A jelölő bizottság indoklása szerint a színesbőrű, karibi származású brit művész, Sonia Boyce egész karrierje során a társadalom egyik legégetőbb kérdésére kereste a választ: hogyan éljünk együtt a különbségekkel?

Nem éppen a Brexit eszményét képviseli

Egy afro-karibi származású brit művész, Sonia Boyce fogja az Egyesült Királyságot képviselni az 59. Velencei Biennálén 2021. május-november között. Ezzel ő lesz az első brit művész, aki már az Európai Unióból történő kilépés után képviselheti hazáját a nemzetközi művészeti seregszemlén – írja a The Art Newspaper.

Sonia Boyce Royal Academy
Sonia Boyce / Fotó: Royal Academy

Emma Dexter, a Brit Tanács képzőművészeti vezetője, a jelölő bizottság elnöke hangsúlyozta: az Egyesült Királyság történelmének sorsdöntő pillanatában olyan jelöltet választottak, akinek munkája a befogadás, a nagylelkűség, a kísérletezőkedv és az együtt alkotás fontosságának értékeit testesíti meg.

A kiállítás, ahol hallhatod a hullámokat – Átadták a legjobb kiállításért járó Arany Oroszlán-díjat a Velencei Biennálén

A litván nemzeti pavilon Sun & Sea (Marina) című projektje nyerte el az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé legjobb nemzeti kiállításnak járó Arany Oroszlán-díjat a seregszemle szombati eredményhirdetésén, a főkurátori válogatás legjobb művésze pedig az amerikai Arthur Jafa lett. velencei biennálé

Boyce az 1980-as években a Fekete Művészeti Mozgalomban tűnt fel a faji koncepcióval foglalkozó és azt teljesen kifordító munkáival a performanszművészet, rajz, print, fényképészet területén, audio-vizuális elemeket is alkalmazva. 2018-ban a következőket nyilatkozta a Frieze magazinnak:

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Komolyan nem értem, hogyhogy nem feminista mindenki: a feminizmus arról szól, hogy mindenkivel korrekten bánunk. Ugyanígy a különböző származású emberek esetében is – mi abban olyan nehéz, hogy mindenkit egyenlő módon kezeljünk?[/perfectpullquote]

A művésznő jelenleg helyi közösségekkel dolgozik egy falfestményen, amely a londoni Custom House, Silvertown és North Woolwich metróállomások között húzódó 1,8 km hosszú falfelületre készül. Az alkotás a Crossrail projekt, London és elővárosainak kötöttpályás tömegközelekedését kibővítő-fejlesztő projekt része. A falfestmény végső tervét ez évben fogják bemutatni.

Newham Trackside Wall: Sonia Boyce

UP Projects have been appointed by Crossrail as curators of a major new public artwork, which will be installed along the Elizabeth line trackside wall in Newham running through Custom House, Silvertown and North Woolwich. At more than a mile long,it is believed that the artwork will be one of the longest ever commissioned in the UK.

A fenti videóban Boyce elmeséli, hogyan kötött ki a multimédiás művészetnél.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Először festészettel kezdtem, aztán abbahagytam és olyan anyagokkal kezdtem dolgozni, amelyből korábban a rajzaimat és a festményeket készítettem. Mintákat használtam tapétákhoz, újságokat, ebből készültek a képeim. Aztán már csak az anyagokat, és ez végül elvezetett a multimédiához.[/perfectpullquote]

– magyarázza a művésznő.

Banksy a Velencei biennálén próbálta kiállítani provokatív alkotásait

A videóban a street art művészt (vagy egy neki dolgozót) láthatunk, ahogy kiállít egy kilenc panelos festményt a Velencei biennálén. A festményeket egy tábla kíséri, amin a „Velence olajban” felirat olvasható. Az alkotáson egy hatalmas luxushajó szorítja ki a gondolákat a Rialtó-híddal és a Szent-Márk székesegyház zal a háttérben.

Művészeti tevékenységéért Boyce 2007-ben elnyerte a Brit Birodalom Rendjének tagsági fokozatát (MBE), 2016-ban pedig a Királyi Művészeti Akadémia akadémikusává választották. A Middlesex-i Egyetemen és a Londoni Fekete Képző- és Iparművészeti Egyetemen egyetemi tanárként dolgozik.

Közösen, spontán alkotni

Az egyetem weboldalán a következőket írja magáról: „Az 1990-es évektől kezdve művészeti tevékenységem a másokkal való együttműködésen alapul, amely kollaborációk és részvételi együttműködésekben, gyakran spontán módon, és nem előre betanult performanszok során valósul meg.”

Sonia Boyce Installacio
Paper Tiger Whisky Soap Theatre (Dada Nice), 2016

Munkái a hangok és az emlékezet közötti kapcsolatokat és a térdinamikát vizsgálják, valamint további jellemzője, hogy a közönséget is az alkotás részévé emeli.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A legtágabb értelemben, a kutatásaim homlokterében a művészet mint társadalmi tevékenység és az ebből keletkező kritikai és kontextuális viták állnak.[/perfectpullquote]

– írja a művésznő.

Sonia Boyce – ‘Gathering a History of Black Women’ | TateShots

Highlighting questions around race and cultural difference, Sonia Boyce conveys political messages focusing on black representation and perceptions of the black body through her art. The British Afro-Caribbean artist gained prominence as part of the Black Arts Movement in the 1980s.

Boyce olyan művész, aki a pályafutását a művészvilág jól bejáratott központjain kívül építette fel, és a közös, együttműködésen és részvételen alapuló munkamódszere áll tevékenysége középpontjában. – mondta róla Nicholas Thornton, a Wales-i Amgueddfa Cymru Nemzeti Múzeum képzőművészeti igazgatója, aki tagja volt a jelölőbizottságnak.

Trójai falóba bújtak a British Museum előtt tüntetők

Kezdjük a legelején: a British Museum a Trója: mítosz és valóság című kiállítását a BP, az egyik brit olajipari társaság alaposan megtámogatta. 2019 novemberében két művész, Reem Alsayyah és Zoe Lafferty szenvedélyes nyílt levelet írt a múzeum vezetőségének. Kettejük alkotásai ugyanúgy szerepelnek a kiállított tárgyak között, a helyzet pedig rendkívül kényelmetlen fordulatot vett.

Rajzaiban, multimédiás installációiban és performanszaiban Sonia Boyce mindig a társadalom egyik legégetőbb kérdésére kereste a választ: hogyan éljünk együtt a különbségekkel? – méltatta a művészt Hammad Nasar, egy másik szakértő, a Paul Mellon Központ brit művészeti tanulmányok vezető kutatója.

Sonia Boyce Manchester Art Gallery
A Mancherster Art Gallery-Ben Tartott Performansz / Fotó: Andrew Books

2018-ban Boyce Manchester Art Gallery-ban tartott kiállítása éles vitát váltott ki, amikor a galéria a megnyitó performansz-előadásainak részeként levették a falról az egyik legismertebb művét, John William Waterhouse Hylas and the Nymphs (1896) című festményét.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.