A legjobb élőszereplős kisfilm kategóriájában először díjaztak magyar produkciót az Oscar-gálák történetében. A Kaliforniai álomnak nem jött össze a rekord, és kis kavarodás után kiderült, a Holdfény vitte el a legfontosabb díjat az este folyamán.
Bár előzetesen alig lehetett biztosra venni, azért jó esélyei voltak Deák Kristóf filmjének több szaklap szerint is. Végül Salma Hayek és David Oyelowo adta át a díjat a színpadra lépő rendezőnek, a producer Udvardy Annának, az egyik főszereplőnek, Szamosi Zsófiának, és a rendező feleségének Nina Kovnak. Ezzel egymás utáni két évben kapta meg a legfontosabb filmes elismerést magyar alkotás, hiszen 2016-ban a Saul fiát díjazta a Filmakadémia.
Deák Kristóf nagyon egyszerű köszönőbeszédet mondott:
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]ajánlom ezt a díjat mindazoknak az embereknek, akik jobbá tehetik ezt a világot, a gyerekeknek. Próbáljuk őket jól felnevelni, hogy büszkék lehessünk rájuk[/perfectpullquote]
– fogalmazott a rendező, utalva ezzel a Mindenki üzenetére.
“A külföldi vetítéseken jól fogadták, hogy a filmnek pozitív a végkicsengése, hogy nagyon örömteli üzenettel hagy magadra. És valahogy egybevág a mostani korszellemmel, a világpolitikában zajló folyamatokkal. Furcsa ilyet mondani egy gyerekfilmről, de egy csomó embernek a jelen világpolitikai eseményeit, például az oszd meg és uralkodj elv térhódítását juttatta eszébe a történet” – jellemezte korábban a filmet Deák Kristóf.
A Mindenkiben szereplő kórus tagjai, akik a Bakáts Téri Ének Zenei Általános Iskola tanulói, így örültek a hatalmas sikernek.
Közben persze lezajlott maga a gála is, és még ha néha elég unalmas is volt (a hosszabb cukormázas bejátszásakat igazán elfelejthetnék már), Jimmy Kimmel időnként feldobta a show-t: elővette a Mean Tweetset is, és hát a Matt Damon-poénjai mindig ütnek.
A legnagyobb “poén” viszont az est legvégén következett: a Faye Dunaway-jel együtt díjat átadni érkező Warren Beatty rossz borítékot kapott, így véletlenül a Kaliforniai álmot jelentette be a legjobb film kategória győztesének. A producerek már a színpadon ünnepeltek, amikor kiderült, hogy hiba történt, és valójában Barry Jenkins filmje, a Holdfény a nagy nyertes.
A musical persze még így sem szégyenkezhet: 6 díjával magasan a legtöbb szobrot begyűjtő film lett. A kötelező zenei (filmzene és betétdal) és a grandiózus látványt elismerő díjak (látványtervezés, operatőr: Linus Sandgren) mellett azért a presztízskategóriákban is jól szerepelt a film: Damien Chazelle 32 évesen a valaha volt legfiatalabb rendező, aki Oscart nyert, Emma Stone pedig 28 évesen vihette haza a legjobb női főszereplőnek járó szobrocskát.
Egyébként úgy tűnt, szépen szétosztották a díjakat: A régi város is behúzott két fontosat (férfi főszereplő: Casey Affleck, eredeti forgatóköny: Kenneth Lonergan), a Holdfény a film mellé vitt még egy férfi mellékszereplőt (Maherhala Ali) és egy adaptált forgatókönyet (Barry Jenkins és Tarell Alvin McCraney), de még A fegyvertelen katonát is kétszeres Oscar-díjassá tették (vágás és hangkeverés).
A női mellékszereplők közt nem volt meglepetés: Viola Davis valószínűleg simán nyert a Fencesért. A legjobb filmre jelöltek közül már csak az Érkezésnek volt némi szerencséje: a legjobb hangvágásnál díjazták a földönkívüliek nyelvéhez alkotott hangeffekteket. De szokatlanul sok közkedvelt mozit díjaztak: a Legendás állatok és megfigyelésük a jelmeztervezésért, A dzsungel könyve a vizuális effektekért nyert, a Zootropolis pedig vitte az animációs versenyt. És még azt is sikerült elérni, hogy a Suicide Squad Oscar-díjasnak mondhassa magát – köszi a sminkeseknek!