Új felmérés bizonyítja, hogy a divatipar továbbra sem elég zöld

A divatipar nagyágyúi lassan haladnak a környezeti és társadalmi károk csökkentésére tett ígéreteik teljesítésével egy március 22-én közzétett jelentés szerint.

A fenntartható divat továbbra sem termel elég profitot

A Business of Fashion magazin Fenntarthatósági Index című, első alkalommal megjelenő kutatása a divatipar vezető cégeit hasonlította össze, az elemzést nemzetközi fenntarthatósági szakértői testület készítette.

A legnagyobb 15 céget hat területen – átláthatóság, emisszió, víz és vegyszerek, anyagok, munkavállalói jogok és hulladék – értékelte.

Fenntarthato Divat Kornyezetbarat Divat Oko Fashion
A fenntartható divat mellett több érv is szól, a nagy cégek mégsem zöldülnek elég gyorsan / Fotó: Graham Tuckwell

Egyetlen cég sem ért el 50 pontnál többet a 100-ból, a legrosszabbul a 9 pontos Under Armour és a 14 pontos svájci Richemont teljesített. A két vállalat nem kommentálta az eredményt. A legjobban a karantént orvosi kannabisszal feldobó Jane Fondával is szerződő Kering francia luxuscég teljesített 49 ponttal, a második 47-tel az újabban kismamákra is fokuszáló Nike lett.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

A jelentés kifejti, hogy a legnagyobb cégek közül sok még mindig nem tudja vagy nem közli, honnan származnak a termékeik és minél tovább követjük a gyártási láncot, annál kevésbé átláthatóak a dolgok, ez lehetővé teszi a kizsákmányolást és a jogsértéseket, és megnehezíti az iparág környezeti hatásának mérését.

A cél az innovációra való ösztönzés

Az ENSZ fenntartható divatért dolgozó szervezetének egy 2019-es kutatása azt találta, hogy a divatipar a második legnagyobb vízfelhasználó, valamint a globális szén-dioxid-kibocsátás 8-10 százaléka írható a számlájára, ami több, mint a nemzetközi repülőjáratoké és a tengeri hajózásé együttvéve. Az új kutatás szerint sok cég törekszik a kibocsátás csökkentésére, de nem sokat írnak arról, hogyan teljesítik a célokat. Három cég – a Richemont, az Under Armour és az LVMH francia luxusvállalat – semmiféle emissziós célt nem tűzött ki.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

A cégek kevesebb mint felének vannak világos céljai a vízfogyasztás és a káros vegyszerek csökkentésére, és csak négynek van időhöz kötött terve az olajalapú poliészterek – a világ leggyakrabban használt ruhaanyaga – újrafeldolgozható alternatívára cserélésére.

A legrosszabb eredményeket a hulladék területén érték el a cégek, a jelentés az Ellen MacArthur Alapítvány nemrég készült kutatását idézte, mely szerint évente a világon mintegy 40 millió tonna textilt dobnak a szeméttelepekre vagy égetnek el.

A munkavállalói jogok területén szintén komor volt a kép. A kutatók állítása szerint a jelentés nem azért készült, hogy megbüntesse vagy dicsérje az egyes cégeket, hanem azért, hogy ösztönözze az innovációt.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból