Olvasási idő: 3 perc

A világ 35 országából 59 filmet vetítenek az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon, amelyet november 6. és 11. között rendeznek meg a fővárosban, de Pécsen, Kecskeméten és Szegeden is tartanak vetítéseket.

Oksana Sarkisova, a fesztivál igazgatója a szerdai, budapesti sajtótájékoztatón elmondta, hogy az egyik idei újdonság, hogy először szerveznek nemzetközi emberi jogi versenyprogramot, amelyben 12 film szerepel.

Ezen kívül lesz Diák- és elsőfilmes verseny, amelyben 10 film közül választ nyertest a fiatal zsűri, a Magyar panoráma válogatásban pedig nyolc filmet láthat a közönség.

VERZIÓ: Többféle verzió létezik – Tudósítás az 1. megnyitóról / ContextUs

“Tájékozódjunk, vitatkozzunk, tartsuk tiszteletben a sokszínűséget és segítsünk a rászorulóknak.” – erről szól az idei Verzió fesztivál.

Idén három tematikus szekció is lesz. Az Életünk a munka című bontásban a munkavállalók világával foglakozó filmek kaptak helyet, amelyek bemutatják például a rabszolgaságban tartott embereket, egy halálos betegséget okozó kínai telefon-összeszerelő gyárat, a legrosszabbul fizető cseh munkákat vagy a svéd munkaközvetítő irodák abszurd működését is.

A Földünk a tűréshatáron című szekció alkotásai a bolygó állapotát és jövőjét állítják a középpontba a francia erdőgazdaságok fáin és az olajfúrótornyok munkásainak életén át, a burmai borostyánvadászok háborútól sújtott mindennapjaiig.

Kurt Waldheim (balról a második) harminc évvel korábban, a nácik átal megszállt Jugoszláviában / Fotó: Szombat

Az emlékezés formái című válogatás filmjei között vetítik 2007-ben elhunyt Kurt Waldheim osztrák államférfiról szóló életrajzi filmet, aki “elfelejtve” náci múltját az ENSZ-főtitkárságig jutott, de Csehszlovákia 1968-as megszállását is újraélhetik a nézők az öt résztvevő ország katonáinak visszaemlékezésében.

Az emlékek felidézését terápiaként használó horvát színházi rendező egy 1991-es gyerekgyilkosságot dolgoz fel.

De különleges alkotás lesz Bill Morrison a kanadai aranyláz idejéből származó, archív felvételekből összeállított filmje is, a Dawson City: Megfagyott idő amely a filmművészet némafilmes korszakát idézi meg. Oksana Sarkisova kiemelte: az amerikai rendező mesterkurzust is tart a fesztivál ideje alatt.

Az Hommage szekcióban két kiemelkedő dokumentumfilmesről, Claude Lanzmannról és Michael Glawoggerről emlékeznek meg a szervezők az alkotók utolsó filmjeinek levetítésével, a Wapikoni barátai pedig a kanadai őslakos fiatalok érdekképviseleti műhelyfoglalkozáson készült rövidfilmjeit mutatja be.

Rockabul: Bombák helyett a beat záporozzon – Interjú Travis Beard rendezővel

A Titanic Nemzetközi Filmfesztivál egyik legerősebb darabja, a RocKabul című dokumentumfilm, ami Afganisztán első heavy metal együtteséről szól.

Zurbó Zsófia a szakmai programok koordinátora elmondta, hogy a Dok-Szak-MA című háromnapos program keretében a magyar dokumentumfilmes szakma jelenlegi helyzetét járják körül neves külföldi és magyar szakemberek, akik a közelmúltban fesztiválsikereket elért alkotásokról, a finanszírozás magyarországi és külföldi lehetőségeiről, valamint a filmforgalmazás alternatív útjairól is beszélgetnek majd.

A Verzió és a Közép-európai Egyetem filmkészítő műhelyében, a DocLab programban a dokumentumfilmek és az emberi jogok iránt érdeklődő kezdő és gyakorló filmesek rövidfilmeket és trailereket készítenek egy profi filmesekből álló nemzetközi csapat segítségével november 9-én, a Vöröskereszt nemrég nyílt charity kávézójában pedig lehetőség nyílik a meghívott vendégekkel szakmai kérdésekről beszélgetni a Vendégtalálkozókon.

Csuja László: Azt gondoljuk, az emberek milyen erkölcstelenek, pedig nagyon is morálisak – Interjú

Csuja László első nagyjátékfilmje, a Karlovy Vary Filmfesztivál East of the West szekciójában bemutatott Virágvölgy (frissességével és természetességével) gyorsan a zsűri szívébe lopta magát.

Báron György, Magyar Panoráma program felelőse kiemelte, hogy az idei magyar szekcióban lehet majd látni Tuza-Ritter Bernadett Egy nő fogságban című filmjét, amely a modernkori rabszolgaságot mutatja be, a fesztivált nyitó Csuja László Kilenc hónap háború című alkotása a háborút mutatja be testközelből, Révész BálintNagyi projekt című munkája pedig egy különleges vallomás a generációk közti kapcsolatokról. Itt lesz látható továbbá Cseke Eszter és S. Takács András Az ellenség gyermekei – Edith Eva Eger, Zurbó Dorottya Könnyű leckék című filmje, Balla Dávid Ne bámuljanak már! című, a női létről szóló alkotása, Chilton FlóraKarmák/BAGázs című filmje a mélyszegénységben élők életébe nyújt bepillantást, Domokos János A te neved című munkája pedig a hajléktalanokkal foglalkozik.

A középiskolásokat hétköznap délelőttönként ingyenes filmvetítésekkel és beszélgetésekkel várják a Diák Verzió programjában, valamint idén egyIfi Verzió című egésznapos eseményt is szerveznek, amelynek keretében civil szervezetek emberi jogi érzékenyítő workshopokat tartanak a tinédzsereknek.

A fesztiválnak idén is a Toldi mozi, a Művész Mozi, a Kino Café Mozi, a Blinken OSA Archívum, a Közép-európai Egyetem, valamint a Trafó Kortárs Művészetek Háza ad otthont. A filmvetítéseket a különböző helyszíneken beszélgetések is kísérik a rendezőkkel, emberi jogi aktivistákkal és szakértőkkel.

Mindemellett Pécsett november 15. és 18. között az Apolló Moziban, Szegeden november 22. és 25. között a Grand Café Moziban, és idén először Kecskeméten az Otthon Mozi is vetít válogatást a 15. Verzió filmjeiből november 17. és 18. között.