Amikor mïus vagy Álmos Gergely nevét meghallja egy külföldi vagy egy magyar, előbbi talán hamarabb kapcsol, mi/ki is az. De abban megegyezhetünk, hogy akik ismerik, azok mind elszállnak a trekkjeitől. mïus Twentytwo 22 címen újabb albumot jelentetett meg. Álmos Gergelyt, a mïus atyját kérdeztük a külföldi és magyar viszonyokról, az új korongról és a Tape Delay Szőke Zolijáról.
ContextUs: Az új album, mint már tudjuk, a Twentytwo 22 címet fogja viselni. Azonnal beugrott Bon Iver legutóbbi lemeze, a 22, a million. Egyszerű véletlen lenne?
Az album címe a digitális órán látott időpontra utal, a 22:22-re. Nem hiszek a számmisztikában és a hasonló boszorkányságokban, de az utóbbi egy évben tényleg túl gyakran fordult elő, hogy pont ezt az időt mutatta az óra, mikor ránéztem. Hajlamosak vagyunk az ilyen dolgoknak nagyobb jelentőséget tulajdonítani, amit viccesnek találtam, így lett ez a cím. (mosolyog) Világosi Csabi által tervezett albumborító is erre reflektál, ami egy szingularitás görbe, egy kimerevített pillanat a végtelenben.
ContextUs: A Torso című dal ad fogódzkodót az új koncepcióról az új Korong kapcsán. Miben érhető tetten a változás az előző, a trológia kapocsaként is aposztrofált, Isola albumhoz képest?
A trilógia egyfajta lelki és egyben zenei fejlődési folyamata, amiben az Eigengrau valamiféle mélypont felismerése volt – a szín, amit a sötétben látunk. Az Isola volt a gyógyulás alatti elszigetelődés, a Twentytwo 22 pedig a lehetőségek felismeréséről, a nyitásról szól. Egy szóval a zene a legjobb kúra. (mosolyog) Zeneileg is nagy ívet írt le a három lemez, megtartva a mïusos stílusjegyeket. Ha összevetjük a Delusionalt a Torsoval, elég nagy utat írtam le, de a stílusjegyek ott vannak mindkettőben.
Mius – Torso (Original Mix) MIDH Premiere
Before the release of his next album, ‘Twentytwo 22’ in April 2018, March will see Budapest based artist Mius treat us to a new single, complete with standou…
ContextUs: Mi volt az inspiráció forrása a Twentytwo 22 készítésének folyamatában?
Általában mindig a környezetemből merítek, legyen az munka vagy magánélet. De itt most nagyon inspiráló volt, hogy beújítottam a hangszerparkomat is kicsit. A fél lemezen egy Korg Minilogue-dal szól, amibe nagyon beleszerettem. Sok akusztikus hangszert visszahoztam (tuba, harsona, cello, fuvola, bőgő), ami utoljára a legelső mïus-lemezen volt tetten érhető.
ContextUs: Alighogy megjelent a Torso, máris két ismert, méltán népszerű csapat – Brandt Brauer Frick és a brit Vessels – készített remixet hozzá. Miért éppen ők? Hogyan zajlottak a munkálatok, a kooperáció köztetek?
Janékkal az Electronic Beats-en futottam össze, mikor itt, Budapesten előttük játszottunk, innen is adta magát az ismeretség. Míg a Vessels-nél csak szimplán bírom, amit csinálnak. Megkerestem őket, és nagyon tetszett nekik a zeném –igent mondtak. Nagyon jó volt mindkét csapattal dolgozni, mert tényleg sütött a profizmus és alázatosság.
Janék verziója azért tetszik, mert mindent a mïus-hangmintákból tekertek ki, amihez csak a házi zongorájukat használták pluszban, amin minden dalt írnak és zörejeket vesznek fel.
Míg a Vesselsnél pedig az tetszik nagyon, ahogyan a saját atmoszférájukba illesztették számot, úgyhogy részleteiben mindig tetten érhető az eredeti.
ContextUs: A BBC is oda meg vissza volt érte, ahol premierként mutathattad be a Torsot. Részükről történt a felkérés?
Egy ekkora rádió ritkán kérne fel egy kelet-európai zenekart, nem is nagyon kerülünk a radarjukba. Egyszerűen csak elküldtem a zeném a remixekkel – az esélytelenek nyugalmával. Nagyon meglepett a pozitív visszajelzés, főként, hogy nem is az ismertebb Vessels-re vagy BBF-re ugrottak rá, hanem az eredetire.
ContextUs: Azt tapasztalni, hogy, ugyan idehaza is népszerű vagy, külföldön ez hatványozódva igaz. Sőt, érezhető, hogy temagad is inkább Magyarországon kívüli piacra orientálódsz. Valóban így van?
