Hirdetés

A negyvenes–ötvenes években népszerű film noir (al)műfajának jegyei és lényege az elmúlt évtizedekben is tovább élt és jó néhány alkotásban koncentrálódott. Az alábbi Top 5–ös listában népszerű és kevésbé ismert, a neo–noir műfaji elemeit tartalmazó műveket vonultatunk fel, kedvcsinálóként néhány kultikus jelenet részletezésével megspékelve (spoiler-veszély!).

5. Éjszakai Ragadozók (Nocturnal Animals, 2016):

Tom Ford második rendezésében talán nehezen fedezhetőek fel a szóban forgó (al)műfaj jegyei, hiszen az Éjszakai Ragadozók inkább a thriller-vonulatot ragadja meg. A megjelenített képi világ és a hatásos zenék egyaránt tökéletes kiegészítői a három szálon futó történetnek. A „3in1” szerkezet több téma felvonultatására ad lehetőséget, amelyek – a régmúlt kor fekete filmjeihez hasonlóan – érzékeny területeket érintenek. A film az amerikai társadalom felső rétegének kritikájaként is értelmezhető, hiszen a kiüresedett, szerelem nélküli kapcsolat kerül terítékre, ahol az egyetlen összetartó erő a pénz és a státusz. Az erős színészi felhozatalból leginkább Michael Shannon (aki Oscar-jelölést érdemelt ki a szereppel) és Aaron Taylor Johnson (aki Golden Globe-díjat zsebelt be) alakítása kiemelkedő, ugyanis karaktereik valamilyen módon azonosíthatóak a klasszikus érában megismert figurák jellemével. Előbbi a tipikus nyomozót testesíti meg, míg utóbbi a fatalista és romlott női karakter férfi megfelelőjeként van jelen.

‘Nocturnal Animals’ – Movie Clip (#2) | Jake Gyllenhaal, Amy Adams Movie

Copyright Disclaimer Under Section 107 of the Copyright Act 1976, allowance is made for “fair use” for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship, and research. Fair use is a use permitted by copyright statute that might otherwise be infringing. Non-profit, educational or personal use tips the balance in favor of fair use.

4. A test melege (Body Heat, 1981):

A tipikus femme fatale-elemet megtartó neo–noirok egyikének számít az 1981–es Body Heat, ami teljes mértékben a klasszikus vonal elsőszámú alkotására, az 1944–es Double Indemnityre alapoz. Az atmoszféra még intenzívebb, a karakterek a modern köntösbe bújtatva még vehemensebbek, és mindez kiegészül azzal a szexuális túlfűtöttséggel, ami az ihletadó filmben csak elfojtva jelenhetett meg, Hollywood egykori szigorú szabályrendszere miatt. Már a műfaj első felütésében is kevésnek tűnt a hamisítatlan, igazán magabiztos, a fatalista jegyeket valóban kiaknázó női karakter, míg a Body Heat antihőse, bár eszes és magabiztos jellemű, mindezek ellenére inkább a tudatlan, gyenge férfit testesíti meg, aki csak az utolsó pillanatban eszmél rá, hogy mindvégig a balek szerepében tündökölt. Rátermettségét elfedte a nő iránt táplált mérhetetlen szenvedélye.

Kathleen Turner és Williem Hurt

3. Végső csábítás (The Last Seduction, 1994):

A Végső csábítás szintén a modern noirok azon remekei között foglal helyet, amelyben teljes egészében a végzetes nő körül összpontosul és bonyolódik a történet, ez alapján ez az alkotás is szorosan kapcsolható a mintaként szolgáló Double Indemnity-hez. A Body Heat nőalakjához képest ez a film egy sokkal céltudatosabb, számítóbb és romlottabb, egyéniségének köszönhetően mégis annál szerethetőbb karaktert ismertet meg velünk. A teljesen értékvesztett személyiség ugyanis olyan lazasággal és száraz humorral párosul, amellyel bárki könnyedén azonosulhat.

