Egy mítosszal kevesebb: kutatók szerint el sem készült Leonardo da Vinci eltűntnek hitt műve, Az anghiari csata

2011 óta úgy tudtuk, hogy a firenzei Palazzo Vecchióban, az Ötszázak termében, Giorgio Vasari monumentális freskója mögött rejtőzik a reneszánsz géniusz addig elveszettnek hitt festménye. A tudósok szerint azonban nem is festette meg.

Csak felskiccelte

Leonardo da Vinci élete és művei még mindig rengeteg titkot rejtenek, és egy-egy újabb megfejtés hatalmas szenzációnak számít. Alig egy éve fedezték fel a Sziklás Madonna című festménye alatt az eredeti vázlatot. Az orvosok szintén tavaly jöttek rá, hogy élete utolsó éveiben miért bal kézzel volt kénytelen dolgozni.
leonardo battaglia di anghieri
Részlet Az anghiari csata című kép megmaradt vázlatából / Fotó: Arte.it
Most egy újabb rejtélyre derült fény. Egy több tudományterületet képviselő nemzetközi kutatócsoport állítja, Leonardo da Vinci sosem festette meg Az anghiari csata című képet a Palazzo Vecchio falára. Így tehát Giorgio Vasari sem falazhatta el saját freskójával, A scannagallói csatával az egészen 2011-ig elveszettnek hitt hatalmas festményt. https://www.instagram.com/p/CGCcpHxFZjJ/ A tudósok szerint ugyanis Leonardo végül nem festette meg a művet. A munkálatok még azelőtt megszakadtak, mielőtt elkezdhette volna a végső fázist, azaz a festést, írja az Ansa. Mindezt egy most megjelent tanulmánykötetben La sala Grande di e la Battaglia di di Leonardo da Vinci (A Palazzo Vecchio díszterme és Leonardo da Vinci Az anghiari csata – Az építészeti szerkezettől a díszítőelemekig) cím alatt foglalták össze. “A legújabb eredmények alapján újragondoltuk a kutatást, és a „Hol lehet Az anghiari csata?” helyett inkább a „Létezik-e egyáltalán Az anghiari csata?” kérdésre fókuszáltunk. Ha ezzel a szemmel vizsgáljuk a régebbi és a legfrissebb kutatások eredményeit, akkor a válaszunk az, hogy Leonardo nem festette meg a csataképet a firenzei városháza dísztermének falára” – mondta Francesca Fiorani művészettörténész, a Virginiai Egyetem docense.

Olasz-francia kultúrháború dúl Leonardo Da Vinci egyik legismertebb művéért – Contextus magazin

Az Italia Nostra olasz kulturális örökségvédelemmel foglalkozó egyesület álláspontja szerint a Vitruvius-tanulmányt sérülékenysége miatt nem szabad Velencéből elszállítani. A Louvre október 24-én nyíló nagyszabású kiállításán ugyanis folyamatosan olyan erős fény érné a képet, ami rontana az állapotán. Az olasz bíróság döntése tehát a kulturális szervezet érveit fogadta el.

A freskó megfestéséhez szükséges, kartonpapírra készített vázlatok létezése bizonyított és jól dokumentált, de magát a festményt a mai napig csak az előkerült másolatokból ismerjük, tette hozzá a szakértő.
leonardo az anghiari csata firenze scaled
Az Ötszázak terme, Giorgio Vasari festményeivel / Fotó: Iván Júlia
Leonardo csak a papíralapú vázlatok elkészítéséhez és a falfelület előkészítéséhez kapott felszerelést és anyagokat. De mivel a fal előkészítése nem járt sikerrel, így végül nem fogott hozzá a festéshez.

Dan Brown regénye és Vasari mindenkit átvágott

Az eddig elfogadott teória szerint viszont Leonardo elkezdte a festést, csak nem fejezte be, mert az izzó parázs hője, amivel a színeket fixálni szerette volna, tönkre tette a festményt. 2011-ben nagyszabású kutatás indult, amelyben a tudósok lyukakat fúrtak Vasari freskójába, hogy megállapítsák, valóban ott található-e alatta a reneszánsz zseni alkotása.

Battle of Anghiari

Do you know the story of the Battle of Anghiari? And of its depiction inside Palazzo Vecchio? Crossmedia Group opens its archives to fill your days of social...

Cecilia Frosinini, az olasz kultúrminisztérium illetékes szakmai szervének vezetője és Leonardo egyik szakértője szerint a kilenc éve vett egyik mintát a benne talált anyag alapján a „Mona Lisa feketéjeként” emlegették. Ugyanakkor, állítja, nem létezik Leonardóra jellemző, tipikus fekete festék. Ráadásul, amikor egy művészeti alkotások kémiai összetételét vizsgáló független szakértő megvizsgálta a Maurizio Seracini kutatócsoportja által 2011-ben vett mintákat, azt állapította meg, hogy a fekete „nem művészi célra használták, hanem egy közönséges, az építkezésekhez használt anyag volt”. Az olaszországi restaurálásokat és azok alapján kutatásokat végző intézet igazgatónője hozzátette, hogy a három minta végül eltűnt, sosem jutott el hozzájuk elemzésre.

A jobboldali képviselők kivonultak Richard Gere magas rangú díjátadójáról – Contextus magazin

Richard Gere számára Toszkána egy ideje már rendszeres úti célnak számít. Közismert, hogy a buddhista sztár jóban van a Dalai lámá val, Olaszországban pedig a híres vallási központba, Pomaiába szokott ellátogatni. “Mélyen meghatódtam, nagyon köszönöm nektek ezt az elismerést. Mindenképpen szeretnék visszajönni, mert nagyon sokat tehetünk együtt a várossal” – mondta köszönőbeszédében a színész.

„Évtizedeken át nagy lelkesen kutattunk egy szellemkép után, többek közt Dan Brown könyvének hibájából. Eszerint a Vasari által I. Cosimo marcianói győzelme című freskójára festett „aki keres, talál” kifejezés elvezethet da Vinci elveszettnek hitt remekművéhez. Ez a feltételezés most teljesen alaptalannak bizonyult” – nyilatkozta Marcello Simonetta, a párizsi székhelyű The Medici Archivi Project történész kutatója. Bár most egy mítosszal szegényebbek lettünk, a reneszánsz zseni rajongói számára azonban jó hír, hogy új minisorozat készül a Mester életéről.

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból