Hagai Levi, a két nagy sikerű HBO-sorozat, A viszony és a Terápia megálmodója ezúttal az izraeli-palesztin konfliktus mélyére kalauzol minket. A dokumentarista igényű A mi fiaink (Our boys) már a megjelenése előtt óriási botrányt kavart Izraelben. A sorozat láttán a szélsőjobboldali kormány antiszemitizmust kiáltott és bojkottot hirdetett. A 2014-es gázai háború előzményeire fókuszáló alkotás sokkoló betekintést nyújt két mélységesen sérült társadalom konfliktusának egyik vérgőzös fejezetébe.

#BringBackOurBoys

2014-ben újfent olaj került az izraeli-palesztin szembenállás egyébként is szüntelenül izzó parazsára. Egy júniusi napon elraboltak három tinédzserkorú telepes fiút az izraeli megszállás alatt lévő Ciszjordániában. Az izraeli hadsereg hatalmas keresőakció keretében igyekezett felkutatni az eltűnt fiúkat.

Akik már nem térnek vissza / Fotó: Ran Mendelson / HBO

Az ország zsidó lakossága eközben valóságos transzállapotban követelte, hogy “hozzák vissza a fiainkat!”. A jeruzsálemi Siratófal minden este megtelt az Ejálért, Náftáliért és Giládért imádkozókkal, ahogy a zsinagógák és a közterek is csordulásig zsúfolódtak a reménykedő izraeliekkel.

A feszültség a tetőfokára hágott, így pedig hatványozottan ütött a sokk: a fiúkat a keresés harmadik hetében az IDF (Izraeli Védelmi Erők) erői holtan találták meg. Az elkövetők a Hamász kötelékébe tartozó palesztin terroristák voltak.

A hírre az ország zsidó lakossága kollektív gyászban tört ki, amelyet szélsőségesek pogromszerű zavargásai követtek. A megvadult csürhe palesztin boltokat vert szét, arabul beszélő járókelőket vegzált, valamint “Halál az arabokra!” és még egyéb, nyílt erőszakra buzdító jelszavakat skandálva vonult végig az utcákon.

Izraeli szélsőjobboldali tüntető a 2014-es megmozdulások alatt Jeruzsálemben / Fotó: Varga D. Máté

Egyenes út vezetett az újabb tragédiához, ami nem sokkal később meg is történt: július harmadikára virradó éjjel ismét egy vérfagyasztó gyilkosság történt. A 16 éves Mohamed Abu Khedirt, a palesztinok lakta kelet-jeruzsálemi Shuafát negyedbeli otthona elől autóba tuszkolták, majd egy erdőbe hurcolva összeverték és élve elégették.

A mi fiaink – Hamarosan az HBO GO-n

Próbáld ki ingyen az HBO GO-t hűségidő és kötöttségek nélkül és élvezd a legjobb sorozatokat és filmeket online. http://hbogo.hu Csatlakozz az HBO közösségéhez! Facebook: https://www.facebook.com/HBOMagyarorszag Instagram: https://www.instagram.com/hbohungary/ Twitter: https://twitter.com/HBOHU Kérjük, vegye figyelembe, hogy az itt megjelent ár/ajánlat lehet, hogy már nem érvényes. Az HBO fenntartja a jogot, hogy az árat és az ingyenes próbaidőszak intervallumát változtassa.

Az ügyben három izraeli telepest vettek őrizetbe. Immár nem csak az izraeli, de a palesztin társadalom is forrongott. Az indulatok végül egy 50 napon át tartó háborúhoz vezettek.

Az Abu Khedir-gyilkosság fókuszában

Az izraeli rendező, Hagai Levi alkotása nem igazán dramatizál, mint egy klasszikus sorozat. Ez szembeötlő Yaron Scharf, operatőr látványvilágából is, ami végig kizárólag a cselekményt szolgálja. Maximálisan teljesítve a kötelezőt, de a történet nem is igényel többet vizuálisan.

Kinek a fiai? / Fotó: Ran Mendelson / HBO

Az Our Boys erénye, hogy dokumentarista szándékkal kíván látleletet adni az izraeli és a palesztin társadalom törzsi megosztottságáról az Abu Khedir-gyilkosság nyomozásának fényében.

A későbbi háborúval, illetve az izraeli telepes fiúk elrablásával és meggyilkolásával ugyanis a rendező csak érintőleg foglalkozik, a fókuszt szinte mindvégig a palesztin fiú ügyére irányítja. Azt viszont roppant magasfokú részletességgel mutatja be.

A hangsúly pedig a részletességen van. Levi, valamint két alkotótársa, a palesztin Tawfik Abu Wael és az amerikai származású Joseph Cedar ugyanis nem foglalkozik az ismeretterjesztéssel.

