Néhány szó a stucni anyagáról, rögzítéséről
A Bikepro.hu kerékpáros webshop minőségi kormányszár kínálatában általában alumíniumból készült darabokat találunk. De persze lehet olyan bicajokat is kapni, amelyek stucnija acélból van, míg a speciális bringák esetében karbonkompozitból vagy titánból is készülhet a szóban forgó komponens.
Régen a stucnit ékes villanyakba illesztették, manapság azonban már billencses rögzítéssel operálnak a kerékpárgyártók. Ezt szokás A-head szisztémának is nevezni.
Dióhéjban a méretekről
A kormánybefogó-átmérő régi, egyenes kormányoknál 25,4 mm, míg a korosabb országúti kormányok esetében 26,0 mm. Az új típusú bringáknál ez az érték 31,8 mm.
Hogy miért volt szükség a befogóátmérő növelésére? Azért, mert így sokkal stabilabbá válik a kormányegység. Akadnak 35 mm-es befogóátmérők is, ám ezek csak extrém MTB és országúti kormány esetében figyelhető meg.
Ékes stucni kontra A-heades rendszer
A kormányszár rögzítése vagy a villanyakba vagy a villanyakra történik, míg évekkel ezelőtt diós, illetve ékes rögzítésben gondolkodtak a gyártók. Magyarán a villanyak belsejébe illesztették a stucnit, majd a kormánycsapágy a villanyakra menettel került rögzítésre, így néhány centiméternyi magas állításra is lehetőség nyílt.
Idővel azonban az A-head stucnitípus hódított teret. A kormányszár ez esetben a villanyakra kívülről, bilincses módszerrel csatlakozik. Így a villanyakon nincs is menet, az A-heades rendszer pedig általában külső imbuszcsavaros rögzítést alkalmaz.
Az A-heades rendszer előnyeiről, hátrányairól
Az A-heades rendszer sokkal stabilabb és egyben erősebb is. Többnyire egy ötös imbuszkulccsal lehet szerelni, azaz elég ehhez egyetlen szerszám. A kormánycsapágyat pillanatok alatt bárki be tudja állítani, ami ráadásul könnyebb is. Az A-head rendszer esetén nem kell tartani a kormánycsapágy lazulásától sem, és még kevesebb karbantartásra is van szüksége ennek a megoldásnak, mint az ékes rendszernek.
Mindössze egy említhető hátránya van az A-heades rendszernek, mégpedig az, hogy fix a villanyakon a pozíciója. Ugyanakkor az is igaz, hogy a kormánypozíció állítására ez esetben is van lehetőség, csak másként, mint az ékes rögzítés esetében.
A kormánymagasság-állításra alapvetően csak egyszer van szükség, ha egy ember használja a bicajt. Amennyiben többen, akkor a kormányszár alatti illetve feletti hézagolók átcsoportosítására van lehetőség, így 1-2 centiméternyi magasságállítás megoldható. Ha megfordítjuk a kormányszárat, akkor 2-4 centiméteres magasságállítást lehet eszközölni.