Az escape roomok, vagyis a szabadulószobák nálunk is nagyon népszerűek. A főváros tele van a legváltozatosabb tematikájú pályákkal, hogy mindenki megtalálja a hozzá legjobban illőt. Vannak kifejezetten gyerekekre szabott kalandok, családbarát szobák, ezek egyáltalán nem félelmetesek vagy ijesztőek. Vannak hátborzongató sztorik, amikhez a helyszín megformálása is igazodik, ezeket a nagykorú csapatoknak ajánlják.
Bármelyik szabadulószobába vezet is az utad, az biztos, hogy a legnagyobb ellenséged az idő lesz. Az Időcsapda munkatársai ebben a cikkben elárulják, hogy hogyan állapítják meg, hogy egy pályát mennyi idő alatt lehet teljesíteni.
Nehézségek sora
Amikor kiválasztjátok a pályát, nemcsak azt érdemes megnézni, hogy mi a tematikája, hanem azt is, hogy a rejtvények megoldására mennyi idő áll a csoport rendelkezésére. Lehet, hogy találtok a feladványok jellegével kapcsolatban is információt, mennyire építenek a matekra, vagy inkább logikai, esetleg az egyszerűbb lakatos-záras rejtvények vannak többségben. Ezeket azért jó tudni, mert nyilván a játék öröme mellett a sikerélmény is fontos.
Általában az üzemeltetők meg szokták adni egy tízes skálán a nehézségi szintet, ha most megy először ilyen jellegű bevetésre a csapat, akkor nem biztos, hogy egy 9/10 vagy 10/10-es pályán érdemes kezdeni.
Mi alapján állapítják meg egy pálya nehézségi szintjét?
Ez egy igen jó, ám annál összetettebb kérdés. Nem feltétlenül a rejtvények nehézsége okozza a legnagyobb problémát. Persze, azokkal is lehet variálni: egy lineáris pálya viszonylag könnyebb, mint egy olyan, ahol nem következik egyikből a másik feladat. Az sem mindegy, hogy hány fejtörőn kell végigverekednie magát a társaságnak a kijutásig. Ha minden négyzetmétert át kell vizsgálni, vagy nagyon sok a feladvány, ahhoz vagy minél nagyobb létszám kell – ugye a több szem többet lát alapon – vagy több idő.
Ezzel meg is érkeztünk a szabadulószobák rettegett mumusához, az időhöz. Kipróbálnád magad a csapatoddal? Vajon ti hogyan állnátok ki az idegek próbáját az Időcsapda tervezte csernobili katasztrófa szabadulószobában vagy egy gyilkosság helyszínén?
Minden relatív
Einstein már megállapította, hogy minden relatív. Ha elfogadjuk a feltételezését, akkor azzal azt is elismerjük, hogy az idő is relatív. Egy szoba nehézségét a feladatok jellege, mennyisége és az ezek megoldására kiszabott idő adja. Mielőtt a nagyközönség teljesen birtokba vesz egy új szobát, előzőleg sok-sok csapat teszteli és segíti a véleményével és a teljesítményével a tervezőket.
A kijutási arányokból, a segítségkérések számából lehúzott statisztikák segítenek a pálya nehézségi szintjének a meghatározásánál. Ha túl könnyűnek vagy nehéznek ítélik meg a tesztjátékosok, több lehetőség van a finomhangolásra. Ki lehet venni vagy át lehet variálni egy fejtörőt, vagy lehet a megoldásra szánt időt értékes percekkel növelni vagy éppen csökkenteni.