Vr~_7();, a virtuális kiállítás, amely körüljárja a jövőnket

Vajon mit jelent a Vr~7_7(); mint cím? Miként tud egy képzőművészeti kiállítás reagálni arra a kérdésre, hogyan képzelhetjük el a világunkat a nem is olyan távoli jövőben?

Digitális művek

A Vr~_7(); című kiállítás virtuális, amely a videójáték és a virtuális valóság, valamint a hagyományos kiállítás határán helyezkedik el. Mint írják a szervezők a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben, videójáték, mivel a néző számára interakcióra ad lehetőséget és valós idejű visszajelzést generál, ugyanakkor számítógépen létrehozott mesterséges világ, amibe a felhasználók megpróbálnak minél jobban elmélyedni és beleélni magukat a virtuális világban történő eseményekbe. Emellett nyilvános bemutató, a cél művek bemutatása, hogy az emberek láthassák.
Prokisch Dániel Player awareness digital interactive media 2020
Prokisch Dániel: Player awareness
Prokisch Dánielt, az egyik kiállító művészt, aki egyben játékfejlesztéssel foglalkozik, már régóta foglalkoztatta az a gondolat, hogy egyes alkotásait hogyan tudná átkonvertálni a videójátékok interaktív médiumába, és ezt hogyan valósítanák meg más művészek. Maga a virtuális kiállítás talán legjobban a Walking Simulator műfajba illik, mondta a ContextUsnak Prokisch, de ő inkább Open World kiállításnak szeretné nevezni, ahol a megalkotott világban mindig fedezhet fel az ember valami újat. Fontosnak tartották a szervezők, hogy csak minimálisan használják a videojáték-elemeket, így a néző/játékos kizárólag elenyésző módon tud interaktálni a kiállított munkákkal. Mint mondta Prokisch, a felfedezésen és rácsodálkozáson van a hangsúly.
Prokisch daniel Glitch
Prokisch Dániel: Glitch, 2020
A címben szereplő VR mint megnevezés a virtuális térre utal, amiben az alkotásokat helyezték el. Mivel fontosnak gondolták a szervezők a könnyű elérhetőséget bárkinek, ezért tartották magukat távol a VR-szemüvegek használatától ezen projektnél. “Maga a virtuális kiállítás megalkotása egy válasz volt arra a kialakult helyzetre, hogy kevesebben érzik úgy, hogy eljárhatnak csoportos találkozókra, kiállításokra. Ennél fogva úgy gondoltuk, maga a játék letölthető lesz a kiállítás megnyitó napjától, és bárki kipróbálhatja ezen a linken” – mondta Prokich.

A képzelt idő: 2070

Posztapokaliptikus atmoszféra uralkodik a létrehozott térben, a címben található ’7();’egyrészt programnyelvből kölcsönöz részletet.

A virtuális valóság életre kel Marina Abramovic előadásában – Contextus magazin

Marina Abramovic egy különleges technika segítségével lesz látható. Ez az első ilyen előadás a világon.

Sőt, a hetvenes számra is utal: a képzelt idő 2070. “A címet – Vr~_7(); – olyan elemekből komponáltuk össze, amelyek egy-egy elemre utalnak a közös koncepciónkból, esetleg a fejlesztési folyamatra. A zárójel a pontosvesszővel A cím végén a zárójelet pontosvesszővel a C# programozási nyelvben használjuk, amikor definiálni akarunk egy-egy funkciót, valahogy így: Void Vr~_7(){}.” – fedte fel Prokisch.
Boruzs adam Correlation
Boruzs Ádám: Correlation I., 2019
“Ezt követően azt meghívjuk a kód azon részébe, ahol azt használni is akarjuk. Így a cím is erre utal: elindítjuk a kiállítás funkciót, amit fentebb definiáltunk is” – tette hozzá.

Mi a közös pont?

“A Vr~_7(); című projekt alapvetően csoportos kiállításként indult, annak leghagyományosabb formájában. Az ötletet a közös múlt adta: mindannyian Debrecenben, a Medgyessy Ferenc Gimnáziumban tanultunk. Már sok éve ismerjük egymást és úgy gondoltuk, bemutatnánk a műveinket együtt. Akkor még a debreceni B24 Galériában volt tervben egy kiállítás, ami 2020 tavaszán valósult volna meg, ennek nem csak a vírus első hulláma szabott gátat, sajnos a galéria is változásokon ment keresztül. Ekkor jött az ötlet, hogy csináljunk online kiállítást. Prokisch Dániel a mindennapjai során játékfejlesztéssel foglalkozik, ő volt az, aki a technikai háttérét megteremtette” – mondta a projekt kialakulásáról a ContextUsnak Szabó Nóra, akinek művei szintén láthatók lesznek a kiállításon.

Hagyományos kiállítás egy online játékban

A virtuális világgal párhuzamosan egy valós kiállítást is bemutatnak, amelyen olyan műveket láthat a néző, amelyek még nem szerepeltek nyilvánosság előtt. A legtöbb kifejezetten erre a projektre jött létre – mondta Szabó Nóra. Mint megtudtuk, mivel Prokisch szervezi a Havi Egy Játék (HEJ) nevű budapesti csoportot, ahol minden hónapban elkészítenek egy-egyjátékot a Unity játékmotor által. A kiállításon fellelhetők olyan alkotások, amik Asset flippinggel készültek, vagyis online elérhető 3D-modellek felhasználásával, mások 3D-scannelés eredményei. Azonban abban az esetben, ahol speciális igények voltak, ott Blender grafikai program által készítettek egy-egy 3D-s, egyedi modellt. A kiállítás elrendezését pedig kiemelten fontosnak tartották a projekt kidolgozásának elejétől. Mivel nincsenek falak, így a munkák elhelyezésével próbálják vezetni a nézőt egyik helyről a másikra.

Walkthrough kiállítás

A virtuális játéknak és az analóg kiállításnak a megnyitója online streaming formában történik meg – Twitchen, ezen a linken lehet figyelemmel kísérni –, amelyet október 10-én, 16 órakor élesítenek. Urbán Gábor játékfejlesztő “nyitja meg” a lehető leghagyományosabb felfogásban – a Skurc group nevű helyen, amely a Zsilip utca 9. szám alatt található –, ha a játékot perspektívájából nézzük. A játék műfajában bevett szokás az ún. walkthrough, amikor egy arra felkért személy bejárja a játékot, leteszteli és kommentekkel látja el.

Kiállító művészek

Boruzs Ádám Prokisch Dániel Rafael Erik Benjamin Szabó Nóra Széll Ádá

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból