Miért van szükség a diszpécserekre?
A Hajtás Pajtás telefonszámán befutó megrendeléseket a diszpécserek fogadják, akik egyszerre logisztikusok, problémamegoldók, pszichológusok és irányítók. Ők azok, akikről nagyon kevés szó esik, pedig a munkájuk nélkül nem működnének gördülékenyen a folyamatok – cikkünkben most őket állítjuk reflektorfénybe.
A futárszolgálat szíve nem maga a központi iroda vagy a kerékpár, hanem a diszpécser. Ő az, aki összeköti a megrendelőt a futárral, reagál az időjárási viszontagságokra, a dugókra, a váratlan helyzetekre és gondoskodik arról, hogy minden küldemény elinduljon az útjára és célba is érjen.
A diszpécser feladatai
A diszpécser feladatai közé tartozik a megrendelések fogadása, azok pontos rögzítése, a futárokhoz történő kiosztás, útvonaltervezés, a szállítási idő optimalizálása, és természetesen minden felmerülő probléma gyors kezelése.
A diszpécser eközben folyamatosan kapcsolatban áll az ügyféllel, szükség esetén információt, visszajelzést ad. Kérdés esetén válaszol, árajánlatot készít, és ha kell, akkor panaszt kezel. A háttérben egy valós idejű GPS alapú rendszer segíti a munkáját, amellyel figyelemmel kísérheti a flotta mozgását.
Milyen készségek szükségesek a diszpécser munkához?
Ez a munka precizitást, koncentrációt és rendkívüli stressztűrést igényel. Emellett, ahogy egy karmesternek ismernie kell minden egyes hangszert, úgy a diszpécsernek is ismernie kell minden futárt, utcát és útvonalat. A Hajtás Pajtás alapítói elmondták, hogy diszpécsereik nemcsak profi szakmunkások, hanem empatikus emberek is, aki nem csupán irányítanak, hanem kérdeznek, figyelnek, oldják a feszült helyzeteket és megoldják a felmerülő problémákat.
A COVID időszaka alatt például home office-ból dolgoztak, ezért az ügyfelek az egyeztetések során hallhattak gyerekzsivajt, kutyaugatást és rigófüttyöt is. Éppen ezért ekkor még emberibb és közvetlenebb lett a kapcsolat az ügyfelekkel, ez a hozzáállás a mai napig megmaradt.
A városi logisztika működtetése olyan, mint egy jól koreografált műsor, a diszpécserek a háttérből vezénylik az egészet. Ők azok, akik reggel elsőként kapcsolják be a rendszert és utolsóként zárják a napot, akkor, amikor az utolsó csomag is célba ért. Tudják, hogy melyik futár bírja a nagyobb távokat és azt, hogy melyik ügyfél az, akivel hosszabb ideig érdemes elbeszélgetni.
Sokan nem is sejtik, hogy mennyi döntést hoz meg egy diszpécser naponta, és hogy ezek a döntések milyen nagyban járulnak hozzá, hogy Budapest továbbra is élhető nagyváros legyen.