Shamsia Hassani visszatérő karakterét, a lecsukott szemű, száj nélküli nőalakot gyakran széttört hangszerrel ábrázolja, amely magabiztosságot kölcsönöz az önkifejezéshez. A lehunyt szemek azt jelképezik, hogy semmi jót nem lát maga körül, ezért úgy dönt, inkább nem vesz tudomást a környezetéről, hogy kevésbé legyen szomorú.

Egy fiatal képzőművésznő sorsa a tálibok között

Miután a tálibok könnyedén átvették a hatalmat az USA kivonulása után, a civil lakosság élete teljesen bizonytalanná vált Afganisztánban. Látjuk a kabuli reptérről érkező felkavaró képeket, de elképzelni sem tudjuk, mi történik majd azokkal, akik nem tudnak elmenekülni.

Shamsia Hassani festő, a Kabuli Egyetem oktatója az első női utcaművész az országban, írja portrécikkében a Bored Panda. Képei, akár vásznon, akár egy lebombázott épület falán a radikális, férfiak uralta társadalomban a nők szerepét, valamint a jó és a rossz küzdelmét ábrázolják.

Shamsia Hassani Afgan Street Art 1

Alkotásai, amelynek jellegzetes alakja a lehunyt szemű, száj nélküli fiatal nő, az ország több pontján fellelhetők.

Mi marad az amerikaiak után?

Shamsia Hassani Afgan Street Art 3

Shamsia Hassani 1988-ban született afgán szülők gyermekeként Iránban. Mivel az afgánok hivatalosan nem vállalhattak ott munkát, ezért fiatal korában szüleivel együtt visszaköltözött Afganisztánba. 2010-ben részt vett egy workshopon, amelyet a brit utcaművész, CHU tartott. Az elméleti és gyakorlati technikai képzés mellett megismerkedhettek a világ legnevesebb street artosainak munkásságával is.

Az afgán alkotó nő

Shamsia Hassani Afgan Street Art 9

Zene sem lesz a tálibok alatt

Shamsia Hassani Afgan Street Art 4

„Nagyon megtetszett a graffiti műfaj, és úgy gondoltam, hogy remek eszköz ahhoz, hogy a városban a háború során megrongálódott falakat színes festményekkel díszítsem. A rajzok eltakarják a háború emlékét, és az emberek végre mást is láthatnak, nem csak a golyók nyomát és a repedéseket” – mondta Hassani, aki a tíz résztvevőből az egyetlen volt, aki a tanfolyam után is folytatta graffitizést.

Anyaság

Shamsia Hassani Afgan Street Art 5

Másik célja az volt, hogy azokkal is megismertesse a művészetet, akik addig még nem jártak kiállításon. Elképzelte, ahogy fényképezkednek majd az emberek a falfestmények előtt és talán néhány percig jól érzik magukat.

Áttört fal

Shamsia Hassani Afgan Street Art 6

De Afganisztánban nem kevés akadályba ütközött mint női graffitiművész. Az emberek nem nézik jó szemmel, ha egy nő bármivel foglalatoskodik, így, amikor meglátták, mit csinál, gúnyolták, szidalmazták, mert úgy vélték, hogy bűn, amit tesz. Általában már negyedóra elteltével menekülnie kellett, így nagyon egyszerű képeket tudott csak rajzolni vagy kénytelen volt félbehagyni, amin dolgozott.

Covid

Shamsia Hassani Afgan Street Art 8

A nők helyzete

Shamsia Hassani Afgan Street Art 7

A tálib rendszer bukása után, 2001-ben, annak ellenére, hogy háború dúlt, javult a nők helyzete: fokozatosan megjelentek a társadalomban, tanulhattak, dolgozhattak.

A háború lenyomata mindenütt

Shamsia Hassani Afgan Street Art 11

„Az elmúlt húsz évben a nők különböző területeken – oktatás, kereskedelem, kultúra, egészségügy – is lassan, de biztosan jelen voltak. Most, hogy visszatértek a tálibok, amit még mindig nem tudok elhinni, rengeteg nő hagyja el az országot, mert nem látják, milyen jövő vár rájuk” – nyilatkozta Hassani, aki biztonságban van, de neki is el kell menekülnie Afganisztánból.

Hinta

Shamsia Hassani Afgan Street Art 10

Néhány hónapja egy másik fiatal afgán alkotóról, Sara Barackzay-ról írtunk, aki az első női animátor Afganisztánban.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet