Clayton Anderson még kamasz volt, amikor elszökött egy vándorcirkusszal 1988-ban. Négy évet töltött ebben a különleges világban, amit egy olyan korszakban örökített meg fényképezőgépével, amit a cirkusz és vásári szórakoztatás nagy elbeszélései gyakran figyelmen kívül hagynak. Képei a Kicking Sawdust: Running Away with the Circus and Carnival című fotókönyvben jelentek meg.

Red, a kardnyelő

Clayton Anderson 1988-tól  cirkuszokat és vásárokat kísért keresztül az országon. Anderson vásárolt egy fényképezőgépet és dokumentálta az úton töltött éveket.

kardnyelo cirkusz mutatvanyos Clayton Anderson nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

Lorette, a tetovált hölgy

A tetovált hölgy általában hosszú ruhákat hordott, melyek teljesen eltakarták a testét borító motívumokat. Így a hétköznapokban sokszor hagyományos nagymamának nézték,

tetovalas lorette mutatvanyos cirkusz nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

Színfalak mögött a kutya-show mutatványosaival

A „dog and pony show” kifejezés, (mely az angol nyelvben olyan eseményt jelent, melynek célja az emberek lenyűgözése annak érdekében, hogy pénzt költsenek) a cirkusz világából származik.

kutya show mutatvanyos cirkusz trukk allatok nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

Tosca a színfalak mögött

Tosca lovas mutatványokat adott elő a cirkuszban.

cirkusz akrobata mutatvanyos tosca nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

Ugró arab telivér

A flitterek, a kemény kalapok, és az idomított állatok mögött álló emberek keményen dolgoznak minden előadás előkészítésén.

lo lovas bemutato arab teliver cirkusz mutatvany nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

Petey a pitonnal

Bár nagyon félénk embernek ismerték, többek között Petey feladata volt, hogy a sátorba csalogassa a vendégeket. Anderson azt írja a könyvében, hogy sosem hallotta beszélni.

cirkusz kisember petey mutatvanyos nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

A csodálatos Darnell nővérek a pudlijaikkal

Anderson fotói egyszerre mutatják be egzotikusnak és hétköznapinak a cirkuszi világot.

nok pudli cirkusz mutatvany nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

Az Emberi Fáklya

Ez az előadó meggyújtotta magát, majd az alatta fekvő, vízzel töltött medencébe ugrott. Anderson szerint egyik művész sem tartotta magát többre a másiknál, mert mindenki tudta, mennyi befektetett energia szükséges az egyes mutatványokhoz. Mindenki tisztelte a másikat.

langolo ember emberi faklya mutatvany cirkusz nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

A Royal Hanneford Cirkusz akrobatája

Napokig gyakoroltak a szabadban, míg felállt a sátruk.

akrobata mutatvany cirkusz nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

A világ legkisebb nője

Katharine Kavanagh író és történész ezt írja Anderson könyvének előszavában: „Nem próbál nosztalgikus tévképzetet gyártani, vagy a légvárépítés romantikus mítoszát erősíteni, hanem inkább az igazi emberi szívet és a showman-léttel járó mindennapi kemény munkát mutatja be.”

kisember legkisebb no mutatvanyos cirkusz nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

Tino Wallenda, a Flying Wallendas társulat tagja

Dominique Jando cirkuszi veterán azt mondja: „Nincsenek határok, csak vagyunk, akik vagyunk, együtt: mutatványosok. Összetartunk, mert együtt védettebbek vagyunk.”

tino wallenda porondmester mutatvanyos cirkusz nap fotoja
/ Fotó: Clayton Anderson

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

301-es parcella nagy imre 1956 horvath erno kiallitas fotokiallitas

NÖRI: fotókiállítás mutatja be a 301-es parcellát

“Nemcsak a kiállítás, maga a Nemzeti Gyászpark is figyelmeztető jel számunkra, és a mi feladatunk, hogy azok számára is az legyen, akiknek 1989 nem volt az életük része, és már csak a történelem egy jelentős pillanataként tanulnak róla.”