Mi alapján döntünk, amikor két hasonló funkciójú termék között választunk vásárláskor? Az árcímkén kívül megnézzük-e, hogy milyen értékeket képvisel az adott márka? A jövő a társadalmilag elkötelezett formatervezés irányába mutat. Két, designtermékeket gyártó, Magyarországon az autizmus megismertetése és az érintettek segítése iránt elkötelezett márkát mutatunk be.

Hirdetés

A társadalmilag felelős és fenntartható tervezés az utóbbi évtizedben egyre nagyobb népszerűségnek örvend. A korábbiakhoz képest a vásárlók jelentősebb része fordít figyelmet az áron és minőségen kívül egyéb faktorokra, mint például a terméket előállító vállalat felelősségvállalására is.

A láthatóvá tevő designtermék

A designtermék a márkája képviselte szellemiséget közvetíti alkotója és használója között. És mint ilyen, alkalmas érdekérvényesítő eszköze lehet kevésbé ismert és marginalizált rétegeknek is, mint például az autistáknak. A designtárgy így szószólójává válhat az egyébként a mindennapi életben az átlagember számára ismeretlen problémáknak.

Az utóbbi időben a hazai kortárs design és művészet közege is felfedezte az autizmus és a művészet összekapcsolásában rejlő lehetőségeket.

Az Autistic Art Művészeti Program művészeti foglalkozásokat szervez, amely az autista személyek belső világának bemutatását támogatja. A szervezet a művészeti foglalkozásokon születő rajzokat, alkotásokat jótékonysági aukciókon és kiállításokon mutatja be. Ezen kívül megjelennek az Autistic Art design divatmárka termékein is, amelyek értékesítésével 10, autistáknak kialakított lakóotthont támogatnak.

Autistic Art-termékek / Fotó: Autistic Art hivatalos honlapja

Így a társadalom számára kevéssé látható, ám nagyon is valós problémára kívánja felhívni a figyelmet a cég. Magyarországon hivatalos adatok szerint legalább mintegy 100 ezer autista él, tehát a lakosság minimum 1 százalékát és hozzátartozóit érinti. A szervezet az autizmussal élő személyek megértését és támogatását szeretné elérni magas minőségű termékei forgalmazásával.

Tárggyá formált mikrovilágok

Szalkai Dániel  a MOME Formatervező szakán tanult. Családi háttere révén vált érzékennyé az autizmus témája iránt, ugyanis testvére ezzel a kondícióval született. Szalkai Dániel  Perceptual Thinkers néven készítette el diplomamunkáját, amely számos szakmai elismerésben részesült. A Magyar Formatervezési Tanács 2015-ben Dánielnek ítélte az első helyet diák kategóriában, valamit 2016-ban a Highlights of Hungary a legjobb projektek közé választotta a márkát.

Az 2017-es Magyar Formatervezési Díj során a Perceptual Thinkers kollekciója különdíjas lett.

Míg az Autistic Art termékei hétköznapi használatra alkalmas tárgyak (sálak, pulóverek, papír- írószerek), a Perceptual Thinkers célja sokkal inkább az autizmus, mint társadalmi jelenség feldolgozása a formatervezés eszközeivel. Az autisták életének mikroszintű tapasztalatát komplex egységében tárgyakká formálva bocsátja a közönség elé figyelemfelhívás céljából. A tervező „a szociálisan érzékeny gondolkodás figyelemfelkeltő kiáltványának” nevezi az általa készített ruhákat.

Perceptual Thinkers, Viktor / Fotó: Perceptual Thinkers hivatalos honlapja

A Perceptual Thinkers termékei az autizmussal élők különleges érzékelési és öltözködési szokásait dolgozzák fel. Ebből inspirálódva hoznak létre olyan különleges ruhadarabokat, amelyek viselőjük számára képviselik és közvetítik az autisták világlátását.

Textilbe szőtt gesztusok

A Perceptual Thinkers 2018-as őszi-téli kollekciójának darabjai különböző lány- és fiúneveket viselnek, amelyek mögött létező személyek, a Miskolci Autista Alapítvány lakói állnak. Az ő személyiségük ihlette az egyes darabokat. A lakók mindennapi tevékenységeit szőtte textilekbe a tavalyi kollekció; megfigyelésük nyomán egy-egy jellegzetes szokásuk, gesztusuk alapján alakította ki a ruhák karakteres részleteit.

Perceptual Thinkers, Zotya / Fotó: Perceptual Thinkers hivatalos honlapja

A kollekció egyik darabját az egyik lakó, Zotya azon szokása ihlette, hogy figyelmét teljesen leköti a fűszálak, cérnaszálak, ruhabojtok sodrása és pödörgetése.

Ezek az apró mozdulatok kerültek át a ruhára számos apró kis rojt formájában.

A Hajni darab azonos nevű ihletője gyűjtőszenvedéllyel tölti meg zsebeit különböző kincsekkel, így a ruhára egy hatalmas zseb került. A Marci darab névadójának azt a szokását formálja meg, hogy a fiú különös és mindig új módon hordja a ruháit, derekára köti a pulcsiját, kabátját és sálját is.

A Perceptual Thinkers termékeit a tapintással való munka jellemzi. A ruhák gyakran nem csak képiségük által kelnek életre, hanem taktilis tapasztalatuk alkotja lényegüket, viselésük tapintási élményében valósul meg. Különleges anyagkísérletek, merész megoldások jellemzik ezeket a designtermékeket.

Az autizmussal élők világérzékelésének egy fontos aspektusát közvetítik, ugyanis az ő hétköznapjaikban a tapintás intenzív hatásként van jelen.

A Perceptual Thinkers szakmai tanácsadója a Miskolci Autista Alapítvány, amely hiánypótló jelleggel autizmussal élő és értelmi fogyatékos fiatalok számára nyújt elhelyezést. Teljes körű ellátást, szolgáltatást, továbbá képzési és foglalkoztatási lehetőséget nyújt számukra.

Autistic Art-termékek / Fotó: Autistic Art hivatalos honlapja

A Perceptual Thinkers és az Autistic Art kezdeményezéseinek nem csak szakmai körökben aratott sikere azt bizonyítja, hogy a társadalmilag érzékeny és felelős designra tervezők és vásárlók is egyre nagyobb igényt tartanak fent.