MyBudapest Photo Project: Hangot adni kép által

Contextus

Contextus

Szeptember 4-én debütált a MyBudapest Photo Project második évada a Fugában. A projekt keretében 100 darab eldobható fényképezőgépet osztottak ki hajléktalan emberek között, hogy azokkal képeket készítsenek, és megjeleníthessék saját nézőpontjukat, hallathassák (fotó)hangjukat.

A visszaérkező fotók közül egy szakmai zsűri válogatta ki a legjobbnak vélt ötvenet, amelyek a kiállítás anyagát alkotják, majd a látogatók szavazatai alapján a legjobb 13-ból egy naptár készül, aminek bevétele visszajut az alkotókhoz.

A kiállítás kissé zavarbejtő helyzetbe állíthatja a befogadót, egyből érezni, milyen fontos, valamint húsbavágó projektről van szó, és hogy milyen sokat adhat ez az alkotóknak, illetve hogy már csupán a kiállítás megtekintése is támogatást jelenthet számukra.

Másfelől ott vannak maguk a képek, amelyek megkövetelik ugyanazt az esztétikai figyelmet és értelmezést, mint bármely más fotókiállítás. Ez a kettős tekintet, ami igazán értékessé teszi a nézői helyzetet: azáltal, hogy megelőlegezzük ugyanazt a tiszteletet és figyelmet, megérezhetjük, talán ez ugyanaz a tekintet, amivel a hajléktalan emberekre is néznünk kell. Szolidaritással, a segítés szándékával, és mégsem “másnak” látva őket, hanem felfedezni a teljes azonosságot emberségünkben.

A kiállítás egészét nézve a képeken több végigvonuló témát is felfedezhetünk. Mivel mégiscsak a főváros volt a felhívás fókuszában, többen mutatták meg a számukra kedves, gyakran látott urbánus helyszíneket. Ezek sokszor ismert budapesti látképek, a Szabadság híd például mindkét évadban megjelent.

Ami viszont egyből szembetűnő, hogy a beállítások mindig inkább alulnézetből készülnek, mintha a fotósok csak alig, és félve mernék felemelni a tekintetüket, még a kamera mögül is.

Többen mutatták be lakhelyüket, amelyek a magvas címadásokkal együtt meglehetősen fájdalmasan érzékeltetik azok szegényességét (Otthonom, Hajlékom), vagy teljes hiányát (Lakás – amin egy félig lehúzott redőnyű, utcafronti bejárat látható).

/ Király Attila: Otthonom

Néhány képről sugárzik a fotózás szinte gyermeki öröme: vizuális gagek, viccesen pózoló barátok bemutatása. A megmosolyogtatás mellett, valójában ezeknél a képeknél állva a legerősebb a felismerés: milyen ritkán van lehetősége egy hajléktalan embernek megörökítenie valamit képileg, akár még egy ilyen hétköznapi jelenetet is, miközben a fényképezővel ellátott telefon már mindannyiunk számára alapvető önkifejezési eszköz.

Tavaly két politikai töltetű téma is felbukkant: A Város Mindenkié kilakoltatás elleni akciója, illetve a Városliget védelme.

Idén csak egy Ligetvédő sátrat láthatunk, amely, bár kevésbé jól sikerült fotó, mégis nagyon fontos tényt ad a látogató tudtára: a hajléktalan aktivisták mint tudatos és politikailag cselekvő állampolgárok jelenlétét, amely az utcán élőkről alkotott sztereotípiákat igyekszik átformálni.

Többen megjelenítették a hajléktalanságot kísérő kitaszítottságot, illetve az ebből fakadó magányt.

Egyes képek címadása is megrázó; Dömény Gábor Károlyné egy hajléktalantársát örökítette meg, de a fotó nem kínál semmiféle érzelmi kiutat, nincs helye reménykedésnek – a kép címe: Sors. Bodza Zoltán szintén játékosan használja a címadást, és a kép ezzel való egyszerű kontrasztjával érzékelteti a kilátástalanságot: azt olvassuk, Fényben, de amit látunk, az egy sötétbe burkolózó alak. Nyeste Norbert Galambom című képén egy egyszerű szóviccnek is érezhető súlya van: a galamb, az átvitt értelem helyett szó szerint értelmezendő, mint a lépcsőn ülő hajléktalan egyetlen állandó “társasága”.

/ Bodza Zoltán: Fényben

Selmeci Tibor, akinek tavalyi fotója az előző évi naptárba is bekerült, idén már érezhetően tapasztaltabb és koncepciózusabb fotósként, két képpel is szerepel. Tudatosan játszik rá a hajléktalanokról alkotott sztereotípiára (ti. elvadultak), ahogy a képen szereplő alkotó, hosszú hajával és szakállával, szinte mászik a kamera felé a dús aljnövényzetben. Ezzel szemben a kép rendkívül szelíd címe (Egy ábrándos kun pásztor a növények között elmélkedik) rámutat, hogy inkább egyfajta szabadságélményről, természethez közeli létállapotról van szó.

Sajátos ellentmondások ezek: a lakhatás hiánya, a hajléktalanság nyújtotta szabadság és a bezártságtól való félelem, amely leginkább úgy nyeri el értelmét, ha összehasonlítjuk a menhelyeken, szűkös, összetákolt lakhelyeken készült klausztrofób fotókkal. A kép mozgalmasságával és élni akarásával kontrasztban Selmeci másik képén, szintén kiváló érzékkel megkomponáltan, már más fényben próbálja láttatni magát az alkotó: a műteremben portréfestéshez pózoló, Távolbanéző merengő vénember, akinek élettapasztalata összegezhető és méltó a megörökítésre.

/ Selmeci Tibor: Távolbanéző merengő vénember

A kiállítás keltette érzéseket talán legköltőibben magába sűrítő kép, Tresó Kálmán műve, az Időutazás egy budapesti lehetőséggel: Budapest Eye. Az Erzsébet téri Budapest Eye-t látjuk, megint kissé félve felemelt, de közben ábrándos tekintettel, háttérben az esti ég és egy repülő hullócsillag-szerű fénycsóvája.

Itt is hamar jön a felismerés: mikor lenne egy hajléktalannak lehetősége felülni rá?

Ehhez vegyül hozzá a kép kellemesen melankolikus múltba révedése – a felvétel szemszöge egyszerre tekint a Budapest Eye-ra, de közben már elvágyódva oldódik fel az égbolt látványában. Mintha az érzelmi időutazás itt egy olyan korba kalauzolna, amikor még ő is ránézhetett felülről a városra – talán a Vidámpark óriáskerekéről, évtizedekkel ezelőtt.

/ Tresó Kálmán: Időutazás egy budapesti lehetőséggel Budapest Eye

Attól függ, melyik irányból kezdjük a kiállítást, de lezárásként is tökéletes Hegedűs József Cipője: a tornacipőbe helyezett zsömle mint végletekig leredukált hajléktalanság-élmény, és mégis, mintha még ekkor is egy ember portréját látnánk.

/ Hegedűs József: Cipő

A MyBudapest Photo Projekt képei idén sem csupán együttérzésünket hivatottak kiváltani, hanem arra is, hogy előttük és általuk gondolkozhassunk a hajléktalanságról. A kiállítás szeptember 28-ig látható a Fugában.

Kezdőlap > Uncategorized > MyBudapest Photo Project: Hangot adni kép által
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest

A szerk. ajánlása

A hónap legnépszerűbb cikkei

Top sztorik a rovatból