Így változnak az üzlethelyiségek bérleti díjai a világban a koronavírus-járvány hatására

A Mulberry vezérigazgatója szerint ha nincs központilag szabályozva Londonban a legdrágább bevásárlóutcákban fizetett bérleti díj, annak akár a turizmus is kárát láthatja.  

Rugalmas hozzáállást várnak az üzlethelyiségek tulajdonosaitól

A koronavírus-járványnak számos hosszútávú hatása lehet az élet minden területén. A szupergazdagok úgy látják, hogy sokkal nagyobb társadalmi szerepet kell vállalniuk, változnak a filmipar és a mozik gyakorlatai, a múzeumok sem maradhatnak a régiben. Az Airbnb szabályozása nem csak a világban, hanem Budapesten is megváltozik. A gazdaságban a bérleti helyiségek piacán is történnek változások, ami számos további hatást von maga után. A Vogue Business cikke a divatcégek üzlethelyiségeinek piacát vizsgálta.

gucci uzlet manhattan
A Gucci manhattani üzlete / Fotó: Timothy A. Clary/AFP via Getty Images

A Valentino júniusban beperelte a Fifth Avenue-i üzlethelyiségének tulajdonosát, hogy kiszállhasson a 15 évre szóló bérleti szerződésből. A divatcég szerint ugyanis már nem számít luxuscélpontnak a híres utca, ahogy Manhattanben a koronavírus-járvány kezdete óta zuhannak az árak.

Mowalola szabadúszó divattervező: A divat megújulásához egyéniségek, a túltermelés megszüntetése szükséges

A divatvilágban ráléptek a fékre már a karantén alatt is: a Gucci visszavesz a kollekciók számából és nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, de a legtöbb nagy divatház is túllép a hagyományos formákon a világjárvány utáni időszakban. Több színes bőrű, transznemű, plus-size modellt láthatunk majd a közeljövőben a diverzitás jegyében.

Ez a tendencia globálisnak mondható a bevásárlóturizmusra épülő városokban. Ahogy az idegenforgalom világszerte leállt, a divatmárkák, köztük az olyan felsőkategóriás brandek, mint az Hugo Boss, a Burberry, a Mulberry vagy a Nordstrom az eladások csökkenésére hivatkozva egyre rugalmassabb konstrukciókat követelnek bérbeadóiktól.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Az egész világon átalakulóban van az üzlethelyiségek bérleti piaca[/perfectpullquote]

– erősíti meg a tendencia térnyerését Garrick Brown, a Cushman & Wakefield ingatlanpiaci elemző alelnöke.

A turizmus valószínűleg nem áll helyre 2021 előtt, a fogyasztók otthon maradnak, egyedül az e-kereskedelem tűnik egyre inkább fenntarthatónak. Így a divatipar cégei az immár kevésbé jövedelmező belvárosi üzleteik bérleti díjait újra kívánják tárgyalni. Bár a legnagyobb márkák egyelőre – Valentinóval ellentétben – nem mondják fel bérleti szerződéseiket, a mellékutcákban és középkategóriás lokációnak számító területeken már esnek az árak. London belvárosában 8,4%-kal csökkent az üzlethelyiségek bérleti díja az év első negyedévében. A közepes árfekvésű Oxford Streeten például 4,3 millió forintért lehetett bérelni 1 m2 üzlethelyiséget, most 3,6 millióért. Miközben a topkategóriás Bond Streeten, a világ egyik legdrágább utcájában, továbbra is 9,7 millió HUF/m2 környékén maradt a tarifa. A helyzet romlik a második negyedévben a Savills ingatlanszakértő cég prognózisa szerint.

A Mulberry kormányzati beavatkozást sürget

A CBRE Manhattanben kiskereskedelmi célra hasznosított üzlethelyiségek bérleti díjában hasonló, 9%-os csökkenést tapasztalt. Milánóban és Rómában is ugyanez a tendencia érvényesül, bár az ottani cégek egyelőre a hírnevük megőrzése miatt nem árultak el konkrét összegeket. Az egyes cégek egyéni és ideiglenes megoldásokat igyekeznek kidolgozni a tulajdonosokkal, de általános irányzat, hogy a havi fizetést preferálják az eddigi negyedéves elszámolással szemben.

The Small Zipped #MulberryBayswater is now available in a variety of shades and textures at mulberry.com

No Description

A Mulberry vezérigazgatója, Thierry Andretta felszólította a brit kormányt, hogy a munkahelyek védelmét és a cégek talpra állását szem előtt tartva foglalkozzanak az üzlethelyiségek bérleti díjának szabályozásával. Eddig bérleti díj fizetési moratóriumot vezetett be szeptemberig a kormány.

Hozzátette, hogy a szabályozatlan Bond és Regent streeti bérleti díjak London turisztikai versenyképességét is csökkentik Milánóval vagy Párizzsal szemben. Mivel a londoni luxuscégek kénytelenek emelni az áraikat, így a kevés fizetőképes fogyasztó inkább másik városba látogat, ahol 5-10%-kal olcsóbban juthat hozzá a luxuscikkekhez.

A középkategóriás cégek, mint a H&M vagy a New Look azt követelik, hogy a jövőben a bevételekhez kötötten legyen meghatározva a bérleti díj. Az olasz divatipart képviselő Confindustria Moda elérte, hogy a karantén alatt nem kellett bérleti díjat fizetniük a cégeknek, míg a brit kiskereskedők mindössze a bérleti díj 14%-át fizették az elmúlt negyedévben.

A legnagyobb márkák rugalmasságának hála a divatvilág is újraindul

A neves márkák nemrégiben nyilvánosságra kerülő tervei szerint a divatvilág is a foci meccsek útjára lép. Legtöbb eseményüket zárt ajtók mögött szervezik, hogy a szezon újraindítására a koronavírustól teljes mértékben védve kerülhessen sor. Christian Dior hétfőn jelentette be, hogy az eredetileg májusra tervezett bemutatójukat július 22-re helyezték át.

A luxuscégek nem valószínű, hogy bezárják a jól bejáratott üzleteiket, mert az a versenytársakkal szemben hatalmas pozícióvesztést jelentene. Továbbá bíznak abban, hogy a turizmus egyenesbe jön valamikor a jövő év folyamán, tehát a bevételeik is visszatérnek a korábbi színvonalra.

A CRBE kiskereskedelmi üzletágigazgatója szerint az új üzletek nyitására viszont jelentős hatást gyakorol a helyzet. Jelenleg olyan nyugati nagyvárosban, ahol még nincs jelen egy márka, nem fognak újabb üzleteket nyitni, hanem az arra szánt tőkéből inkább négy másik értékesítőhelyet nyitnak Kínában.


Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból