, jó volt így, de az is biztos, hogy ilyet nem csinálunk többet. Így háromszor annyi volt vele a meló, készen voltak a számok, viszont szándékosan “visszatartottuk” őket.

Ha nem jött volna ki elsején a lemez, akkor valószínűleg meghülyülünk. Én egy kicsit így is megbolondultam.

A koncepció egyébként jó visszaigazolást nyert. Mielőtt kijött volna a nagylemez, már megjelent rólunk 3-4 fontosabb cikk, ami adott egy biztos alapot, ismertséget, érdeklődést. Tudom ezt a stratégiát ajánlani minden elsőlemezes zenekarnak. Viszont a most íródó második lemezünk már sokkal könnyedebben, spontánabban és kevésbé tudatosan fog megjeleni, ebben egészen biztos vagyok.

ContextUs: Mi köze van Robert Merle regényének hozzátok?

Annyi, hogy Merle írt egy jó könyvet, aminek az a címe, hogy Madrapur. Nagyon sok felületes dolgot tudnék belemagyarázni a könyv és a zenekar párhuzamába, de nem teszem. Egyszerűen csak tetszett a név. MADRAPUR egy olyan város, amiről senki nem tudja, hogy igazából létezik-e vagy sem. Egy megfoghatatlan dolog ellenben a zenekar most megjelent dalaival, mert azok nagyon is valósok. Na, látod, semmi párhuzam.

CV

A MADRAPUR zenekar jelenlegi, négytagú felállásának megalakulása 2016 legelejére tehető. (Szabados Gábor: ének, gitár. Kozma Máté: ének, gitár. Ferencz Bence: basszusgitár. Nagy Gábor: dob.) Ez év novemberében SOUNDCHECK tehetségkutatón mutatkoztak be a nyilvánosság előtt, ahol egészen a döntőig meneteltek. Ezután határozták el, hogy rögzítik első nagylemezüket. A megjelenése rendhagyó módon három szakaszból állt. 2017 júliusban kijött egy négyszámos kislemez (Jóra nap süt), amit október végén további négy dal követett (Rosszra hold). Ez a két EP egészült ki még öt szerzeménnyel a 2018 első napján megjelent Jóra nap süt, rosszra hold című albumukon.