Ilyen volt a popzene 2020-ban: a koronavírustól a ’80-as évek diszkóvilágába menekülve nosztalgiázhattunk

A világjárvány korszakának zenéje csak a vírusról nem szólt. 

A Covidról egy hangot se!

Korábban a popzene sosem tudott ilyen gyorsasággal reagálni a napi eseményekre, mint manapság. A technológia segítségével, ha egy fókuszált és ügyes dalszerzőt megihlet egy hír, megírhatja, felveheti és megjelentetheti az eseményekre reflektáló számot akár már másnap.

Popzene 2020 Trendek
/ Fotó: Greg Lin Jiajie/Invision/AP/Beth Garrabrant/American Broadcasting Companies/AFP/Getty Images

2020-ban igazán lehetett mire reagálniuk a zenészeknek. Ez így is történt például George Floyd halála után és a Black Lives Matter mozgalom tüntetéseivel kapcsolatosan: YG FTP, Lil’ Baby The Bigger Picture, Stevie Wonder Can’t Put It in the Hands of Fate vagy a HER I Can’t Breathe című dalai azonnal rezonáltak az eseményekre. Még a The Killers is átdolgozta a tavalyi Trump-ellenes Land of the Free című dalát Floyd halála kapcsán.

Lady Gaga, Ariana Grande - Rain On Me (Official Music Video)

"CHROMATICA"THE SIXTH ALBUM BY LADY GAGAOUT NOWhttp://smarturl.it/Chromatica"RAIN ON ME"THE NEW SINGLE FROM LADY GAGA WITH ARIANA GRANDEOUT NOWhttp://smartur...

Érdekes módon azonban a koronavírus-járvány kevésbé inspirálta a szerzőket: aki arra számított, hogy sorra jelennek meg az élet megváltozását, a bezártságból adódó szorongást vagy a politikusok béna járványkezelését megéneklő számok, annak csalódnia kellett. Hacsak a jótékonysági koncerteket és dalocskákat nem számítjuk ide. Azok a dalszerzők viszont, akik a hirtelen rájuk szakadt szabadidőt kreativitásuk megélésével töltötték – Taylor Swift (Folklore és Evermore), Charli XCX (How I’m Feeling Now), Paul McCartney (McCartney III) – meg sem említették dalaikban, hogy éppen egy világjárvány zajlik körülöttünk. 

A pandémia hatására azonban a popzene a mélabús önvizsgálatot legalább maga mögött hagyta. 2020-ban a legsikeresebb zenék azok voltak, amelyek elrepítették a hallgatóságot a jelenből egy sokkal komfortosabb, többféle módon is nosztalgikus időbe. A brit lemezeladási listákon a korábbinál jóval nagyobb arányban tűntek fel a régi greatist hits gyűjtemények. A karácsonyi slágerek idén mintha sokkal korábban, már november közepén elkezdtek szállingózni, és december elejére a listák felét már el is foglalták.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Mintha a nosztalgia, avagy esetükben a világhírnév előtti hangzásvilág jegyében született volna Lady Gaga Chromaticája vagy Ariana Grande Positions-je is. Taylor Swift mindkét idei albuma is közelebb áll a nashvilli country gyökerekhez, mint a 2017-es szintetikus Reputationhöz.

Nosztalgiadiszkó és megtáltosodott énekesnők

A diszkózenét többek közt Dua Lipa Future Nostalgia és Kylie Minogue nemes egyszerűséggel Discónak keresztelt albuma élesztette újjá. Mindkettő még jóval a járvány kitörése előtt készült, de a valóságtól elrugaszkodó műfaj tökéletesen illett az idei év furcsaságaihoz.

The Weeknd - Blinding Lights (Official Audio)

Official audio for The Weeknd "Blinding Lights" - available everywhere now: http://theweeknd.co/blindinglightsYD►Subscribe to The Weeknd on YouTube: http://t...

A Weeknd kiváló 2019-es After Hours című lemezéről az a Blinding Lights vezette a brit slágerlistát a tavaszi karantén kezdetekor, amely intrója kísértetiesen emlékeztet az A-ha 1985-ös világsikerére, a Take On Me-re. Ráadásul a szövege mintha tökéletesen megjósolta volna a #maradjotthon életérzést: „Túl sokat voltam egyedül… visszavonulok… a város hideg és üres.”

Dua Lipa szövegei a Future Nostalgia dalaiban viszont úgy hatnak, mint a kijárási tilalom alatt a bezárt mozikon, színházakon, szórakozóhelyeken az elmaradt előadásokat, koncerteket és rendezvényeket hirdető plakátok. Az album címe egyébként tökéletesen össze is foglalja az idei év egyik legfurább jelenségét: mintha az idén januárban és februárban történtek egy régi, letűnt kor eseményei lettek volna.

Az, hogy mit hoz a jövő, azt ma megjósolni nehezebb, mint bármikor, írja a The Guardian

Egyelőre még arról sincs fogalma senkinek sem, hogy mikor – ha egyáltalán – tér vissza az élet a régi kerékvágásba. A 2021-re meghirdetett koncerteket is egyelőre csak ceruzával jegyzi be bárki is a naptárjába.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Az élő rendezvények elmaradásának okán néhány – főleg női – szerző mintha megtáltosodott volna. A szokásos lemez-promóció-turné ördögi körből kiszakadva minden energiájukat az írásra fordíthatták. Nem valószínű, hogy karantén nélkül Taylor Swift öt hónapon belül két lemezt is kiadott volna. Billie Eilish, akinek idén a When We All Fall Asleep, Where Do We Go? debütáló albumával kellett volna turnéznia, ehelyett ő is írt egy új lemezt. Nemrég azt nyilatkozta, hogy előbb-utóbb megírták volna a második lemezt is, de bizonyára nem ekkor, nem így és egyébként egészen másmilyen lemezt terveztek. 

Kérdés, hogy a zeneiparban meghonosodik-e bármelyik jelenség a jövőben, de annyi biztos: a múltban ragadt évünk visszafordíthatatlanul megváltoztatta a popzene jövőjét. 

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból