A koronavírus a gazdaság legtöbb ágazatát eléri és ha más különösebb hatást nem is vált ki, a munkavállalókat akkor is otthonmaradásra kényszeríti. A lakhely-elhagyási korlátozások és szociális izoláció idején a híroldalak tűnnek a legmegbízhatóbb kommunikációs csatornának, csakhogy, ahogyan annyi mást is, a világjárvány a sajtót is bekebelezni látszik.
A hiteles forrás elapad majd?
A koronavírus következtében legtöbben otthonmaradásra és életmódváltásra kényszerültünk, ám nemcsak ezzel a problémával kell megküzdenünk. Súlyos, szintén az egész társadalmat érintő gondot okoz a megfelelő, hiteles forrásból való informálódás, a biztonságunk és persze a mentális egészségünk érdekében. A hírlapok és híroldalak olvasottsága ugyan jelentősen megnőtt a világjárvány idején, tekintve, hogy olyanok is elkezdték felkeresni a sajtóorgánumok írásait – politikai beállítódástól függetlenül –, akik azelőtt soha nem olvastak híreket.
A magas olvasottság azonban nem jelenti azt, hogy az újságírók jelentős előnyre tennének szert, sőt. A koronavírus következtében számtalan kulturális és közösségi tér zárta be a kapuit, egyre több populáris esemény marad el, forgatások állnak le, és már az üzletek sem élveznek akkora előnyt, mint azelőtt. Utazni a vírus miatt nem érdemes, így a turizmus, azon belül is az utazásszervező cégek és szállodák leállásra kényszerülnek. Mindennek nyilván jelentős anyagi vonzata is van, ami viszont már nem teszi lehetővé, hogy különböző oldalakon hirdessék a szolgáltatásaikat. Amiket amúgy a kialakult helyzet következtében sem lehetne igénybe venni. Így, ahogy sok más platformról is, a sajtóorgánumok oldalairól eltűnnek a bevételt jelentő hirdetések. Az újságíróknak pedig jelentős fizetésbeli redukálással kell számolniuk.
A cél a hitelesség
A Free Press alapítója, Craig Aaron szerint ezt a problémát leginkább egy külön erre létrehozott szervezettel lehetne orvosolni, ami képes lenne anyagilag támogatni a sajtóorgánumokat és lehetőséget biztosítani a hirdetésekre.
Nádasdy Ádám: Kevesebbet kellene utazgatnunk a járvány után
A felelős hozzáálláshoz tartozik, hogy otthon kell maradni annak érdekében, hogy ne fertőzzünk meg másokat, csökkentve ezzel a járvány terjedését. A világon több szakértő, orvos is kampányba kezdett az otthonmaradás érdekében. Azonban felmerülhet a kérdés: hogyan üssük el a karanténban töltött időnket. A kultúra ismert alakjait kérdeztük meg, ők hogyan vészelik át ezen időszakot.
Ben Smith szerint pedig ideje szembenézni a valósággal, miszerint a legtöbb híroldal már ezelőtt is küzdött az újságírók foglalkoztatásával. Egyre kevesebb feliratkozás és támogatás érkezik az olvasók részéről. Valamint feltételezhető, hogy a koronavírus következtében jelentősen csökken az olvasottság is. Legfeljebb a sajtóorgánumok profit-orientáltról non-profit szervezetekké való átalakításából érdemes kiindulni. Ehhez szükség lenne a kormányok anyagi támogatására, valamint a hirdetéseire is. Különösen a koronavírus idején lenne fontos, hogy a médiumoknak ne elsősorban a szolgáltatást tovább már nem nyújtó üzletek reklámaira kelljen támaszkodnia, hanem az állam közleményeire és promotált tartalmaira.
Ridley Scott: Donald Trump egy narancsfejű idióta, aki felettünk áll
A koronavírus következtében nemcsak kedvenc közösségi tereink búcsúztak el egy időre és fújták le a régvárt eseményeket, de a múzeumoknak is be kellett zárnia, valamint a filmipar is leállt. Olyan ágazatok is kárt szenvednek a járvány idején, amire először talán nem is gondolnánk: a pornóipar forgatásait is leállították.
Azonban nem minden sajtóorgánumnak kell aggódnia. A Times, az Atlantic, a Wall Street Journal, a Washington Post és a New Yorker magazinoknál egy évtizeddel ezelőtt bevezették az újságírók fizetésének maximalizálását, a világjárvány kirobbanása óta azonban a kapható legmagasabb összeget is csökkentették. Ennek ellenére azonban rendelkeznek egy bizonyos körű feliratkozó bázissal, ami majd a koronavírus generálta híreknek köszönhetően is aktív olvasókat kínál, és anyagi támogatókat biztosít az említett orgánumok számára.
A legtöbb hírportál elsődleges célja, különösen a koronavírus idején, hogy egy pletykáktól, fél-igazságoktól, álhírektől és propagandától mentes digitális teret hozhasson létre az olvasók számára.
Ennek fenntartása érdekében nem szeretnének bevetni olyan hatásvadász megoldásokat, amik esetlegesen nagyobb bevételt ígérnek.
Azonban a Facebook nemrégiben bejelentést tett, ami több, magát az utóbbi időben kevésbé promotálni tudó vállalkozónak segítséget nyújthat. Ez talán némi megoldást nyújthat a helyzetet nehezebben megélő sajtóorgánumok számára is.
(Cikkünk a Vanity Fair cikkére támaszkodott.)