Hollandiában megtalálták Pablo Picassónak azt a festményét, amelyen szeretője, Dora Maar látható. A Buste de femme (Női mellkép)1999-ben tűnt el – pontosabban ellopták – egy szaúdi sejk jachtjáról, Dél-Franciaországban.
A Buste de femme (Női mellkép) néven is ismert, 1938-ban keletkezett Dora Maar-portrénak az ismert holland műkincsvadász, Arthur Brand bukkant a nyomára Amszterdamban évekig tartó nyomozás eredményeként. Március közepén egy holland üzletember adta át neki, aki nem tudta, hogy bűncselekményből származott a fizetségképpen kapott műalkotás, írja a BBC.
A festmény jelenlegi piaci értékét 25 millió euróra becsülik. Amikor ellopták a francia Riviérán, Antibes-ban horgonyzó jachtról, 4 millió euróra taksálták az értékét.
A tulajdonos felajánlott 400 ezer euró nyomravezetői díjat, de minden kutatás eredménytelen maradt, végül megkapta a négymillió eurót egy meg nem nevezett biztosítótársaságtól, amely így az előkerült festmény új tulajdonosa lett.
Arthur Brand szerint az értékes Picasso-képet alvilági pénzügyi tranzakciókban, drog- és fegyverügyletekben használhatták biztosítékként az eltűnése óta eltelt időben, a két évtized alatt tucatszor válthatott tulajdonost, emiatt megviselt állapotban lehet.
A festmény Picasso magángyűjteményének részét képezte az alkotó haláláig.
Abdul Mohszen Abdulmalik szaúdi sejk az 1980-as években vásárolta a New York-i Pace galériától nem ismert összegért.
A művészettörténetből kitörölték őket, most végre azonosították Picassoék modelljeit
A Fekete modellek – Gericault-tól Matisse-ig című tárlat kurátorai azonosították azokat a fekete modelleket, akiknek korábban nem hangzott el a neve a művekkel kapcsolatban. Az alkotások keletkezésekor ugyanis a fekete modelleket csupán egy rassz típusainak tekintették – számolt be róla a . Manet Olympia című festménye 1863-ban készült, és egy ágyon fekvő kurtizánt ábrázol.
A Dora Maar-portré eredetének igazolására Amszterdamba érkezett a New York-i galéria szakértője és az érintett biztosítótársaság képviselőjeként Dick Ellis nyugdíjas brit nyomozó, a Scotland Yard műkincsvadász egységének alapítója.
Mind Arthur Brand, mind Dick Ellis nevéhez számos lopott műalkotás előkerítése fűződik.
A Picasso-olajkép 1999-es ellopása arra késztette az Azúr-parton horgonyzó jachtok dúsgazdag tulajdonosait, hogy megerősítsék hajóik védelmét a betörőkkel szemben.