Két éven át készült az igen alapos munka az Off-White x Nike edzőcipők történetéről.

A sportcipőtörténelem meghatározó momentumai

Nem túlzás azt állítani, hogy Virgil Abloh meghatározó szerepet játszott a 2010-es évek divatjának alakulásában. Az Off-White alapító-tulajdonosa akkor csöppent a divatiparba, amikor a hétköznapi, utcai ruhák beszivárogtak a kifutókra, és új értelmet adtak a luxusnak, írja a Dazed.

Nike Virgil Abloh Icons
Icons / Fotó: Nike

Abloh és a Nike együttműködése hozzájárult a sportcipők terén végbement átalakuláshoz. 2017-ben létrejött kollaborációjuk a sportcipők történetének legemlékezetesebb kollekcióját eredményezte a legendás, piros címkés The Ten sorozattal. Mindenki a régi, közkedvelt Air Jordan, VaporMax és  Blazer modellek újjávarázsolt dizájner-változatát akarta, és ez az őrület azonnal meg is nyitotta a kapukat az edzőcipők számára a divat és a művészetek világába.

Az első kollekció és az azt követő három éves együttműködés történetét meséli el egy most megjelent képeskönyv, az ICONS. A kötet segítségével 352 oldalon át bepillanthatunk az Off-White x Nike kollab színfalai mögé is. 

Végigmegyünk az alkotás, az egyes modellek születésének folyamatán a koncepciótól a prototípus elkészítésén át a végleges modell elkészültéig. Még Abloh és a Nike formatervezői közötti levelezésbe is beleolvashatunk.

A sportcipők Documentája

Virgil Abloh beemeli a sportcipőt a vizuális kultúra birodalmába, ahol aztán kultikus használati tárgyakká válnak. A sportcipőkhöz hasonlóan a könyvek is nagy gondossággal készülnek, az emberek sokszor nem is sejtik, mennyi csapatmunka és energiaráfordítás, mire egy könyv elkészül. Az ICONS-on két éven át dolgoztunk. A kultúra gyorsan változik, de egy könyv elkészítéséhez idő kell” 

– fogalmazott Zak Kyes, aki a könyv elkészítésén dolgozott együtt Abloh-val.

Kapcsolódó cikk

A kötetet az 1972-es Documenta 5 képzőművészeti kiállítási katalógus ihlette, amely Kyes szerint a 20. század szótárja. Nem tagadja, hogy kifejezetten arra törekedtek, hogy az ICONS a sportcipők Documentája, Abloh kollekcióinak képes krónikája legyen. Lexikonszerűen felsorolja azokat a kulcsszereplőket, helyeket, tárgyakat, amelyek hatást gyakoroltak a projektre. A könyv végül bemutatja, milyen hatást váltottak ki a cipők a divatiparban.

Abloh, aki saját márkája mellett a Louis Vuitton kreatív igazgatója is, rengeteg világmárkával dolgozott már együtt: legutóbb az Eviannak tervezett környezetbarát palackokat, de tervezett az Ikeának és Serena Williams teniszezőnek is. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet