A Bánkitó Fesztivál idén is megnyitja kapuit 2019. július 10. és 13. között a techno, az alter, a performansz és a független zenei szcéna érdeklődői előtt. A fellépők közt megtalálhatjuk Sudan Archives-t is, aki július 12-én, pénteken lép fel a Tószínpadon. Személyisége és zenéje is megközelítőleg olyan színes és hipnotizáló, mint amilyen az idei Bánkitó is lesz.

Kendőzetlen szexiség végtelen lazasággal

Hirdetés

Brittney Parks vagy ismertebb nevén Sudan Archives, énekes, dalszövegíró, producer és hegedűművész valószínűleg sokak számára az álomnőt testesíti meg. Egyszerre egyesül benne a 21. századi menőség a retróval és a kendőzetlen szexiség a végtelen lazasággal.

Sudan Archives / Fotó: BBC

A Los Angeles-ben élő művész munkásságában jelen vannak a nyugati és keleti zene főbb jellegzetességei is. Zenéje egyesíti a pop-dallamokat a szudáni népzenével, a klasszikust az elektronikus ütemekkel. Sudan Archives-nak jöhet minden, ami ’90-es évekbeli RnB, afrikai folk, pszichedelikus pop, na és persze hegedű minden mennyiségben. Ha belegondolunk, ez elmondva is sok. Főleg úgy, hogy egy 23 éves énekesről van szó.

A különböző hangzások, kultúrák és zenei megoldások vegyítése pedig mindenképp valami újat eredményez.

Mondható ez az afrikai zene vagy épp a nyugati értelemben vett pop 21. századi reformációjának is.

Amit hallunk tőle, az mindig egyedi és formabontó. A dallamok mögött pedig egy kis ártatlan szemtelenséget, kacérságot is felfedezhetünk, amitől kivételesen most nem a nők, hanem inkább a férfiak alsóneműje csusszan a földre.

Mi minden gyökerezik Isten házában?

Brittney Ohioban nőtt fel, itt tette meg első lépéseit a későbbi biztos siker felé. Nem titok, anyai nyomás hatására. A fiatal tehetség 12 évesen csatlakozott a templomi kórushoz szülei buzdítására. Ezután ismerkedett meg a hegedű húrjaival is. Mindössze pár énekes, egy szaxofonos, egy dobos és egy gitáros alkotta a keresztény formációt, akikkel szertartások alkalmával bontakoztatta ki tehetségét. Mégis ironikus, hogy a többek közt pszichedelikus popnak is hódoló Sudan Archives sikere valahol Isten házában gyökerezik.

Nemcsak a hegedű művészetének elsajátítására, de a névváltoztatásra is egészen korán sor került.

A 17 éves Brittneyt anyja Sudannak kezdte el hívni, miután lánya kifogásolta az eredeti nevét. A fiatal tehetség ugyanis már korai éveiben is érdeklődéssel fordult az észak-kelet-afrikai ország zenéje és divatja felé. Az Ohioban található afrikai turkálók is minden bizonnyal jobban lenyűgözték, mint bármelyik hatalmas amerikai bevásárlóközpont.

A kis Brittney gyermekkora azonban nem mondható felhőtlennek. Egészen korán kirakták otthonról, habár ennek okát nem osztotta meg rajongóival. A szigorú keresztény közegből való kiszakadás után pedig nehezen találta a helyét a stúdiókban, mikor Matthew David először felismerte tehetségét. A Linkin Parkon és a Pussy Cat Dollson kívül szinte semmilyen modern zenét nem is ismert azelőtt.

Sudan Archives / Fotó: HipHopDX

Az egyáltalán nem engedékeny otthoni közeg a templomi dalokon kívül más zene hallgatását nem engedélyezte. Ez, illetve a folytonos magány, a barátok nélkül töltött évek eredményezték, hogy Sudan végül egy teljesen egyedi és szokatlan zenei megoldás felé fordult.

Határ a csillagos ég

Több költözés és alkotói válság után azonban mégis sikerült megtalálnia a tökéletes utat a biztos siker és egyénisége kibontakoztatása felé. A bárokban hallott elektronikus ritmusok ösztönözték Sudant, hogy a hegedű húrjai mellett a Garagebanddel, egy Mac-eszközökön található zenekészítő alapalkalmazással is komolyabban megismerkedjen.

Nagyon csináld magad módon nyomták ezek az előadók Cincinattiban

mondja. Alapos kutakodás után pedig a szudáni folk és húros hangszerek elsajátítása is inspirációt jelentett. E két egymástól szinte teljesen eltérő terület, az elektronikus ritmusok és az afrikai népzene ütemeinek ötvözésével született meg valami egészen új és elképesztő: mindaz, amit ma Sudan Archivesnak hívunk.

