Picasso és a tánc címmel nyílt kiállítás a párizsi Garnier Operában, ahol a spanyol festőművésznek mintegy 130 alkotása, dokumentuma, fotója, általa tervezett jelmezek és balettelőadások díszletelemei láthatók.
A szeptember 16-ig látogatható tárlatra az operaház saját gyűjteményéből és a francia nemzeti könyvtárból (BNF) érkeztek a kiállított művek.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A kiállítás két fő témája a Picasso műveiben megjelenített tánc, illetve a balettelőadásokkal kapcsolatos munkái[/perfectpullquote]
– mondta Bérenger Hainaut, a BNF zenei osztályának munkatársa, a kiállítás egyik kurátora.
Pablo Picasso 1916-tól dolgozott együtt a Szergej Pavlovics Gyagilev által alapított Orosz Balettel, amelynek hat előadásához tervezett díszletet és jelmezt.
Első, és egyik legfontosabb közös munkájuk az 1917-ben bemutatott Parade volt. A koreográfiát Léonide Massine készítette, a librettót pedig Jean Cocteau írta. A darab egy cirkuszi világot idéz meg. Két bohócfigura, egy szundikáló Kolombina (commedia dell arte karakter), egy vidám nápolyi tengerész, egy gitáron játszó torreádor és egy csúcsos sapkát viselő csillagszemű lány szerepelt benne.
A fiatal Jean Cocteau kereste meg Picassót, akit csodált, és ő kérte fel a Parade díszletének és jelmezeinek megtervezésére.
A munkakapcsolatokon és a szórakozáson túl a festő tartós barátságokat kötött, a társulattal együtt Rómába költözött, és megismerkedett Olga Koklova orosz balerinával, akit 1918-ban feleségül is vett. A tárlaton kiállított rajzokon és fotókon keresztül végigkövethető az alakuló szerelem története.
Ettől kezdve Picasso rendszeresen együttdolgozott az Orosz Balettel, eljárt a próbáikra, elkísérte külföldi turnéjaikra, amelyekről a tárlaton bemutatott rajzokat is készített.
A Párizsi Operával Picasso egyszer dolgozott együtt, utolsó színpadi tervét Serge Lifar Ikaros című koreográfiájának 1962-es felújításához készítette el.