Azért nem gondolom, hogy népszerű lennék itthon, de a szakmai ismertségen túl van egy szűkebb, vájtfülű közönség, akik partnerek abban, hogy jó hangulatú koncertjeink legyenek- Együtt járják velünk a mïus útját, és követik a munkásságunkat. De az tény, hogy a hallgatóink 60%-a külföldi, és itthon még sokaknak a mïus duóbeli korszaka ugrik be, ami azért inkább még gyerekcipő volt a mostani sikerek és tartalom mögött.
De lassan kezd egy-két év késéssel eljutni a berlini Sonar Kollektiv (Jazzanova) által kiadott anyag is az itthoni fülekhez.
Talán a külföldi piacra való orientálódás oka az is, hogy kicsit szubkulturális a zenénk ahhoz, hogy az amúgy is szűk magyar piacra koncentráljunk. A zenénk a hangszeres és gépzene fúziójára épít, ami sokaknak nem elég „techno” vagy túl elektronikus, és emiatt elsőre nehéz a megfelelően felcímkézett dobozba helyezni.
ContextUs: A kiadó terén is megfigyelhető ez, hiszen nem magyar, hanem a Théque Records gondozásában jelenik meg a Twentytwo 22.
Igen, az első külföldi kiadásunk a berlini Sonar Kollektivnál történt meg 2 éve. Ők a Jazzanova házi kiadója, valamint olyan nevek indultak onnan, mint Åme. A Théque Records pedig egy friss kiadó, amit jómagam és Ligosztájeva Annamari alapítottunk. Habár budapesti székhelyű a kiadó, de erősebb a külföldi kapcsolati rendszere. Tulajdonképpen a Sonar Kollektivnél ellesett dolgokat kamatoztatom, és elindítottuk a saját lábra állást kiadás terén is, amiben Annamari filmes oldalról is sokat hoz. A célunk, hogy a régió tehetségeit tegyük ismertté. Jelenleg a mïus mellett a lengyel JÓGA zenekarral foglalkozunk, valamint Hegyi Dóri OHNODY projektjével, de folyamatosan bővülünk.
ContextUs: Mi lehet az oka, hogy külföldön fogékonyabban a zenefogyasztók a mïusra?
Ez egy nagyon jó kérdés, amin sokat gondolkozom. Például egy londoni audiovizuális fesztivál koncertjén volt ez nagyon szembetűnő, mennyire vették a lapot, annak ellenére, hogy először hallották a mïust. Előttünk a Ninja Tune alapító Coldcut lépett fel, és nem volt hozzáállásbéli különbség az ő vagy a mi produkciónkhoz képest.
Végeredményben az itthoni és nyugati tágabb értelemben vett közönségnél szerintem nem ízlésbéli vagy minőségi különbségről van szó, talán kint egyszerűen nyitottabbak az emberek.
De ez se mindenre igaz, ami nyugat, de a világvárosok, mint London, Berlin vagy Hamburg, egyszerűen jobban nyüzsögnek, ott történik most sok minden. De ennek ellenére a keleti régió is kezd magához térni, és talán kicsit elmozdulni a folyamatos nyugatra tekintésből. Nem kell messzire menni, nézd meg a román technokultúra hogy alkotott egyedit az utóbbi időben!
ContextUs: A lemezbemutató kezdete nem Magyarországon lesz, hanem Berlinben, majd az utosló állomáson hallgathatja meg a magyar rajongó Budapesten. Általában épp fordítva szokták a zenészek a turné megállóinak helyszínét összerakni.
Igen, ez most fordítva alakult. Ennek egyszerű oka: kicsit nehéz organizálni az életem a zenei léttel. A zenélés és a kiadó nem főállás, mellette építészettel és filmezéssel is foglalkozom.
https://www.youtube.com/watch?v=ogoFA8QdnfY
ContextUs: Miért nem te készíted a vizuális projekteket?
A mïus működésének alapja, hogy szeretek összedolgozni tehetségekkel, alkotókkal más területekről, mert ez amellett, hogy sokkal izgalmasabbá teszi a munkafolyamatot, a végeredmény is egy sokkal érdekesebb alkotás lesz. A vizuális megjelenésnél is ugyanígy van. Az album esetében a borító artworkjére felkértem Világosi Csabit, mert szeretem a munkáit, viszont a vinyl tipóját, megjelenését, csomagolását már én raktam össze.
De ugyanígy az élő fellépéseknél Sztojánovits Andi hozzáértése nélkülözhetetlen. Habár közösen találjuk ki a koncepciót, azért ő mégiscsak jobban ért a VJ-zéshez, és jobban látja, mi működik, mi nem. A kezdetekben csináltunk házon belül klipeket is, de valahol már nincs idő arra, hogy mindent egy kézben tartsunk, és ez nem is lenne szerencsés. Így van kontroll felettem, ami jó.
ContextUs: A Heavy Heart is nemrég debütált. Az énekért a Tape Delayből vagy a Deep Glaze-ből ismert Szőke Zoltán felel. Hogyan esett a választás éppen őrá?
