Vajon mit jelent a Vr~7_7(); mint cím? Miként tud egy képzőművészeti kiállítás reagálni arra a kérdésre, hogyan képzelhetjük el a világunkat a nem is olyan távoli jövőben?
Digitális művek
A Vr~_7(); című kiállítás virtuális, amely a videójáték és a virtuális valóság, valamint a hagyományos kiállítás határán helyezkedik el. Mint írják a szervezők a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben, videójáték, mivel a néző számára interakcióra ad lehetőséget és valós idejű visszajelzést generál, ugyanakkor számítógépen létrehozott mesterséges világ, amibe a felhasználók megpróbálnak minél jobban elmélyedni és beleélni magukat a virtuális világban történő eseményekbe. Emellett nyilvános bemutató, a cél művek bemutatása, hogy az emberek láthassák.
Prokisch Dániel: Player awarenessProkisch Dánielt, az egyik kiállító művészt, aki egyben játékfejlesztéssel foglalkozik, már régóta foglalkoztatta az a gondolat, hogy egyes alkotásait hogyan tudná átkonvertálni a videójátékok interaktív médiumába, és ezt hogyan valósítanák meg más művészek. Maga a virtuális kiállítás talán legjobban a Walking Simulator műfajba illik, mondta a ContextUsnak Prokisch, de ő inkább Open World kiállításnak szeretné nevezni, ahol a megalkotott világban mindig fedezhet fel az ember valami újat. Fontosnak tartották a szervezők, hogy csak minimálisan használják a videojáték-elemeket, így a néző/játékos kizárólag elenyésző módon tud interaktálni a kiállított munkákkal. Mint mondta Prokisch, a felfedezésen és rácsodálkozáson van a hangsúly.
Prokisch Dániel: Glitch, 2020
A címben szereplő VR mint megnevezés a virtuális térre utal, amiben az alkotásokat helyezték el. Mivel fontosnak gondolták a szervezők a könnyű elérhetőséget bárkinek, ezért tartották magukat távol a VR-szemüvegek használatától ezen projektnél.
“Maga a virtuális kiállítás megalkotása egy válasz volt arra a kialakult helyzetre, hogy kevesebben érzik úgy, hogy eljárhatnak csoportos találkozókra, kiállításokra. Ennél fogva úgy gondoltuk, maga a játék letölthető lesz a kiállítás megnyitó napjától, és bárki kipróbálhatja ezen a linken” – mondta Prokich.
A képzelt idő: 2070
Posztapokaliptikus atmoszféra uralkodik a létrehozott térben, a címben található ’7();’egyrészt programnyelvből kölcsönöz részletet.
Marina Abramovic egy különleges technika segítségével lesz látható. Ez az első ilyen előadás a világon.
Sőt, a hetvenes számra is utal: a képzelt idő 2070.
“A címet – Vr~_7(); – olyan elemekből komponáltuk össze, amelyek egy-egy elemre utalnak a közös koncepciónkból, esetleg a fejlesztési folyamatra. A zárójel a pontosvesszővel A cím végén a zárójelet pontosvesszővel a C# programozási nyelvben használjuk, amikor definiálni akarunk egy-egy funkciót, valahogy így: Void Vr~_7(){}.” – fedte fel Prokisch.Boruzs Ádám: Correlation I., 2019
“Ezt követően azt meghívjuk a kód azon részébe, ahol azt használni is akarjuk. Így a cím is erre utal: elindítjuk a kiállítás funkciót, amit fentebb definiáltunk is” – tette hozzá.
Mi a közös pont?
“A Vr~_7(); című projekt alapvetően csoportos kiállításként indult, annak leghagyományosabb formájában. Az ötletet a közös múlt adta: mindannyian Debrecenben, a Medgyessy Ferenc Gimnáziumban tanultunk. Már sok éve ismerjük egymást és úgy gondoltuk, bemutatnánk a műveinket együtt. Akkor még a debreceni B24 Galériában volt tervben egy kiállítás, ami 2020 tavaszán valósult volna meg, ennek nem csak a vírus első hulláma szabott gátat, sajnos a galéria is változásokon ment keresztül. Ekkor jött az ötlet, hogy csináljunk online kiállítást. Prokisch Dániel a mindennapjai során játékfejlesztéssel foglalkozik, ő volt az, aki a technikai háttérét megteremtette” – mondta a projekt kialakulásáról a ContextUsnak Szabó Nóra, akinek művei szintén láthatók lesznek a kiállításon.
Hagyományos kiállítás egy online játékban
A virtuális világgal párhuzamosan egy valós kiállítást is bemutatnak, amelyen olyan műveket láthat a néző, amelyek még nem szerepeltek nyilvánosság előtt. A legtöbb kifejezetten erre a projektre jött létre – mondta Szabó Nóra.
Mint megtudtuk, mivel Prokisch szervezi a Havi Egy Játék (HEJ) nevű budapesti csoportot, ahol minden hónapban elkészítenek egy-egyjátékot a Unity játékmotor által. A kiállításon fellelhetők olyan alkotások, amik Asset flippinggel készültek, vagyis online elérhető 3D-modellek felhasználásával, mások 3D-scannelés eredményei. Azonban abban az esetben, ahol speciális igények voltak, ott Blender grafikai program által készítettek egy-egy 3D-s, egyedi modellt.
A kiállítás elrendezését pedig kiemelten fontosnak tartották a projekt kidolgozásának elejétől. Mivel nincsenek falak, így a munkák elhelyezésével próbálják vezetni a nézőt egyik helyről a másikra.
Walkthrough kiállítás
A virtuális játéknak és az analóg kiállításnak a megnyitója online streaming formában történik meg – Twitchen, ezen a linken lehet figyelemmel kísérni –, amelyet október 10-én, 16 órakor élesítenek. Urbán Gábor játékfejlesztő “nyitja meg” a lehető leghagyományosabb felfogásban – a Skurc group nevű helyen, amely a Zsilip utca 9. szám alatt található –, ha a játékot perspektívájából nézzük. A játék műfajában bevett szokás az ún. walkthrough, amikor egy arra felkért személy bejárja a játékot, leteszteli és kommentekkel látja el.
Kiállító művészek
Boruzs Ádám
Prokisch Dániel
Rafael Erik Benjamin
Szabó Nóra
Széll Ádá
Sajtófőnök, sajtófigyelő, sajtómunkatársak, operatőrök, vágó és fotós is dolgozik azon, hogy megfelelő kép alakulhasson ki róla a közösségi médiában is.
A közleményben nem szerepel indoklás, de a HÖK búcsúja szerint 2019 novemberétől 2021 januárjáig rendkívüli időszakban rendkívüli hallgatói képviseletet látott el a leköszönő HÖK-elnök.