Ugyan a zenével való megismerkedése viszonylag korai, tinédzser éveire datálható, a siker mégsem jött ilyen gyorsan. Sudannak el kellett hagynia otthonát, többszöri költözés és munka után találta meg a biztos helyét Los Angeles-ben. Sokáig dupla műszakban dolgozott fánkkészítőként vagy épp éttermi énekesként, de már ekkor is volt pár Soundcloud-rajongója. Ám tény, éppen csak annyi, hogy ne legyen oka törölni a fiókját. Az évekig teljesen kilátástalan helyzetű alkotó ma már egészen ismerté és befutottá vált, többek közt a Coachella Fesztiválon is fellépett 2018-ban.

Te is mindent el tudsz érni, amit csak akarsz, ha egy lány a templomból, aki később fánk készítésből és dupla műszakból tartotta fent magát, eljutott a Coachelláig fellépőként, és még pénzt is tudott belőle csinálni. Határ a csillagos ég  

vallja.

A Stones Throw hercegnője

Sudan dalait eleinte a Soundcloudra töltötte fel, illetve egy vietnami étteremben is fellépett. Első dalainak publikálása után pár évvel Sudan szerződést kötött a Stones Throw Records-szal, a Los Angeles-i független lemezkiadóval. Mindennek ellenére Sudan sokáig nem vette komolyan önmagát.  Első próbálkozásai, az első dalok és saját ritmusok feléneklése egyszerű játéknak tűnt számára.

Sudan Archives / Fotó: Passion of the Weiss

A fordulópontot a Come meh way című száma jelentette, amiben tökéletesen egyesül a már említett elektronikus és a szudáni népzene – az egész azonban egy könnyed lo-fi hangzást kapott. Érdekes adalék, hogy az előadó a saját hálószobájában rakta össze a dalt egy laptoppal és pár eszközzel, mindenféle segítség nélkül. Számítógépének zúgó hangja azonban eleinte megnehezítette a folyamatokat, hiszen az minden felvételben hallható volt. Végül Sudan beismerte, a gépzaj inspiráló, és hangzásvilágot tekintve beleillik szerzeményébe. A szám összerakásához többek közt kanalakat is használt.

Nem csak hangszereket használok. Tulajdonképp mindent  

mondja.

Nem véletlen tehát, hogy az első pillanattól fogva érezte, ez valami más: nem elcsépelt. És ezen a véleményen volt Matthew David is, a Stones Throw Records egyik vezetője, aki eldobta a daltól az agyát.

Sudan Archives – Come Meh Way

Director: Eric Coleman / Asst Dir: Yusef Taiwo http://stonesthrow.com/sudanarchives

A pozitív visszacsatolás pedig mindenképpen ösztönzően hatott a fiatal előadóra. Elmondása szerint ez segített neki, hogy annyi évnyi próbálkozás után végre komolyan vegye magát. Azóta eltelt két év, és kétségtelen, Sudan a Stones Throw Records egyik legaktívabb és legtermékenyebb előadója.

Kurvára én vagyok a fő királynő. Csak játszok és hálás vagyok. Nincs semmi problémám. […] Mondhatni, én vagyok a Stones Throw hercegnője  

nyilatkozta egy interjúban.

Csak semmi elcsépeltség

2017-ben jelent meg első lemeze, Sudan Archives néven, illetve a Come meh way klipje is. Ez volt az első lépés a teljes kibontakozás felé. Egy évvel később megjelent a Sink lemeze és a Nont for sale videoklipje. Utóbbi magán viseli az addigi dalok és a Come meh way sajátos világát is. Egyszerre egyesül benne az afrikai népzene, a nyugati pop és a kellemes lo-fi.

Képi világa megidézi Ohiot, Los Angeles-t, Szudánt és egy 2018-ban elképesztően messzinek tűnő retro világot.

A videoklip nem erőltetett, nem elcsépelt. Sudan levetkőzi benne a megszokott, már-már bevettnek számító kamera előtti viselkedést, a magamutogatást, a felvágást. Minden egyes képkocka valami szokatlant, váratlant tartogat számunkra, csak úgy, ahogy minden egyes ütem is. Nincs benne semmi művi, semmi felesleges. Minden olyan természetesnek tetszik benne, és még a szexizést is képes kifinomultan kivitelezni. Az összhatás pedig tökéletes. Nemcsak a klip, de Sudan legtöbb dala is olyan, mint egy ’90-es évekbeli montázs. Helyet kap benne egy kis retro, egy kis Amerika és Afrika, de nem marad le a képről a laza “négerkedés” és az elragadó nőiesség sem.

