A xantángumival leginkább az élelmiszeriparban találkozhatunk.
Ha elolvassuk az élelmiszereken a címkéket, láthatjuk, hogy a xantángumi szinte mindenben szerepel, kezdve a jégkrémektől és a joghurtoktól a pékárukon át a saláta öntetekig. Ha pedig gluténmentes étrendet követsz, valószínűleg nálad a konyhában is ott lapul. De pontosan mi is a xantángumi és fogyaszthatja-e bárki?

Mi a xantángumi?

A xantángumit az 1960-as években fejlesztették ki, nem sokkal később pedig az élelmiszerekhez való hozzáadását biztonságosnak minősítették. Alapvetően úgy állítják elő, hogy a xanthomonas campestris nevű baktériumot glükózzal kezdik táplálni. Ennek a folyamatnak a melléktermékét megszárítják és fehér porrá őrlik. Az eredmény a xantángumi, egy megemészthetetlen szénhidrát.

Mi a szerepe?

A xantángumi az ételadalékok királya. Sűrítéshez és stabilizátorként is használják, de szerepe van az egyes összetevők megfelelő keveredésének biztosításában is üdítőitaloknál, tésztáknál, édességeknél, sajtoknál, pudingoknál. A szószok állagát selyemsebbé teszi, megakadályozza a jégkrémek kikristályosodását, sok esetben pedig a zsírt helyettesítik vele. A gluténmentes pékáruk egyik legfontosabb összetevője, ugyanis a xantángumi adja a glutén nélkül készült élelmiszereknek a gabona alapú tésztákhoz hasonló állagot.

Kapcsolódó cikk

Termekek, Nem Jo Osszetevo, Bevont Termek 10

9 termék, amit az összetevői miatt tiltottak be

Tudtad, hogy Amerikában betiltották a Kinder tojást?

Elolvasom a cikket »

Ki nem fogyaszthatja?

A xantángumi előállításához felhasznált tápanyagok számos növényi forrásból származhatnak, amelyek közül néhány ismert allergénekből, például búzából vagy szójából származik. Ezek nem kerülnek közvetlenül a végtermékekbe, bár az eljárás elkerülhetetlen maradékai is jelen lehetnek. Emiatt nagyon ritka esetben előfordulhatnak allergiás reakciók, de a xantángumit nem tartják számon allergénként. Aki fokozottan érzékeny a gabonafélékre vagy cöliákiában szenved, a legjobb, ha elkerüli azokat a gluténmentes élelmiszereket, melyek xantángumit tartalmaznak. Ugyanez érvényes arra, aki allergiás a kukoricára, a szójára vagy a tejtermékekre. Ha úgy tapasztalod, hogy a xantángumi tartalmú élelmiszerek után puffadsz, szintén jobb, ha elkerülöd őket. A xantánguminak igen magas a rosttartalma, így a puffadás természetesnek mondható, de ha a xantángumit tartalmazó élelmiszerek megemésztése szervezeted számára túl nehéz, inkább ne fogyaszd őket.

Lehet a xantángumi fogyasztását túlzásba vinni?

Erről az anyagról nem készült eddig sok tanulmány. Ezért azt mondhatjuk, hogy bár elvileg teljesen biztonságos, mégis érdemes vele elővigyázatosnak lenni és mértékletességet tartani a fogyasztásában. A legtöbb élelmiszerben csak csekély mennyiségben található meg, így azokon keresztül biztosan nem lehet túlzásba vinni a xantángumi fogyasztását.

A cikk a Bright Side angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

Nincs több cikk