Izraeli szélsőjobboldali tüntető a 2014-es megmozdulások alatt Jeruzsálemben / Fotó: Varga D. Máté

Nem szándékoznak szájbarágós történelemórát tartani, valamint szociológiai igényű áttekintést adni a konfliktus társadalmi és kulturális hátteréről. Ezáltal valamiféle háttértudás nélkül nehezen élvezhető az Our Boys. Az izraeli-palesztin konfliktus, illetve a két társadalom egyszerűen túl összetett és sokrétű.

Párhuzamos világok

A cselekményt követve bepillantást nyerünk az izraeli társadalom belső frontvonal-harcaiba is. Képet kapunk az ortodox-szekuláris ellentétről vagy éppen a mizráchi-askenázi szembenállásról is. Joszef Hájim, a fő elkövető és felbujtó, illetve jesiva bóher unokatestvérei bemutatásán keresztül pedig a zárt, szektás vallásosság személyiségtorzitó hatásaiba láthatunk bele.

Jelenet a filmből / Fotó: Ran Mendelson / HBO

Ahogy ezzel párhuzamosan, a tragédiát elszenvedő Abu Khedir-család szemüvegén keresztül megismerhetjük a palesztin társadalom szektariánus oldalát, ami kizárólag politikai tőkét kovácsolna a “hajnali mártír” tragédiájából. Így, miközben a kétségbeesett, gyászoló család küzd a palesztinok számára egyenlőtlenül működő izraeli bürokráciával, még saját népük szélsőségeseivel is dacolniuk kell.

Az Our Boys lassú, néhol túlságosan is. A remek alakítások, a hangulat, a maximálisan hiteles helyszínek, valamint a megrázó párbeszédek mégis működő ellensúlyt képeznek.

A Simont alakító színész, Shlomi Elkabetz kiválóan formálja meg az ügytől és a nyomozás súlyától láthatóan megrendült, ámde a cselekmény majdhogynem utolsó felvonásáig hűvös profinak megmaradó ügynököt. Az ő ellenpontjaként jelenik meg a fia elvesztéséből fakadó fájdalomban, gyászban és dühben tobzódó apát alakító Johnny Arbid.

A mi fiaink HBO-sorozat / Fotó: Ran Mendelson / HBO

Érdemes továbbá kiemelni Avishait, a neurózistól szenvedő és Joszef Hájim által meglehetősen befolyásolható módon viselkedő telepes fiút játszó Adam Gabay-t is. Karaktereik küzdelmein keresztül kiválóan körvonalazódik egy-egy társadalmi rétegbe tartozó izraeli és palesztin jellegzetes világa, még ha a kiváltó esemény szentföldi mércével mérve sem mindennapi.

Önreflexió és önkritika

Többször is a szemére vetették az Our Boys alkotóinak, hogy nem voltak függetlenek és pártatlanok. Ez így is van. A sorozat izraeli szempontból nézve önreflektív és önkritikus. Meglehetősen frontális keménységgel kapunk betekintést abba, hogy bizony nem egyenlő esélyekkel induló felek harca zajlik a képernyőn.

Parittyát hajító palesztin tüntető, Kufr Quaddum, 2014 / Fotó: Varga D. Máté

Számos példát láthatunk a palesztin lakosságot érő mindennapi diszkriminációtól kezdve, egészen az egyenlőtlenül működő igazságszolgáltatásig bezárólag.

Ellenben megemlítendő tény az is, hogy szinte nem léteznek az Our Boys-hoz hasonló, önreflektív igényű palesztin alkotások. Kérdés persze, hogy ez elvárható-e egyáltalán.

A kizárólagosan a szabadságharc és az elnyomatás traumájára épülő palesztin nemzeti narratívába egyszerűen nem férnek bele a hasonló autonóm és önkritikus hangvételű művészeti termékek. Jegyezzük meg persze, hogy az utóbbi időben biztató változásokat is észrevehetünk a palesztin underground irányából –  erről egy korábbi cikkünkben írtunk.

Így harcolnak a palesztin nők az egyenjogúságért – Vélemény

„Majd akkor válunk valódi nemzetté, ha versbe foglalhatjuk a női test szépségét” ( Mahmud Darwish palesztin költő) Az utóbbi hónapokban mind az izraeli, mind a palesztin közvéleményt jelentős mértékben meghatározta a női jogok kérdése. Az ügy mélységesen tragikus apropója egy huszonegy éves betlehemi lány brutális meggyilkolása volt.

Hagai Levi sorozata igyekszik úgy bemutatni a történteket, ahogy azok megtörténtek. Ideológia-mentesen? Valószínűleg nem. Elfogulatlanul? Valószínűleg nem. De az igazság nem mindig steril, ellenben nyomasztó, keserves, reménytelen és fájdalmas. Az izraeli-palesztin konfliktus pedig sajnos ilyen.