Kedves barátommal, Orsival, aki egyben a mïus menedzsere is, elnéztünk Zoliék egyik akusztikus koncertjére, és nagyon megtetszett a hangja és a kisugárzása. Orsi régóta unszolt, hogy hallgassam meg őt élőben, mivel ehhez a dalhoz régóta kerestem a megfelelő hangot, de nem találtam. Emiatt majdnem le is maradt a lemezről.
ContextUs: Sőt, a dalhoz készült klipben is ő szerepel.
Az alkotók, Szemerey Bence és Lődi Áron, ragaszkodtak Zoli szinkronéneklős szerepléséhez, amit én is nagyon jó ötletnek tartottam. Nem mellesleg Zoli kipróbálhatta, mit örökölt édesapjától, ugyanis nem csak névrokona a Berényi Miklóst is játszó Szőke Zoltánnak. (mosolyog)
ContextUs: Horányi Juli, aki a párod is volt, sokáig a mius mint projekt szerves részét is képezte. Egy interjúban elmondta, hogy te mindig is az undergroundabb, elektronikusabb vonalat akarod beépíteni a mius szellemiségébe. Ez olykor nem jelent korlátot?
Inkább úgy fogalmaznék, hogy szeretem a kísérletezést, új, ismeretlen dolgokban kipróbálni magam. Talán az a mïus-szellemiség, hogy merjek tévedni, és ne a már jól bevált biztonsági recepteket használjam.
Ami engem foglalkoztatott ennél a három lemeznél, hogy az experimentális zenébe hogyan lehetne a popos elemeket elrejteni, akár szellemesen felhasználni, ami borítékolható, hogy nem fog mindenkinél sikert aratni, de számomra ez a mïus.
Viszont nagyon megéri, mikor valaki felismeri, hogy egy 4/4-et vegyítek egy 3/4-del, úgy, hogy mégis klasszikus marad a szerkezet. Amikor 5/4-re írsz úgy egy popdalt, hogy az csak akkor jön le, ha le akarod dobolni. Szeretem ezeket a játékokat. (mosolyog)
ContextUs: A Twentytwo 22-n Horányi Juli kiválásával is fellelhetőek a női hangok, hiszen Hegyi Dóri aka OHNODY és Raf Skowronski (JÓGA) is közreműködik az új lemezen. A női vokál egyfajta alaptétel nálad?
Az Eigengrau-n négy női ének szerepelt annak ellenére, hogy csak férfi énekkel akartam dolgozni. Ebből látszik, hogy el lehet előre dönteni dolgokat, de úgyis máshogy alakul. Így, akkor Jónás Vera, Kasia Kowalczyk vagy a kaliforniai Laura Hahn volt a legjobb választás a dalokhoz. Viszont azt is érzem, hogy valahogy nehezebben találtam jó férfihangot, míg Raffal össze nem hozott a sors, aki remek képviselője a lengyel elektro-akusztikus zenének, és tudja hozni azt a hangulatot, ami a mïusba kell.
A1 – So Rotten So Sweet ft. Dori Hegyi [Théque Records] by mïus
Stream A1 – So Rotten So Sweet ft. Dori Hegyi [Théque Records] by mïus from desktop or your mobile device
ContextUs: A trilógia záróeleme a Twentytwo 22. Mi lesz utána? Újabb trilógia? Esetleg nagylemez?
Az biztos, hogy ez a lemez egy záróakkordja egy korszaknak. Biztos, hogy nagyon más fog következni, csak az a kérdés, hogy ez a mïus keretei között vagy külön formációban. Emellett most több energiát akarok fordítani a kiadóra, és segíteni, kiemelni a közép- és kelet-európai régiót, megmutatni milyen tehetségek vannak itt. És egy platformot is biztosítani akarok a saját regionális egyedi zenei nyelvünknek.
ContextUs: Hogyan képzelhetjük el ezt a gyakorlatban?
A kiadó jelenleg túl van az indulásán, nagyon sok helyen megjelentünk nemzetközileg, sok pozitív visszhangot kaptunk. Az idei év az ötletelés mellett 1-2 kiadvánnyal lesz majd teljes. Talán mondhatjuk, hogy a tesztüzemen most leszünk túl, még nagyon sok munka van előttünk. Hosszabb távú célok között van egy videósorozat készítése, bemutatva fiatal alkotókat (nem csak a saját istállót), amit nemzetközi platformokon megfuttatnánk. Valamint játszadozunk a gondolattal, hgoy a Theque-nek legyen az irodán kívül is egy “játszótere”, ami még csak gyerekcipőben körvonalazódik.
CV
A mïus 2011 óta működik mint Álmos Gergely és Horányi Júlia duója. Horányi azóta kilépett a projektből (2015). Szintén még abban az évben, decemberben megjelent az első EP-jük, majd 2013 januárjában a bemutatkozó albumuk Behind The Line címmel. Négy évvel ezelőtt, 2014-ben a Tessellation lemezük látott napvilágot. EIGENGRAU korongja 2016-ban jelent meg. Majd idén áprilisban a Twentytwo 22 által mondhatja magát négylemezesnek a mïus.