A nők mentális betegségének tudományos megítélése folyamatosan változott az idők során, nem így a művészetben, ahol reprezentációjuk évszázadokig konzisztens maradt: kusza haj, beszédproblémák, üveges tekintetek. Főként férfi művészek láttak meg ezekben a tulajdonságokban valami romantikusat, néha még kívánnivalót is, és gyakran tekintettek a mentálisan sérült nőkre múzsákként. 

Nem véletlen, hogy Hamlet Opheliája pontosan beleillik ebbe a sztereotípába. Karaktere erősen befolyásolta az első pszichológusokat is. Hugh Diamond, aki a Surrey megyei menekültház női részlegét vezette, gyakran öltöztette betegeit Ophelia-szerű ruhákba, majd fényképezte le őket terápiás céllal. Úgy gondolta, ezek a képek sokkterápiaként hasznosak lesznek ahhoz, hogy gyógyulásba sokkolja őket azzal, hogy saját magukat látva visszahozza a beteg embereket a valóságba.  

A hisztéria diagnosztizálása a 20. században kevesebb népszerűségnek örvendett, ezt leginkább a feminista aktivizmusoknak tudhatjuk be, ám a mentálisan sérült nők romantikus mitológiája továbbra is fennmaradt. A film megjelenésével együtt ennek hangot is adtak, megjelent a tragikus sorsú gyönyörű nőalak, akinek szörnyű betegség árnyékolja be a mindennapjait. A háború utáni Hollywood olyan filmekben használta ezt a karaktert, mint a Vertigo és Lilith, amiben a nő elcsábítása szinte része volt komor sorsának. Szomorú és gyönyörű. Muszáj volt így ábrázolni, hiszen ha nem formálják szépre a beteget, akkor sajnos nem kap elegendő figyelmet sem a plotban, sem az egész filmben. A Vertigo elején például, amikor elmondják James Stewart karakterének, hogy a jeges szőke szépséget az öngyilkos nagyanyja szelleme szállta meg, annyira rabja lesz a hősnőnek, hogy a következő barátnőjét is erre a képre formálja.

Ezek a nőalakok sokkal inkább hasonlítanak egy kirakós darabjaira, semmint egész személyiségekre. Úgy hivatkoztak rájuk, mint egy tünetegyüttesre. 

A filmeknek leginkább az a céljuk, hogy megmutassák a nőket, nem pedig az, hogy analizálják. Ez megváltozik, ha a szóban forgó hölgy nem teljesen ép. 

Írta Terrence Rafferty a Dangerous Methodról alkotott kritikájában. A film mint médium, csak akkor foglalkozik a nők bensőséges gondolataival, ha a szereplő őrült. És csak akkor fog egy nő őrültségével foglalkozni, ha gyönyörű. Vegyük példának Olivia de Havillandot a The Snake Pitből, Jessica Lange-t a Francesban, Naomi Wattsot a Mulholland Driveból és Natalie Portmant a Fekete Hattyúból.

1508514151257 hysterics photos
/ Fotó: Wikipedia Commons

Ez a tendencia a média több formáját is elkezdte uralma alá hajtani, erre remek példa a 13 Reasons Why című Netflix-sorozat, ami az év elején jelent meg és egy lány öngyilkossági merényletét vázolja, amibe a szexuális zaklatások hajszolják bele.

Ahelyett, hogy az élet tragikus véget vetését ábrázolná, tanúi lehetünk, ahogy az iskola válik az öngyilkos dráma fő okává.

Természetesen léteznek olyan ábrázolások is, amikor a nők mentális zavarai nem esnek a sztereotípiák áldozatává, amiknek a hisztéria diagnózisával együtt kellett volna, hogy megszűnjenek. Mikor egy nő ilyen zavarokkal küzd és elmondja a saját történetét, sosem látott árnyalatot tud adni a témának. Sylvia Plath félig fiktív The Bell Jar-ja, és a The Center Cannot Hold Elyn Shaks tollából első kézből szállítanak nekünk információkat erről. Ezekben a művekben a nők végre felszabadulhatnak az évszázados Ophelia-korlátok közül, és saját szabályaik szerint narrálják a történetet.

1508513945338 charcot lecture
/ Fotó: Wikipedia Commons

Susana Kaysen memoárjában, a Girl, Interruptedban a borderline szindrómája ellen veszi fel a harcot. Miközben elfogadta, hogy szüksége van segítségre és (saját szavaival élve) megőrül, nem engedte az orvosainak, hogy eltiltsák a munkájától. Az ilyen és ehhez hasonló művek arra késztetik az olvasót, hogy szembesüljenek a mentális betegségekkel és azok komplikációival. Mivel egyre több nő írja és osztja meg történetét, a betegség megtapasztalásában is fejlődést figyelhetünk meg. 

A mentális betegség nem egy életszakasz. Lehet őrült, fájdalmas, undorító és még sok minden más is. Ez egy mély és komplex téma. Akárki, aki elolvassa a Girl, Interruptedet, rá fog jönni, hogy Kaysen élete nem volt tele virágos rétekkel és távolba révedő tekintetekkel. A hisztériában szenvedők nem tudták elmondani saját történetüket, helyettük csak átadták őket színészeknek, akik később el tudták adni állítólagos őrültségüket a vásznon. Amikor a nők urai tudnak lenni a saját történetüknek, minden falat át tud ütni az őszinteségük. Ez egy újfajta szépség. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.