drMáriás festőművész és Fábry Sándor abszurd és egyben groteszk kollaborációja összefoglalja mindazt a bizarrt, amit a magyar politika, a valóság csomagolásában tálalt nekünk. A sírva vigad a magyar új értelmet nyert. A zöld Vona Gábortól kezdve, Marsra szálló Molnár Gyulán át egészen Soros Györgyig mindenkit megtalálunk a tárlaton.

Vegyes a társaság, mint a paraszttálban

Hirdetés

DrMáriás sokszor volt Fábry Sándor vendége. És ahogy általában ez lenni szokott, a két jellegzetes groteszk hang felismerte közös hullámhosszát. Elindult egy olyan kulturális projekt, ami megbélyegezte a magyar politika és közélet abszurd mibenlétét. Sőt, nevetésre sarkallja a nézőt.

Persze van itt Tito, Bukowski, Marx, de a régi idők emlékére Gömbös Gyula és Kádár János is megkapta a maga vásznát.

Vegyes a társaság, de magyar aktuálpolitika is nagy teret kapott. A legkülönbözőbb politikusok és közszereplők arca lett a groteszk hívója az Etűdök rókafűrészre és fröccsöntött szarkára című tárlaton. Fábry Sándor a Hír TV-nek kulturális bombaként jellemezte a tárlatot, ami a magyar művészeti élet langyos állóvízéből bukkan fel a felszínen.

drMáriás

Kocsis Máté gitárórát tart Oszáma bin Ládennek Matisse műtermében 80 x 100 cm, akril vásznon, 2017 karácsony, szeretet…

Vona Gábor nem érti, miért zöldszínű

A humor keveredik az irodalmi és világtörténelmi utalásokkal. Ironikus módon Vona Gábort egy 2014-es képen drMáriás hegedűsként ábrázolja a háztetőn. Külön tanulmányt érdemel a Sólem Aléchem inspirálta hegedülő politikus a maga zöld színű bőrével és lila ruházatával. Ezenkivül láthatjuk Molnár Gyulát, amint sikeresen Marsra száll, kitűzi a vörös bolgyóra az MSZP zászlaját és készül a lakossági fórumra, amire csak a South Park Jézusa kíváncsi. A Jézus-ábrázolások több képen is visszaköszönnek, leginkább a pop-art stílus jegyében.

drMáriás: Molnár Gyula a Marson

Guernica Jackpot

Guernica eredetileg Pablo Picasso híres festménye, ami az 1937-es párizsi Világkiállításon Spanyolországot képviselte. A mű válasz volt a baszk Guernica német és olasz lebombázására. Pacifista, nyers és bizarr ábrázolása pedig kifejezte azt, hogy az áldozatok nagyrésze ártatlan civil volt.

drMáriás: Guernica Jackpot

Mikor SS-tisztek meglátták a világkörút során a képet, megkérdezték Picasso-tól, hogy tényleg ő csinálta-e.

A művész válasza legendássá vált: nem, ezt önök csinálták. Én csak lefestettem. 

Drmáriás ezt a Guernica-t festette újra és látta el Soros György, Orbán Viktor és Vladimir Putyin arcképével.

NER-lovagok festményeken

A Matisse-Picasso-Warhol stílusú képeken látjhatjuk még Andy Vajnát is. Ő, a mélyszegénység azonnali felszámolásáért fohászkodik. Áder János mossa Áder János lábát, Áder Jánosok előtt, az elnök magányos kedvessége jegyében. Habony Árpád Malevics műtermében kaszál, Kocsis Máté pedig Bin Ladennek ad gitárórát Matisse műtermében. A NER-lovagok általában a fauvista és avantgárd művészek műtermbeiben hozzák az abszurdot (néhol a pofátlanságot), ami mára a valósággá vált.

drMáriás: Gulyás Gergely megkereszteli Andy Vajnát a tisztújító kongresszus sikerének örömére

Személyes anekdota a tárlat margójára! Egyik nap a Nyugatinál lerobbant a villamos, egy ismerősöm azt találta mondani: egy migráns hot-dog árus, ketchup és mustár tartalékai elöntötték a fővárost – ezért akadt meg a jármű. Pár nap múlva megtudtuk, hogy a sertéspestis azért ütötte fel fejét Magyarországon, mert egy migráns eldobott egy romlott szendvicset.

DrMáriásnak és Fábry Sándornak nem kellett sokat gondolkodni: a magyar politika tálcán kínálta nekik az abszurdat.

Ki is használták. Ha már unalmas a Hócipő fa humora, akkor sírva nevetünk majd DrMáriás képein és Fábry szövegein.

Közel száznegyven kép és szöveg egy kötetbe rendezve, a nevetés, a művészetben való tobzódás garantált. Mire a végére érünk, úgy megijedünk a groteszk valóságtól, mint ahogy Woody Allen a saját klarinétja hangjától Schiele műtermében, az egyik képen.

drMáriás

Karácsony Gergely a humanizmus Mike Tysonjaként száll ringbe Matisse margarétái között 100 x 80 cm, akril vásznon, 2018

Társadalomkritika és tehervesztés: fő, hogy mind jólérezzük magunkat. Nem a sokkolás volt a duó célja, hanem a humor képzőművészeti formába öntése.