Sudan Archives – Nont for Sale

from Sink EP http://stonesthrow.com/sudanarchives | http://stonesthrow.lnk.to/sudan Directed by Sudan Archives & Ross Harris Creative Direction by Leonardo Volcy Director of Photography – Glenn Harris Jr.

Dalszövegei pedig kétségkívül meditatívak, olykor elliptikusak, kihagyásosak, jelentésük így nehezen felfedhető, de Sudan elmondása szerint van bennük valami improvizatív is.

Egyszerűen csak kimondom és felveszem azt, amit érzek. És végül valahogy minden sor elnyeri a jelentését vagy a jelentéseit. Régen sokat olvastam Dr Seusst, talán az ő stílusából is ragadt rám valami  

meséli. 

Nem csak a zeneiparban tarol

És mielőtt bármelyik olvasónk azt gondolná, Sudan Archives „csak” egy ízig-vérig tehetséges, valóban egyedi és formabontó sztárocska, nagyon téved. Sudan nem csak a zeneiparban viszi a pálmát, de a hétköznapokban is magával ragadó, különleges jelenség. Az élet más területén is képes megcsillogtatni tehetségét, odaadását a dolgok iránt.

Első utazását Afrikában Ghánába tette, ahol csatlakozott a The Taiwo szervezethez.

Itt háromnapos kurzusokat tartott az elektronikus dob iránt érdeklődő fiataloknak és bevezette az afrikai gyerekeket a számítógépes zenevágó programok rejtelmeibe is. Annak ellenére, hogy ezek a fiatalok rendkívüli tehetséggel nyúltak a dobokhoz és más afrikai hangszerekhez, soha életükben nem fogtak még kezükbe egy laptophoz hasonló eszközt. Sudan magát a jövőben is így látja: nem érdekli semmilyen díj vagy nagyzolás. Egyszerűen csak segíteni akar a gyerekeknek, akiknek nincs esélye olyan sikereket elérnie, mint neki.

Sudan Archives – Paid

Sudan Archives | Stones Throw Records

No Description

Nagy gondot fordít saját maga képzésére is. Jelenleg angolt tanul, továbbá szeretne művészeti diplomát szerezni és a későbbiekben zene technológiát tanulni. Legfőbb álmai közé tartozik az is, hogy nőként mérnökként dolgozhasson.

Talán a sok utazás, a számtalan kultúrával való találkozás, talán a keresztény neveltetés eredményezte Sudannál ezt a pozitív világszemléletet. Számára nem elég a zeneiparban sikereket elérni, mindenáron szeretne érvényesülni az élet más területén is, és továbbadni mindazt a tudást és tehetséget, amit birtokol.

Sudan Archives / Fotó: Los Angeles Times

A keresztény neveltetés és szemléletmód ennek ellenére mára kissé kikopott a fiatal előadó életéből. Sudan sokat meditál, imádkozik, saját spirituális gyakorlatai is vannak, de a gyerekkori templomlátogatást kevésbé tartja fontosnak. A szudáni zene alapvetően eleve a muszlim hitre és az arab nyelvre alapul. Így nem csak a katolikus, de más egyházak vallásait is érdeklődéssel követi és tanulmányozza.

Az én templomom, az én rituális egyházam az otthonom

vallja.

Mezítláb, levendula és medúza

Sudan Archives képtelen kifogyni az egyediségből és a meglepetésekből. Egy interjúban elárulta, hogy a legtöbb fellépésén mezítláb énekel, mert így jobban érzi a Föld energiáit. A jobb könyökét pedig minden koncert előtt levendulaolajjal keni be. A felemelő illat segíti lelke megnyugtatását, érzéseinek és gondolatainak fókuszban tartását.

Ha pedig éppen nem másokat hipnotizál zenéjével, szereti magát is kényeztetni, méghozzá medúzás Youtube-videókkal.

Egy egész lejátszási listám van tele medúzás videókkal, amiket általában lefekvés előtt nézegetek. A mozgásuk olyan lassú, mégis delejező. Cukik, puhák és gyönyörűek, de kikészítenek [a csípésükkel]  

mondja.

A Bánkitó Fesztiválon, ha csak egy napra is, de egészen biztosan ti is érezhetitek az általa képviselt különleges hangulatot: azt a különleges hangzásvilágot, amellyel sikerült kivívnia a zeneipar figyelmét. Ha ti is kíváncsiak vagytok erre az elképesztően színes, megunhatatlan személyiségű, mezítlábas, levendula illatú csoda-csajszira, ne feledjétek, idén a Bánkitó fellépői közt is megtalálhatjátok!

Hirdetés