Milyen kompetenciákra van szükség a gyorsan változó, digitális világban? Melyek az igazán hatékony nyelvtanulási módszerek? Hogyan lehet tanulásra motiválni a Z és alfa generációt? Hogyan változik az oktatás, a tanárok szerepe a mesterséges intelligencia térnyerésével?

Ezekre és rengeteg további izgalmas kérdésre adott választ az idei LinguaFest szeptember első szombatján.

Nyelvparádéból LinguaFest

A 20. alkalommal megrendezett Nyelvparádé – idén nevezték át Linguafestre – szervezői nem csak átnevezték és az Akváriumba költöztették a rendezvényt, hanem túl is léptek a nyelvtanulás keretein. A LinguaFest fő üzenete: nyelvismerettel nincsenek határok, számtalan lehetőség kerül elérhető távolságba.

Linguafest 2019 / Fotó: Linguafest Facebook-oldala

Idén először két konferenciaszekcióban várták a tudatos, nyitott embereket, akik számára mindennapi gyakorlat az élethosszig tartó önfejlesztés. Olyan előadókat is meghívtak, akiknek a tevékenysége egyáltalán nem kapcsolódik a nyelvoktatáshoz, de üzeneteik jól példázzák azt a kiszélesedő perspektívát, amelyet a nyelvtudás biztosít.

Természetesen a nyelvoktatási szektorból kiállítóként jelen voltak a nyelviskolák, oktatásszervező cégek, akiknél a hazai és külföldi tanfolyamokról, pályázatokról kaphattak első kézből információkat a leendő hallgatók.

Megjelentek a különböző nyelvvizsga-központok, diákcsere programokat szervező alapítványok, és kedvezményes áron lehetett nyelvkönyveket vásárolni.

Az olyan közérdekű és gyakorlati témákban, mint a külföldi egyetemekre történő felvételizés, a kisgyermekkori nyelvtanítás kérdésköre vagy a nyelvvizsga-információk, tapasztalt szakemberek tartottak előadást. Volt lehetőség próbanyelvvizsgát tenni. Az egész napos programot a legnépszerűbb utazó bloggerek kerekasztal-beszélgetése zárta.

Pro tippek nyelvtanulóknak

A „Feketeöves tudásnövelés – avagy használd az agyad!” szekció előadói olyan kutatási eredményeket, pszichológiai háttérismereteket és tippeket osztottak meg a hallgatósággal, amelyek segítségével immár sokkal tudatosabban tanulhatunk.

Nyelvtanulás a 21. században / Fotó: Linguafest Facebook-oldala

Dr. Fodor Szilvia, a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének adjunktusa a hatékony tanulás három alapfeltételéről tartott egy rövid elméleti ismertetést. Az önismeret fontosságát a nyelvtanulással kapcsolatban nem sokszor halljuk. Pedig ha először a személyiségünkhöz illő feladatokat oldunk meg, amiben jobbak vagyunk, könnyebben érhetünk el sikerélményeket. A kezdeti pozitív megerősítésen felbuzdulva pedig bátrabban lépünk ki a komfortzónánkból, hogy a kevésbé erős készségeinket is fejlesszük.

Ez a pozitív spirál a flow elméletéből is ismerős lehet. Rábayné Füzesséry Anikó olasztanár egy tanítványa példájával illusztrálta a hatékony tanulás további két lényeges elemét.

A motiválatlan, rosszul teljesítő tanulók gyakori problémája, hogy nincsenek érzelmileg érdekeltté téve a célnyelv elsajátításában. Ha a diáknak érdeklődési körének megfelelő tananyagot adunk és mindezt összekapcsoljuk egy számára fontos céllal, kialakul a tanuláshoz nélkülözhetetlen személyes, belső motivációja.

Magolás helyett firkálj!

Dr. Thékes István angoltanár, oktatáskutató fő érdeklődési területe a szókincs, a szótanulás folyamata. Rossz hír a megúszósoknak, szótármagolóknak: Paul Nation szótanulási elmélete szerint a folyékony beszédhez, az aktív szókincsünk bővítéséhez elegendő mennyiségű aktív nyelvhasználat szükséges. Azaz, több alkalommal, önálló kommunikáció során kell reprodukálni (memóriánkból előhívni) az adott szót, hogy egyszer csak már automatikusan (gondolkodás nélkül) használjuk. Amíg nem érjük el ezt a kellő számú, reproduktív ismétlést, a szó legfeljebb a passzív szókincsünkben marad.

