Mi az a B tarifa?
Napjainkban az elektromos autók töltésére olyan innovatív lehetőségek állnak rendelkezésre, mint a Voltie megoldásai, amelyek lehetővé teszik, hogy az úgynevezett éjszakai áram használatán túl is spóroljunk. De mit is jelent pontosan az éjszakai áram fogalma?
Ezt a kifejezést a köznyelvben az úgynevezett “B tarifás”, vezérelt áramra használjuk, amely nem áll rendelkezésre a nap 24 órájában. A magyar törvények szerint a téli időszakban minimum napi 8 órán át kell elérhetőnek lennie, a nyári időszakban pedig legalább 7 órán át. Több bármikor lehet, de kevesebb nem.
Hogyan működik az éjszakai áram?
Az elektromos hálózatban a termelésnek és a fogyasztásnak egyensúlyban kell lennie. Abban az esetben, ha az egyik eltolódik, az az elektromos berendezések meghibásodását okozza, rosszabb esetben a hálózatot is tönkreteheti. Csökkenő fogyasztás esetén tehát a termelésnek is csökkennie kell, ez pedig fordítva is igaz.
Az erőművek esetében az alacsony fogyasztású időszakban – azaz éjszaka – energiatöbblet keletkezik. Mivel ez az áram nincs folyamatosan jelen, csak olyan eszközök üzemeltetéséhez használhatjuk, melyek jó hőtároló vagy energiatároló képességgel rendelkeznek. Ilyen például a villanybojler.
Miért nem használható villanyautó töltésére a B tarifás áram?
A vezérelt hálózat kizárólag abban az esetben képes betölteni a célját, amennyiben a fogyasztó készülék képes bekapcsolni többletáram esetén, majd kikapcsolni, amikor az megszűnik. Ennek köszönhetően csak folyamatosan bekötött fogyasztókkal képes üzemelni. Ez azt jelenti, hogy egy lekapcsolható vagy konnektorból kihúzható eszközzel, amilyen az elektromos autónk is, sajnos nem fog megfelelően működni.
Folyamatosan rendelkezésre álló áramforrást biztosít az A1 és A2 tarifa. Utóbbit gyakran keverik a B tarifával, fontos azonban tudni, hogy az A tarifa esetében csúcsidőszakokról és a csökkentett fogyasztói igényű időszakokról beszélhetünk. Utóbbi jelenti az éjszakai órákat is, amikor az energiát alacsonyabb áron vételezzük.
Mi lehet a legjobb megoldás?
Az A2 tarifa jó megoldást jelenthet a villanyautók töltésére, ha azonban a fogyasztás nagy része nappalra esik, az A1-es tarifa mellett éri meg letenni a voksunkat. 2016 óta az elektromos autók tulajdonosainak ráadásul nem kell választaniuk sem a két tarifa között, hiszen mindkettőt használhatják.
Ez jó megoldás abban az esetben, ha a járművet változó időszakokban, nappal és éjjel is szeretnénk tölteni. Fontos azonban tudni, hogy az A2-es fogyasztást mérő mérőórát ebben az esetben külön fel kell szerelni.