A képzőművészetben egyre többen keresik azokat a megoldásokat, amelyek összekötik az alkotó és a gyűjtő igényeit. Sokáig hiányzott egy olyan személy, aki nem csak műértő, hanem gazdasági oldalról is átlátja a piacot. Ilyen Clare McAndrew, művészeti közgazdász.
McAndrew, a The Art Market című könyv szerzője, több könyvet is írt a nemzetközi művészeti piacról, valamint az ehhez kapcsolódó pénzügyi struktúrákról. Most az Artsy oldalán osztja meg legfontosabb nézeteit, amelyek segítenek hajtani és működtetni a képzőművészet gazdasági oldalát. Tulajdonképpen az árrugalmasság és az árváltozás hatásáról számol be, amely a művészetek esetében kulcsfontosságú.
McAndrew elmagyarázta, hogy a művészet esetében akkor beszélünk elfogadható gazdaságról, ha az aukciós ház vagy a kereskedő nem hoz létre további változatokat. Ez független a műalkotás keresletétől. Az ár fontos tényezője a létrehozott mű szűkössége. Ez esetben az egyetlen változtatható eleme az ár.
Haldoklik a hagyományos művészeti piac? Joe Kennedy megoldást talált
Joe Kennedy, a Unit London galéria társalapítója szerint a kulcs az elköteleződés. A 21. század fogyasztóőrült embere már nem feltétlenül a hagyományos módon közelít a művészetekhez, így az ahhoz tartozó piachoz sem. Kennedy példaként olyan alkalmazásokat említett, mint a Spotify, az Uber vagy a Tinder. Mi a közös bennük?
A közgazdász azt is megvizsgálja, hogy például vásárló jövedelme, a változó ízlés, más osztályok teljesítménye, valamint a művészettel kapcsolatos tárgyak ára hogyan befolyásolja azt a mennyiséget, amelyet a vásárló egy adott időben megvásárolna.