Nyelvparádé, azaz Linguafest 2019 / Fotó: Linguafest Facebook-oldala

A jó hír viszont, hogy számos trükk létezik arra, hogy könnyebben tanuljunk szavakat. Tölgyesi Zsuzsa több módszertani könyvet is írt már a szótanulás kutatási eredményeinek gyakorlati alkalmazásáról. A nyelvtanuláshoz ideális aktív-kreatív figyelem állapotát azzal tudjuk előidézni, ha az adott idegen szóhoz minél erősebb érzelmi töltetet (szokatlan, vicces, hasonló hangzású magyar szót, saját asszociációt) kapcsolunk. Ezt a módszert 4 finn szó elsajátításával le is tesztelte a hallgatóságon. Működött! Ha lerajzoljuk a szavakat (kreatív, gyors firkákkal), fogalmakat, igéket is akár, kommunikációs helyzetben is könnyebben fel tudjuk idézni őket.

Kisgyerekek angoltanáraként Öveges Enikő az inspiráló nyelvgyakorlási tippek tárháza! Jónéhány kreatív ötletet felsorolt, hogyan tudunk nyelvet gyakorolni akár tömegközlekedés vagy házimunka végzése közben, miként teremtsünk célnyelvi közeget magunk körül a különböző online oldalak és applikációk segítségével.

Mindig keressük a tanórán túli nyelvhasználati lehetőségeket – a cél a kommunikáció, nem a tökéletesség!  

A délelőttöt az Anna and the Barbies énekesnőjével, Pásztor Annával folytatott beszélgetés zárta. Profi előadóművészként sem lehet egyszerű feladat a közönség harmadik órás konferencia-kókadtságán felülkerekedni, de Anna sikerrel vette az akadályt. Jókedvűen és őszintén sztorizgatott arról, hogyan boldogult Angliában a különböző kultúrák közös nyelvével, a „Tarzan-angollal”. Kalandvágyának és a „mélyvíz technikának” köszönhetően alig egy év alatt jutott el anyanyelvi szintre.

A Z és az alfa generáció meg a nyelvtanulás / Fotó: Linguafest Facebook-oldala

Azt vallja, hogy egy idegen nyelvet megtanulni olyan, mintha egy lavórból átlépnénk a tengerbe – az új ismereteink tükrében a saját magunk helyét is jobban el tudjuk helyezni a világban.

A chatbotok már a spájzban vannak

A délután a 21. századi pedagógiai módszerekről szólt. Megdöbbentő volt látni, hogy a nyelvtanároknak szóló konferencia második részén, „Az IKT (infokommunikációs technikák) napos oldala” elnevezésű szekción a 100-130 résztvevőből mindössze 4 férfi…

Nem tudom, hány pedagógusnak lehet rajongói közösségi oldala – Fegyverneki Gergőnek a régi tanítványai készítettek egyet. Hogyan tudja Csokonai költészetét feldolgozni a Z és alfa generáció, akiknek azt is el kell magyarázni, hogy a könyvekben van tartalomjegyzék?

A nyelvfeszten / Fotó: Linguafest Facebook-oldala

Az ízes beszédű „celebtanár” és képzésfejlesztő mindennapi tanári problémákból kiindulva ismertette az általa alkalmazott digitális pedagógiai megoldásokat és a diákok visszajelzéseit. Az önironikus elemekben bővelkedő előadás egyik legfőbb üzenete mégis az volt, hogy „a tanár legfontosabb eszköze a személyisége”.

Digitális, élményalapú angol tananyag, amelyet a kistelepüléseken élő gyerekek is örömmel és sikeresen használnak? Létezik! – tudhattuk meg Dr. Polonyi Tündétől, a HANNA egyik megálmodójától.

A Debreceni Egyetem csapata által tabletre fejlesztett oktatóanyag használatát videón láthattuk. A tananyagot az Igazgyöngy Alapítvány által támogatott gyerekek illusztrálták.

Müller Helga rendkívül izgalmas területen dolgozik: mesterséges intelligencia alapú beszédkészséget segítő platformot fejleszt! Figyelmeztetett: a MI hamarosan az oktatásban is forradalmat csinál. „Lehet szeretni vagy nem szeretni, de a közeljövőben nem leszünk meg nélküle!”

Egy „szupertanár”, Prievara Tibor rezentációja zárta a konferenciát. A tanárblog szerzője saját bevallása szerint a KépességMátrix megalkotására a legbüszkébb. Ezzel a gamifikációs módszerrel az összes tantárgy bevonásával a tanulók horizontális képességeit lehet mérni (a kreativitás, beszédkészség, gondolkodás, stb.), és rendkívüli módon inspirálja a diákokat.