Yayoi Kusama, japán művésznő mindig is hóbortos, lélegzetállító installációról volt ismert. Képzeletét egy ideje az Eltűnő Szoba (Obliteration Room) víziója szállta meg. Ez arra a koncepcióra épül, hogy amúgy teljesen hétköznapi szobabelsőket a múzeumi látogatók színes pontszerű matricák segítségével „eltüntetnek”. Legújabb látomásában vörös virágok borítanak be egy teljes lakást.

A nem meglepő módon Virágmegszállottság (Flower Obsession) címet viselő installáció a National Gallery of Victoria Triennial ünnepélyes megnyitójára berendezett lakásban „látható”.

Százszorszépet és ragasztót adtak a látogatók kezébe, akik a padlótól a bútorokig bárhová felragaszthatták azokat.

A 4 hónapig tartó „lakberendezés” végén aztán a lakást úgy beborították a virágok, mintha a természet újrahasznosított volna egy elhagyatott területet.  

És hogy honnan jött a virágorgia ötlete? Yayoi Kusama így emlékszik vissza: „Egyszer vörös virágokat pillantottam meg az asztalterítőn, és mikor felnéztem, azt láttam, hogy a plafon, az ablakok, az oszlopok mintha ugyanazzal a piros virág mintával lettek volna bevonva. Az egész szobát, a testemet, az egész univerzumot vörös virágok borították, és abban a pillanatban a lelkem eltűnt.” És hogy ezt elhiggyük neki, hozzáteszi: „Ez nem illúzió volt, hanem a valóság maga.”

Yayoi Kusama: Eltűnő szoba / Fotó: Eugene Hyland

A látvány önmagáért beszél. Még szerencse, hogy a művésznő viszonylag környezetkímélő módon járt el. Annyiban legalábbis, hogy művirágokat alkalmazott. 

Az pedig meglepő, hogy sikerült két fotónál többet készíteni a kiállításán, ugyanis nemrégiben bevezette a 30 másodperces szabályt.