A magyarországi roma képzőművészet jelentős alakja, Péli Tamás nagyközönség számára eddig nem látható, monumentális főműve, a Születés című pannó áll a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) Vármúzeum Közösen kihordani címmel szerdán megnyílt kiállításának középpontjában.

Péli Tamás alkotása 10 évig lefedve állt a múzeum folyosóján a közönségtől elzárva

A BTM és az OFF-Biennále Budapest együttműködésében létrejött kiállítás célja, hogy Péli Tamás Születés című pannója (fára festett táblaképe) bekerüljön a nyilvános, a beszélgetések és értelmezések során létrejövő közösségi térbe – közölték a szervezők az MTI-vel szerdán.

Mint a közlemény felidézi, a roma teremtésmítoszt, a magyar-roma történelmet és a magyar-roma értelmiség formálódását egybefűző, romák és magyarok közösségét ábrázoló mű áprilisban érkezett a BTM Vármúzeumba. Tábláit egy hét akklimatizálódást követően a múzeum restaurátorai kicsomagolták és részlegesen restaurálták. Ezzel párhuzamosan épült fel az a hatalmas, Kaszás Tamás képzőművész által megtervezett installáció, amelyre a festmény felkerült.

Peli Tamas Szuletes Budapesti Torteneti Kozpont Kiallitas
A Roma Teremtésmítoszt, A Magyar-Roma Történelmet És A Magyar-Roma Értelmiség Formálódását Egybefűző, Romák És Magyarok Közösségét Ábrázoló Mű Áprilisban Érkezett A Btm Vármúzeumba / Fotó: Holokauszt Emlékközpont Facebook Oldala

A 41 négyzetméteres pannót Péli Tamás a Szabolcs-Szatmár Megyei Tanács megrendelésére készítette, és 1983-ban fejezte be tanítványai, köztük Szentandrássy István közreműködésével.

A Születés az egykori tiszadobi Andrássy-kastélyban működő, Gyermekváros néven ismert gyermekotthon ebédlőjének falára került, majd a kastély rendezvényhelyszínné alakítása során, 2011-ben eltávolították és négy darabra bontva a nyíregyházi Jósa András Múzeumba szállították. A múzeum folyosóján állt 10 évig lefedve, biztonságos körülmények közt, de a közönségtől elzárva – emlékeztet a közlemény.

Történelmi allegória, melynek középpontjában a roma nép megálmodott eredetmítosza áll

Péli Tamás festménye műfaját tekintve történelmi allegória, ábrázolásában történeti és mitikus elemek ötvöződnek. Központi motívuma a roma nép megálmodott eredetmítosza: Káli istenasszony, a roma ősanya felmutatja elsőszülött gyermekét, az újonnan született első cigányt, Manust a lovon ülő istenségnek.

A több nagy, összefonódó elbeszélés alakjait összekapcsoló kompozícióban számos utalás feltűnik a romák magyar történelemben játszott szerepére a Rákóczi-szabadságharctól Auschwitz-ig, valamint megjelennek a romák jellegzetes foglalkozásainak megszemélyesítői és a formálódó magyar-roma értelmiség szereplői is.

A gigantikus alkotás tehát egy nép, egy történelmi elbeszélés és egy kultúra formálódását jeleníti meg, ennek a háromszoros teremtésnek a manifesztációja. S mivel a roma és magyar elbeszélések értelemszerűen egymásba fonódnak, egymást feltételezik, a művet annak szerteágazó rétegeivel és tanulságaival együtt közösen “hordjuk ki” – magyarázza a kiállítás címét a BTM.

Mint a közlemény hangsúlyozza, tárlathoz kapcsolódó programokon alkalom nyílik átgondolni mindazokat a kérdéseket és témákat, amelyeket a Születés és annak kontextusa felvet, valamint azokat is, amelyekkel a mű sorsa szembesít, például a magyar-roma művészet alkotásainak helyét és helyzetét. A szervezők célja továbbá, hogy elkezdődjön egy dialógus a 2011 óta elraktározott pannó végleges elhelyezéséről.

Péli Tamás Születés című munkája szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk csarnokában.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet