Nézem Színház Hímpor a lepke szárnyán

Hímpor a lepke szárnyán

Promóció

Kiss Eszter színésznővel beszélgettünk, aki a Katona József Színház művésze. Sokoldalúság és rugalmasság, jellemzi a mindig megújulni kész színésznőt. Többek között darabtemetésről és új bemutatóról, valamint a közelgő felvételi időszakról kérdeztük.

Promóció
- Advertisement -

ContextUs: Új bemutatóra készültök a Katona Kamrában. Mi lesz ez?

Shakespeare Ahogy tetszik című színműve alapján dolgozunk most egy előadáson. A klasszikus fordításokkal ellentétben és Nádasdy Ádáméhoz képest is rengeteg újítás van benne. Závada Péter írta át a szöveget a mai nyelvre, a mai divat témáira. A közéletből ismert fordulatokkal van aktualizálva ez a mű, hiszen Shakespeare korában azokat a célzásokat, amiket ma olyan nehezen fejtünk meg, a korabeli ember értette, az akkori közéletről szólt. Tulajdonképpen modernizáltuk ezt a szerelemről és annak állapotairól, stációiról szóló színművet. Ezt próbáljuk most Kovács D. Dániellel. 

ContextUs: Egyéb kísérletező jellegű előadásokban is közreműködsz?

Igen, nagyon szeretek kalandozni, ha hívnak, akkor boldogan megyek mindenféle ilyen munkára. Kettő ilyen volt legutóbb, egészen új tapasztalatokhoz jutottam általuk. Az egyik versekhez kapcsolódik. A Góbé zenekarral léptem fel a magyar kultúra napján. Az volt az alap ötlet, hogy én verset mondok, ők meg zenélnek, de amikor próbáltunk, elég szépen egymásra hangolódtunk, és a végén egy egészen különleges est lett. Izgalmas élmény volt nekik is, nekem is, jó csillagzat alatt született egyszeri alkalom, aminek reméljük, lesz még folytatása.

A másik egy alternatív színházi kezdeményezés volt. A Kompánia Színházi Társulat vezetője keresett meg azzal, hogy van egy Kérész Művek nevű produkciójuk, amelyet az Artus Színházban rendez Goda Gábor.

Ehhez mindig meghívnak különböző kultúrák képviseletében más-más nemzetiségű színházi csoportokat. Decemberben török vendégeik voltak, és mivel én beszélek törökül, engem is meghívtak. Fantasztikus élmény volt! Ahogy a neve is jelzi, a Kérész Művek egy nap alatt jön létre, és az esti előadással véget is ért. Egy intenzív próbanap eredménye volt ez. Magyar és török színészekkel közös témákat dolgoztunk fel zenei helyzetgyakorlatokban.

Kiss Eszter
Kiss Eszter / Fotó: Horváth Judit

ContextUs: Hogyan jött a török nyelv?

Furcsa, hogy miért pont törökül… Beszélek angolul és franciául is. A francia nyelv régebben jött, az angol meg pláne, hiszen öt évet éltem az USA-ban, és valahogy a kettő között jött a török nyelv. A Katonában fiatal színésznőként azt éreztem, hogy nincs elég dolgom, és kezdi beszűkíteni a gondolkodásomat a színház. Egy törökországi nyaralás után úgy éreztem, hogy nekem nagyon tetszik ez a kultúra és a nyelv is, úgyhogy villámgyorsan beiratkoztam az ELTE török szakára.

Nem csak nyelvet tanultam. A gondolkodásmódról és a kultúráról is sok mindent elsajátítottam ezen időszak alatt.

Jó volt, hogy kitágult a világ, ahhoz képest, hogy a színházban mennyire csak egy dologra fókuszálva léteztem. Jólesett, hogy újra nyitottá váltam, azóta is profitálok belőle. Lépten-nyomon tudom használni az itt megszerzett tudást.

ContextUs: Mit csinálsz még a színházon kívül?

Feladatomnak tartom, hogy a magyar irodalmat népszerűsítsem. Az USA-ban kezdtem el verseket olvasni és megismertetni az ottélőkkel. Sokszor azért félnek a versektől, mert valami nagyon bonyolult és elvont dolognak tartják, de ez csupán egy másikfajta közlési mód. Tudni kell a szabályait, hogy megleljük annak szépségeit.

Először olyan magyarul beszélő amerikaiakkal kezdtem a foglalkozásokat, akik még nem beszélték a nyelvet annyira jól, hogy versekhez mertek volna nyúlni.

