Korábban ismeretlen részleteket, köztük Michelangelo eszközeinek nyomait fedezték fel a restaurátorok a mesternek a firenzei Museo dell’Opera del Duomóban lévő Pietáján a szobor tisztítása közben.
Michelangelo eszközeinek nyomát azonosították
Az intézmény szerdán jelentette be, hogy a Bandini Pieta karbantartási munkálatai, amelyek még tavaly kezdődtek, ám a koronavírus-járvány miatt felfüggesztették őket, tovább folytatódnak és a nagyközönségnek ezúttal lehetősége van megnézni a restaurátorokat munka közben.
A szobor tisztítása, amely az alkotás első ismert restaurálása, rendkívül precíz munka: a szakemberek tisztított forró vízbe mártott vattapálcikákat használva távolítják el a méretes carrarai márványból faragott szobor réseiben felgyülemlett port és viaszt, írja az Artnet. A munkálatok közben eddig ismeretlen részleteket, köztük a mester eszközeinek nyomait azonosították a szakemberek.
Michelangelo csaknem 80 éves korában, 1547-1555 között készítette a Bandini Pietát.
A reneszánsz mesternek három ismert Pietája van. Egy korábbi változat a Vatikánban látható, a Szent Péter-bazilika bejárata mellett, egy későbbi verziót, a Rondanini Pietát egy milánói múzeum őrzi.
A mester saját arcát kölcsönözte Nikodémusznak
A firenzei múzeum szerint a másik két Pietával ellentétben, ahol Krisztus testét csak az anyja tartja, a Bandini Pietán Mária Magdolna és a bibliai alak, Nikodémusz is megjelenik, utóbbinak Michelangelo a saját arcát kölcsönözte.
Áttörést ért a kutatócsoport: Michelangelo két híres szobrát is azonosították
A Cambridge-i Egyetem vezetésével dolgozó nemzetközi csoport négy évi kutatómunkával azonosította Michelangelo szobrainak meghatározó attribútumait a két bronzszobron. A párducokon lovagló meztelen, izmos férfiakat ábrázoló szobrokkal kapcsolatban már a 19. században felmerült, hogy Michelangelo munkái lehetnek, ám ezzel az elmélettel már jó egy évszázada nem foglalkoztak a művészettörténészek, Willem Danielsz van Tetrode holland származású 16.
A reneszánsz mester eredetileg egy római kápolnába szánta a szobrot, nem messze attól a helytől, ahová saját sírját képzelte. A múzeum szerint azonban Michelangelo meggondolta magát, sőt megpróbálta elpusztítani az alkotást. Azonban végül egy szolgálónak adta, aki helyreállíttatta a művet.