Egy festőnek, de a műkereskedőknek és galériáknak is fontos kérdés: milyen színekkel adható el a lehető legdrágábban egy festmény? Egy holland kutatás most végre megfejtette a titkot: a piros és kék színek a befutók.
Régebb óta foglalkoztatja a művészet kedvelőit, mitől lesz egy festmény drágább? A holland Tilburg Egyetem kutatóintézete (CentER) egy tanulmány alapján rávilágított, hogy a piros és a kék színek egyértelműen sikeresebbek, mint a többi szín.
A kutatás még 2013-ban kezdődött, amikor egy specialista esszéjében azt magyarázta, hogy a piros és a kék csak előnyére válhat egy festménynek, ha eladásra kerülne sor. A kutatók ezt az írást vették alapul. 5500 absztrakt festmény tanulmányozásával – amelyeket aukciókon értékesítettek –, be is bizonyosodott a feltételezés: a képek, amelyeken piros vagy kék szín is látható, 10,6 %-kal magasabb áron keltek el.
Haldoklik a hagyományos művészeti piac? Joe Kennedy megoldást talált
Joe Kennedy, a Unit London galéria társalapítója szerint a kulcs az elköteleződés. A 21. század fogyasztóőrült embere már nem feltétlenül a hagyományos módon közelít a művészetekhez, így az ahhoz tartozó piachoz sem. Kennedy példaként olyan alkalmazásokat említett, mint a Spotify, az Uber vagy a Tinder. Mi a közös bennük?
Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért pont ez a két szín. Bár alapszínnek számítanak, ezért gyakrabban is használják őket, azonban a kutatások arra is rámutatnak: a pszichológiai hátterüket is érdemes számításba venni.
A piros színt általában a bátorsággal, agresszióval, izgalommal, szenvedéllyel szoktál összefüggésbe hozni. A kéket pedig a méltósággal, a nyugalommal és a kényelemmel.
Valószínűleg az emberek, ha nem is tudatosan, a színek szimbolikus jelentését nézik, amikor festményt vásárolnak.