Hamisnak nyilvánították a művészettörténészek a Getty Múzeum által 2002-ben ötmillió dollárért (~1,5 milliárd forint) megvásárolt Paul Gauguin-szobrot.
Az alkotásról korábban úgy vélték, hogy az egyik legnagyobb és legszokatlanabb Gauguin-szobor. A Fej szarvakkal című szobor egy tahitii férfi fejét ábrázolja. A kutatók most ismeretlen szobrász alkotásának sorolták, és kivették a múzeum állandó kiállításáról.
A Getty Múzeum az alkotást a Wildenstein & Company, francia-amerikai műgyűjtő dinasztiától vásárolta 2002-ben – olvasható az artnet hírportálon.
A kutatók decemberben hozták meg döntésüket az átsorolásról, ám erről a közvéleményt nem tájékoztatták. A szobrot már nem állították ki a Kanadai Nemzeti Galéria Gauguin-kiállításán és a londoni Nemzeti Galéria tárlatán sem.
Eredetileg két fotó alapján kötötték Gauguinhez a szobrot, a fotókat a szobrász tahitii úti beszámolóihoz mellékelte. A szoborról 2002-ben kiadott közleményében a Getty felhívta a figyelmet arra, hogy a fej hasonlít a szobrászra, és úgy vélte, az esetleg egy szimbolikus önportré lehet.
Mi történt volna, ha Monet és Gauguin fent lettek volna az Instagramon?
Mi lett volna, ha a legnagyobb festők lehetőséget kaptak volna a közösségi média-használatra? Delhomme az Artists’ Instagrams: The Never Seen Instagrams of Greatest Artists címet viselő képregénykötetében válaszolja meg a kérdést. A kötet az A-listások óvatos paródiája. Láthatjuk Piet Mondriant az Ikea konyha-kollaborációjával, vagy épp Andy Warholt, ahogy a közelgő Mark Zuckerberg-portréit promózza.
2002 óta a szobrot a világ számos múzeumában, a londoni Tate Modernben, a washingtoni Nemzeti Galériában, a New York-i Modern Művészetek Múzeumában és a milánói Kultúra Múzeumában is bemutatták.
Paul Gauguin nem látta el kézjegyével a szobrát, amely állítólag 1895 és 1897 között készült, ez egybeesik a festő és szobrász tahitii tartózkodásával. Most a kutatók úgy vélik, hogy 1894-ben szültethetett az alkotás, amikor Gauguin Franciaországban volt.