Egy hete véget ért a Trónok harca, de ez nem jelenti azt, hogy a médiakutatókat ne érdekelné, mi is történt a sorozatban. A nemi különbségekkel, a nemek reprezentációjával foglalkozó szakemberek terítékre vették a sorozat szereplőinek mondatait, és az eredmény egészen meglepő.
Azt már régóta tudjuk, hogy a moziban női hősök is szükségesek, és azok az alkotások, amelyek valamilyen módon rosszabbnak, alsóbbrendűnek tüntetik fel a nőket, számíthatnak a negatív kritikákra. A Trónok harca esetében felmerül a kérdés, mi lehet a gond? Hiszen a nők egyértelműen vezető szerepet töltenek be a sorozatban. A BBC 100 Women adataiból az derül ki, hogy bár a nők komoly szerepet töltenek be az alkotásban, háromszor kevesebbet beszélnek, mint férfi társaik, és ez mind a nyolc évadra értendő.

Egy svéd start-up, a Ceretai kutatócsoport olyan gépeket használ, amelyek elemzik a különböző kultúrák sokféleségét. Ők is megvizsgálták a Trónok harca szereplőinek beszédét. Ez alapján kiderült, hogy a nyolc évadban a beszéd 75%-át a férfiak viszik. Az HBO sorozatának legvitatottabb évadában a női szerepek beszédideje a legalacsonyabb (22%), ami azért meglepő, mert a fő vonalakon a nők dominálnak. Nem csak a beszéd idejét vizsgálták meg a szakértők, hanem az elhangzott szavakat is. Ebben is találtak nemi sztereotípiákat. A nők leggyakrabban használt szavai között megtalálható a „szeretet”, „szabadság”, „férj”, „hit” és „mester” szavak. Míg a férfiak mondataiban a „férfiak”, „tudom”, „igaz”, „te”.
A Trónok harca színészei legalább olyan elégedetlenek az utolsó évaddal, mint a rajongók
Ugyan a Trónok harca 8. évadának is megvoltak a maga pillanatai, az általános vélemény szerint a sorozat írói nem tudták megugrani a George R.R. Martin által meglehetősen magasra állított mércét. A befejező évad elsietett cselekménnyel, kimerítő csatajelenetekkel és kávéspoharakkal keserítette el a lelkes rajongókat.
Lisa Hamberg, a Ceretai társalapítója elmondta, céljuk nem a tanácsadás, hanem a tájékoztatás és a tudatosság növelése a médiában. Ugyanis a képviselet hiánya még mindig szembeötlő. Hamberg szerint, ha egy filmben van egy erős női karakter, de alig szólal meg, akkor ugyanúgy megbukunk a nők képviseletében, mintha egyáltalán nem adnánk fontos szerepet nekik. Tehát az irány jó, csak a módszeren kell egy kicsit javítani.