Nézem Színház Formanek Csaba: Érdemes-e egyedül élni?

Formanek Csaba: Érdemes-e egyedül élni?

Formanek Csaba és Pusztai Luca előadásáról Karinthy Frigyes örökbecsű idézete jutott eszembe: „Férfi és nő hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar – a férfi a nőt, a nő a férfit.” A Senki se mer egyedül élni a két nem közötti kapcsolat bravúrosan változatos eszköztárral történő megjelenítése.

- Advertisement -

Az előadás kezdésére várva Kovács Kati Most kéne abbahagyni című slágerét halljuk a Patyolat próbaüzem hangszóróiból. Remek előhang Formanekék produkciójához, amelynek akármelyik pontján megszólalhatna ez a dal. A Senki se mer… szereplőinek kapcsolata bármelyik pillanatban véget érhetne a köztük lévő félreértések és nézeteltérések sorozata miatt, mégis boldogság látni, hogy ez a fentiek ellenére nem történik meg. Az előadást végtelenül életszagú, okosan hullámzó dramaturgia jellemzi: mindkét szereplő részéről folyamatos a hangulati ingadozás, melynek része az egyszer fent, egyszer lent, és a se veled, se nélküled életérzés is. Ami pedig ezt a folyamatos ingadozást izgalmassá, helyenként pedig végtelenül szórakoztatóvá teszi, az a rendkívül változatos játékstílus.

Színház és filmszerűség

Mindkét szereplőnek van például monológjelenete, amely mindkettejük esetében összehúzott függöny előtt történik, és amelyben mindketten a jelen nem lévő másik félről beszélnek, a pozitív jelzők kellemesen abszurd túlzásaiba esve. Különösen emlékezetes Pusztai Luca monológja, amikor a férjet híres függönyhúzóként mutatja be, és hosszasan, egymással alliteráló pozitív jelzők halmazával dícséri munkája nagyszerűségét. Ehhez képest valamivel később, amikor már mindkét fél a színen van, elhangzik egy pár olyan megjegyzés is, amelyeket bejátszott közönségnevetés kísér, ezzel pár pillanatra eszünkbe juttatva a sitcom műfaját.

És ha már tévés műfajokról esik szó: ha az előadás egyik legkiemelkedőbb részét videóra vennék, akár önálló, álomszép videoklipként is megállná a helyét.

Pedig az apropóját mindössze az a színháztechnikailag fontos feladat adja, hogy ki kell nyitni a többrétegű, egyébként kartonra festett hátteret. Ennek az addig látott része egy bérház belseje, ablakokkal, a kinyitás után pedig egy külső tér tárul elénk, a távolban egy nagyobb épülettel, amely akár a Pusztai Luca monológjában korábban többször említett pályaudvar is lehet. Formanekék ezt a háttértechnikai feladatot is az előadás részévé teszik: a szerepükből kiindulva, lassú, egymásra végig odafigyelő koreográfiával, zenére nyitják ki a díszletet. Mindeközben pedig szerepeik szerint is – ahogy mondani szokás – telik az a rohadt idő.

Improvizáció

A közjáték után a férfi és a nő arról beszélnek, hogy már ők maguk sem tudják, mióta vannak együtt. Megszokott, rutinossá váló hétköznapokat látunk, amelyeknek erőteljesebb megszakítása egy újabb színháztípust hoz be a képbe: az improvizációs színházat. A nő vendégeket hív a lakásba, akik a közönség soraiból kerülnek ki. Különösebb elvárás nincs feléjük, az előadás érezhetően figyel arra, hogy ne akarja erőszakosan bevonni őket a játékba. Kisebb rögtönzésekre adódik alkalom, mind a színészek, mind a közönségből kikerülő vendégek részéről (az április 11-i előadáson a vendégek éltek is ezzel a lehetőséggel). A lényeg itt, a jelenlétük kapcsán kialakult konfliktuson alapul, amelynek következményeként végül, a férfi ordítva, dühöngve küldi ki őket a lakásból.

Tervek

Az előadás dramaturgiai mozgatórugói a tervek, amelyek olykor – főleg a férfi esetében – tárgyszerű jelzést is kapnak, telefirkált papírhalmok formájában. Mondhatjuk, hogy a nő el van nyomva a férfi folyamatos tervezgetési igényei miatt, azonban rögtön tegyük is hozzá, hogy neki is hasonló szükségletei vannak. A Senki se mer…-t az ötletelések közti dinamika mozgatja, amely lendületnek valahogy mégis sikerül harmonikus képben zárulnia: itt a férfi és a nő már ketten együtt tervezgetnek a papír fölé hajolva, egymást közben szorosan átölelve. Mintha csak a cím egészülne ki ezzel az utolsó jelenettel, oly módon, hogy senki se mer egyedül élni, de nem is biztos, hogy érdemes. Ez pedig jó érzés.

Szereplők és díszlet: Pusztai Luca és Formanek Csaba

Fény: Lakatos Dániel

Fotó: Fekete Attila

Írta és rendezte: Formanek Csaba

Senki se mer egyedül élni – esendő tervek 1 felvonásban, Patyolat Próbaüzem, 2017. 04 10.

További előadások: május 4-5. 20 óra

Promóció

legnépszerűbbek

Ezek a legjobb Tarantino-filmek a Rotten Tomatoes szerint

A Rotten Tomatoes-on a közönség értékelései alapján így rangsorolták Tarantino filmjeit.

Bödőcs Tibor: „Hugyozzál Hölgyet hermelinnel a hóba, hülyegyerek!” – Így veti a képzőművészetbe magát Bödőcs

Bödőcs Tibor humoristának október elején jelent meg második könyve, a Meg se kínáltak. Korábban már elolvastuk, „megkritizáltuk”, most pedig kiszemezgettük belőle a képzőművészethez – kulturális magazin révén – kötődő legjobb idézeteket.

a szerk. ajánlása

Ilyen lenne, ha a kedvenc filmjeleneteinket a kedvenc Disney-karaktereinkkel vegyítenénk

A Disney-figurák jól mutatnak a hollywoodi filmek jeleneteiben is

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

"Kásler Miklósnak szeretném ajánlani a 10 című előadásunkat, mert az a tízparancsolatról szól", mondja Sodró Eliza.

Ez a 100 legjobb könyv, amelyek átformálták a világot – A 10 legjobb ifjúsági regény

A BBC összeállította minden idők legnagyobb hatású angol nyelvű regényeinek 100-as listáját. Cikksorozatunk hetedik részében a tíz legjobb ifjúsági regényt mutatjuk be.

most pörög

Ezeket a filmeket lesz érdemes megnézni 2020-ban

Wes Anderson legújabb alkotását Timothée Chalamet főszereplésével vagy az indiai származású sztár által megformált David Copperfieldet várjátok jobban?

Megveheted Megan Thee Stallion legmenőbb ruháit egy alkalmazással

Népszerű videóklipekben viselt ruhadarabjait árusítja Megan Thee Stallion.

Juice WRLD’s halálát oxikodon- és kodeintúladagolás okozta

A héten tették közzé a fiatal rapper tavaly decemberi halála után a boncolási jegyzőkönyvet.

Schobert Norbi elnézést kért: “Nehéz együtt élni a sztársággal”

Az elmúlt hat napban egész Magyarország közbeszéde Schobert Norbi és a videóban mondott szavai körül forogtak.

Puzsér Róbert: “Schobert mindig is ugyanez a kártékony sarlatán volt”

A fitneszguru mellett az egész celeb világ kapott hideget a kritikustól.

ez is érdekeltéged
<3