A férfi–nő kapcsolat körül koncentrálódó alkotásokban mindig meghatározó pillanat a két nem találkozása, és ez általában a férfi karakterének szempontjából válik sorsdöntővé.

Who’s a girl gotta suck around here to get a drink?

Linda Fiorentino in The Last Seduction (1994)

Érdemes megfigyelni a neo–vonulat nőalakjának külső megjelenését, öltözködését is, amellyel szintén a karakán, céltudatos jellemet igyekeztek hangsúlyozni. Mindezek alapján a végzetes nő karaktere a klasszikus–modern határmezsgyéjét átlépve e film alapján is egyre inkább az utóbbihoz kapcsolható. 

Linda Fiorentino

2. Memento (2000):

Míg a klasszikus vonulat első évtizedének alkotásait a férfi és a nő kapcsolatának fókuszba helyezése jellemezte, addig a korszak második felében a krimi vált meghatározóvá. A neo–noirok klasszikusának számító Memento, amelyben egy gyilkosság megoldása és felgöngyölítése jelenik meg, szintén az utóbbira alapoz. Főleg a krimi és thriller stílusjegyei dominálnak, a film mégis igyekszik kihasználni a műfaji keveredések és határok elmosódása kínálta lehetőségeket. Adott egy nyomozástörténet, aminek megoldása egy memóriazavaros férfire hárul. Ez alapján a sztori máris különlegesnek számítana, és a megszokott végzetes nő karakterét ki is vonhatták volna a képletből, de persze ez nem így történik. Legkiemelendőbb talán a narráció, ami azért is rendkívül különleges, mert a rendező – a végtől a kezdet felé tartó ívvel – egyszerre két cselekményszálat ütköztet, folyamatos feszült figyelmet tartva. Christopher Nolan él a műfajon belül jól megszokott flashbackkel, ami által a néző betekintést nyer a főszereplő könnyűnek a legkevésbé sem nevezhető életébe és szituációjába. A rendező nem helyez minket előnyösebb pozícióba hősével szemben, sőt a további szereplők is inkább csak külső szemlélőként funkcionálnak a történetben, így kénytelenek vagyunk az ő tempójukhoz idomulva kivárni az események alakulását. Nolan ezt a „csavart” kihasználva éri el, hogy a bonyolult cselekményvezetés ellenére se veszítsük el a fonalat. 

Memento – best scene [HD]

Facebook – http://www.facebook.com/temoviefreak Site – http://official-soundtracks.com Thanks 4 ur support!!

1. Gázt! (Drive, 2011):

#Actionsspeaklouderthanwords. Sokan így jellemzik Ryan Gosling egyik legkedveltebb filmjét, a 2011–es Driveot. A film, bár nem bővelkedik hosszadalmas, bonyolult dialógusokban vagy tartalmas eszmefuttatásokban, mégis úgy szép és jó, ahogy van. A történet ennek ellenére kerek egészként érvényesül a műfajon belül, hiszen mesterien komponált képi világával mindenképp kiérdemli helyét a neo–noir listában.

Ehhez már csak bónuszként szolgál a tökéletesen eltalált, nyolcvanas évek hatását keltő soundtrack.

College feat. Electric Youth – A Real Hero (Drive Movie Clip)

Uploaded by None on 2012-09-20.

Megkapjuk a régmúltból ismert antihős alakját, de a végzetes nő karakterének nem kell jelen lennie ahhoz, hogy főszereplőnk az eleve elrendelt erkölcsi változást beteljesítse. Épp ezért válik izgalmassá a film neo–noir oldalról való megközelítése, hiszen eltűnik a műfaj alapját – ezáltal feszültségét – adó elem, a gyengébbik nem által gyakorolt, fatalista befolyás. Helyette viszont romantikus szálat kapunk, amellyel igazán érdekessé válik a sztori.

Facebook Comments
Hirdetés