Aztán rájöttek, hogy nem is olyan ördöngös dolog, sőt! A líraelemzés egyben nagyon kellemes nyelvtanulási módszer is. Amikor hazajöttem, arra gondoltam, hogy ennek itthon is van létjogosultsága. Pátyon, a szülőfalumban elindítottam egy irodalmi klubot, ami most a hatodik évébe lépett, és úgy tűnik, népszerű. Havonta összetalálkozunk, hogy versekről, költőkről beszélgessünk.

ContextUs: Egyre többször látni téged újra az egyetem falai között…

A doktori programban veszek részt. Az európai gyökerű Amerikában sajátos irányt vett színházi iskolák módszereit és az itthon használatos színészpedagógiai módszereket vizsgálom. Lee Strassberg és Michael Chekhov módszereit vetem össze az itthon megszerzett élményeimmel. Ezek valójában hangsúlyáthelyezések. Apró különbségek, amik jelentős eltérést mutatnak egy színész munkájában. Úgy érzem magam, mint amikor a török szakra jártam, csak most a szakmámon belül fedezek föl rengeteg új dolgot, úgyhogy újra nagyon élvezem az iskolapadot.

Kiss Eszter
Kiss Eszter / Fotó: Domolky Dániel

ContextUs: Milyen út vezetett a Katona József Színház színpadára?

Korán eldöntöttem, hogy színházzal akarok foglalkozni, mindenféle lehetőséget kerestem erre. A színházról effektíve nagyon keveset tudtam. A Katonában töltöttem szakmai gyakorlatomat, ismerkedtem a színház struktúrájával és működésével, ami merőben más, mint a főiskolán tanultak. Hihetetlen pontos és nehéz szabályok vannak, amiket be kell tartani, nem véletlen, hogy sok kollégám, akikkel kezdtem, azóta már nincs is a pályán. Úgy döntöttek, hogy ezeket a regulákat nem tudják vagy nem akarják betartani. Igen, ez egy nagyon kemény munka, és semmiféle lányos, álomszerű dolog nincsen benne, illetve az csak egy rárakódás – olyan, mint a hímpor a lepke szárnyán.

ContextUs: Hamarosan elkezdődnek a felvételi időszak. Mit üzensz a jelentkezőknek?

Az biztos, hogy a naivitást félre kell tenni. Azt kell szem előtt tartani, hogy egy rendszerbe szeretnél beilleszkedni, egy hatalmas gépezetben leszel egy apró fogaskerék; mint színházi alkotóelem, globálisan kell szemlélni a színházat.

Ez a rendszer folyamatosan változik, soha nem lehet elkényelmesedni ebben a szakmában. A mindig változó rendszerben az éppen megüresedő helyen kell neked a magad feladatát megtalálni.

Rugalmasnak kell lenned magaddal és világgal szemben is rendkívül nyitottan, megengedően és játékosan kell ennek nekiindulni. Ez egy olyan követelmény, amit a ma embere nem ismer. Inkább szeretünk manapság betagozódni dolgokba, biztonságba helyezni magunkat. Ez nem biztonságos, viszont pont ettől nagyon szép! Jó megtalálni a helyedet benne. Ezt üzenném: rugalmasság, nyitottság, jókedv, játékosság!

Promóció
Promóció
Promóció

legnépszerűbbek

A WHO üzeni: ezeket tartsd be, hogy ne kapd el a koronavírust

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) ajánlásokat tett közzé, milyen szabályokat érdemes betartani a megelőzés gyanánt, valamint mik a koronavírus tünetei.

Az olasz nővér megmutatta, milyen káros hatásai vannak a koronavírusnak

Egy olaszországi nővér a koronavírus frontvonalából posztolt.

Így teszi tönkre a tüdőt a koronavírus

A felvételek az egyik olyan kínai páciens tüdejéről készültek, aki még tavaly decemberben hunyt el Kínában.
Promóció

a szerk. ajánlása

Andy Warhol cipőillusztrátorként kezdte – Érdekességek a pop-art atyjáról

Andy Warhol a XX. század egyik legmeghatározóbb művésze volt.

Laczkovich Borbála, a Banksy-kiállítás kurátora: „A felszín mögött egy komplex és ellentmondásos képet kapunk”

Laczkovich Borbála, a Godot Kortárs Művészeti Intézet kurátora segítségével tisztába tesszük, mit is jelent egy Banksy-mű hitelessége, jogos-e a művész szellemiségére hivatkozni a kiállítás ellen, miközben jópár műhelytitokra és felszín alatti sztorira is fény derül.

Saiid: „Ugyanaz a vonat, csak lecsatoltak egy pár vagont”

A lényeg, hogy az „élet szörfdeszkáján” sodródni és ride-olni is ugyanolyan jó lehet!

ez is érdekeltéged
<3