Az NPR amerikai közszolgálati televízió újságírói Szijjártó Péter magyar külügyminisztert a Szabad Európa Rádió magyar adásának tervezett újraindítása kapcsán kérdezték. Az erről szóló anyag kedden került fel az NPR honlapjára. A magyar politikus fake news-nak, azaz álhírnek nevezte, hogy Magyarországon ne lenne sajtószabadság.

Hirdetés

„Teljes médiaszabadság van Magyarországon. Nem tud egyetlen olyan szegmenst se megnevezni a magyar nyilvánosságban, legyen az tévé, rádió vagy internet, ahol a piacvezető csatorna kormánypárti lenne” – reagált a riporter felvetésére.

Szijjártó Péter nyilatkozata persze könnyen cáfolható, hiszen Magyarországon jelenleg egyetlen országos kereskedelmi rádió működik, a fideszes médiaholding, a KESMA érdekeltségében lévő Retro Rádió, és szinte valamennyi helyi rádiós frekvencián is Fidesz-közeli rádiók szólnak, mindössze néhány olyan rádió maradt, amely meg tudta őrizni függetlenségét – ezek is jellemzően inkább zenei rádiók.

Szijjártó Péter külügminiszter / Fotó: Bánkuti András

Emellett aggasztó dolgok történnek az állami közrádióban és a köztévében, gyakoriak a hírhamisítások, hírmanipulációk. A Fidesz-közeli KESMA alá került mintegy félezer médiatermék, és az összes megyei napilap is a KESMA kontrollja alá került, ahogyan a Bors című bulvárnapilap is. A televíziós piacon pedig az állam megtolja a TV2 szekerét, így a médiavállalat könnyebben tud terjeszkedni.

Gulyás Márton és stábja lebuktatta a kormányközeli közmédiát

A politikai aktivista, Gulyás Márton a slejm nevű YouTube-csatornáját a 2018-as parlamenti választások óta Partizán néven futtatja. Jobbára közéleti témákat vesz górcső alá, mint például hogyan volt ellenzékben a Fidesz 2002 és 2010 között. De Gulyás volt az, aki oknyomozás után felfejtette a kamupártokat, amelyek Seres Máriá hoz és köréhez köthetők.

A médiatúlsúlyról – a rendszerváltás óta – folyó vitához tartozik még az állami reklámköltések piactorzító szerepének értékelése is. Erről a Mérték Médiaelemző Műhely kutatása alapján írt a Media1 is. Eszerint a magyar hírmédiumok 40 százalékának bevételeiben több mint egyharmadot tesz ki a Nemzeti Együttműködés Rendszerétől, vagyis az államtól érkező pénz.

Teljesen felszámolhatják a már most is központosított, kormányközelbe került megyei lapokat

A már eddig is központosított megyei lapokat felszámolhatják, mondta több érintett lap munkatársa és vezetője is a Népszavá nak. A lapnak az egyik alkalmazott elpanaszolta, hogy amikor az egyik női mosdóban elromlott a villany, ki kellett volna hívni egy szerelőt. A lapvezetés viszont nem tett semmit napokig, mert még nem kapták meg “fentről” a hozzájárulást.

A hirdetési piacon visszaszorulóban vannak a piaci mechanizmusok és nő a politika befolyása. A Riporterek Határok Nélkül (Reporters Without Borders / RSF) nevű nemzetközi szervezet nemzetközi sajtószabadság-indexében nagyot zuhant az elmúlt években Magyarország: 64 helyet rontott a Nemzeti Együttműködés Rendszerének 2010-es létrejötte óta, és a problémás országok közé tartozik.

Épp a napokban ismerte el Orbán Viktor miniszterelnök is, hogy megváltoztak Magyarországon a médiaviszonyok: azt ismert be, hogy nincs baloldali médiatúlsúly.

Szijjártó Péter szerint mindenesetre sértő arról beszélni, hogy azért tér vissza Magyarországra a Szabad Európa Rádió, mert gond lenne a médiaszabadsággal.

Hirdetés