Nézem Képzőművészet Kivikoulu: Pasztell mennyországból a pokolba

Kivikoulu: Pasztell mennyországból a pokolba

Promóció

Finnország általában sem szűkölködik az izgalmas művészeti programokban, de a 100 éves függetlenségét idén ünneplő ország most különösen sok érdekességet tartogat azok számára, akik elmerészkednek a messzi északra. Ilyen az iisalmi Kivinen tie, avara taivas (azaz Köves út, tágas ég) című kiállítás is.

Promóció
- Advertisement -

A Kuopiotól 90 km-re fekvő Iisalmiban található az 1930-as években épült két szintes Kivikoulu (azaz Kőiskola), mely egy cseppnyi történelem a kisváros közepén. Az épület le sem tagadhatná, hogy több mint tíz éve nincs használatban. A málladozó falakra ragasztott szovjet elnyomás időszakáról szóló megsárgult újságcikk-maradványoktól egyszerre nagyon izgalmas és szomorkás helyszín ez.

Mellette új iskola épült, immár ebben tanulnak a helyi gyerekek, nyaranta viszont különféle művészeti projekteknek ad helyet a régi kőépület. (Télen zárva tart, mert a fűtés már nem oldható meg benne.) Idén nyáron az Észak-Savó térség 16 művészének csoportos kiállítása látható itt.

/ Fotó: Deme Felícia

A romkocsmára emlékeztető helyszín izgalmas keretet ad az itt kiállított műveknek. Jarmo Husso grafika-installációja például rajzórai skiccek hangulatát idézi. A sárgás vászonra szénnel felrajzolt nőalak, és az aköré ragasztott tanulmány-részletek által mintha épp alkotás közben toppantunk volna egy művész szobájába. Nemcsak az akt-téma, de a mű megjelenítése miatt is nagyon intim alkotással állunk szemben.

Az első tanterembe lépve Juha Kuosmanen hiperrealista festményei fogadnak. A mindennapi pillanatokat ráközelítve, részleteiben ábrázoló művész képei elsősorban a finn konyha leghétköznapibb részleteit mutatja be, mint a húsgombóc krumplival, vagy a minden finn konyhában megtalálható olivás vajas doboz. De találkozhatunk a művész önábrázolásaival is, melyeknek az arc helyett érdekes módon egy fehér ing kerül a középpontjába.

/ Fotó: Deme Felícia

A lépcsőházban Emma Fält végtelen hosszúnak látszó fonott rongyszőnyege több helyen a plafonra függesztve, tekeregve kíséri a látogatót az emeletre, ez által interaktívvá is téve a befogadói élményt. Több helyen bujkálni kell a szőnyeg alatt, ha az emeleten kívánja folytatni a kiállítást.

/ Fotó: Deme Felícia

Felérve a lenti sötét, zegzugos terek után egy nagy és tágas szobában találjuk magunkat szemet pihentető alkotások között. Kaarina Kaikkonen régi tánccipőkből készített, fényképeken megelevenedett virágszobrai, Seppo Kääriäinen sejtelmes nőalakjai, vagy Olli Lähdesmäki nyírfákról készített fotói egy kis csavarral. Már ekkor megfogalmazódik a látogatóban, hogy olyan ez a terem, mint egy kis darab mennyország. Pedig ekkor még nem is sejti, mennyire igaza van az innen nyíló kiállítóterek tükrében.

/ Fotó: Deme Felícia

A szemet és lelket nyugtató alkotásokat bemutató szoba körüli termekben ugyanis olyan nyugtalanító dolgokkal találkozunk, mint Petteri Tikkanen sötét tónusú képregénykockái, vagy Arto Väisänen torz emberfigurái és málló vakolatból kirajzolódó sikító női arca. De ezek után jön csak a kiállítás igazi meglepetése.

/ Fotó: Deme Felícia

Antti J. Kääriäinen, becenevén a Szörnykovács egész szobát betöltő installációi. A leghátsó terembe lépve a mozgásérzékelő hatására egyből beindul a Muurinmurtaja (azaz Faltörő kos) című alkotás, a látogató legnagyobb ijedelmére. Ez ugyanis egy életnagyságú fehér parókás, újrahasznosított anyagokból készült mozgó női robot, mely folyamatosan beleütközik az előtte álló falba, lyukat mélyesztve abba. A horrorisztikus látványt tovább fokozza a művész másik két installációja. A háttérben elhagyott kerekesszékben kényszerzubbony, lógó kasza, koponya és koporsó – mintha csak a halál hálószobájában járnánk –, valamint a darabjaira törve fekvő, szintén fehér parókát viselő, EKG-ra kötött női gipsz szobor. Mintha a pasztell mennyországból a pokolba lépnénk.

De épp ezek a nagyon kontrasztos látásmódok, eltérő stílusok adják meg a kiállítás érdekességét. Mind ugyanabból a térségből és sokan ugyanazokból a művésziskolákból jöttek, mégis nagyon messzire ágaztak útjaik. Ez a kiállítás pedig nem korlátozza őket egy téma köré, ezáltal mind a 16 művész megmutathatta a legőszintébb oldalát.

A Kivinen tie, avara taivascíműkiállításon július 30-ig megtekinthetőek Antti J. Kääriäinen, Arto Väisänen, Emma Fält, Jarmo Husso, Jenni Turunen, Juha Kuosmanen, Jussi Aulis, Kaarina Kaikkonen, Liisa Pirilä, Mikko Valtonen, Olli Lähdesmäki, Petteri Tikkanen, Seppo Kääriäinen, Timo Tolonen, Tuire Kurikka és Veera Lipasti alkotásai az iisalmi Kivikouluban.

Promóció
Promóció
Promóció

legnépszerűbbek

A WHO üzeni: ezeket tartsd be, hogy ne kapd el a koronavírust

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) ajánlásokat tett közzé, milyen szabályokat érdemes betartani a megelőzés gyanánt, valamint mik a koronavírus tünetei.

Az olasz nővér megmutatta, milyen káros hatásai vannak a koronavírusnak

Egy olaszországi nővér a koronavírus frontvonalából posztolt.

Így teszi tönkre a tüdőt a koronavírus

A felvételek az egyik olyan kínai páciens tüdejéről készültek, aki még tavaly decemberben hunyt el Kínában.
Promóció

a szerk. ajánlása

Andy Warhol cipőillusztrátorként kezdte – Érdekességek a pop-art atyjáról

Andy Warhol a XX. század egyik legmeghatározóbb művésze volt.

Laczkovich Borbála, a Banksy-kiállítás kurátora: „A felszín mögött egy komplex és ellentmondásos képet kapunk”

Laczkovich Borbála, a Godot Kortárs Művészeti Intézet kurátora segítségével tisztába tesszük, mit is jelent egy Banksy-mű hitelessége, jogos-e a művész szellemiségére hivatkozni a kiállítás ellen, miközben jópár műhelytitokra és felszín alatti sztorira is fény derül.

Saiid: „Ugyanaz a vonat, csak lecsatoltak egy pár vagont”

A lényeg, hogy az „élet szörfdeszkáján” sodródni és ride-olni is ugyanolyan jó lehet!

ez is érdekeltéged
<3