Elege lett Majkának a cancel culture-ből
A rapper-műsorvezető, Majka a közösségi oldalain fakadt ki a cancel culture-re mint jelenségre, amelyet hazánkban az elnémítás kultúrájaként emlegetnek. A Belehalok előadója a Facebook-oldalán egy Index-cikket osztott meg, amely a brit Daily Mail gyűjtését szemlézte. A külföldi sajtótermék azon dalokat állította össze, amelyek kikezdték az ún. píszí, azaz a polkorrektség mérőjét.
Ennek előzménye, hogy a The Rolling Stones zenekar 2021. október 13-án, a dalszöveggel kapcsolatban kialakult viták (rabszolgaság, erőszak, pedofília, kábítószeres utalások) miatt levetette a turné dallistájáról a Brown Sugar című klasszikust, a rockzenekar egyik legnagyobb, 1971-es slágerét.
"Nagyon veszélyes jövőképet mutat”
„Semmi nem volt jobb régebben, hiába mondják az öregek! Egy dologban viszont talán mégis: sosem volt a világ ennél képmutatóbb. Alkotni, a művészetet jól megfogalmazni, megmutatni, kiváltságos feladat, ami sok ember önérzetét bántja. A legjobban éppen azokét, akik egész életükben az átlagosnál jobban sosem tudtak semmit művelni. Összekeverni a kultúrát az elérzékenyített gondolkodású, 21.századi középszerű ember sértődöttségével nagyon veszélyes jövőképet mutat” – kezdte mondanivalóját a rapper.
Mint hozzátette, szerinte ez főleg az ítészekre, azaz a műbírálókra, kritikusokra igaz mindez, akik a „közösségi oldalakon hoznak ítéletet a klaviatúra mögül, ami véleménye szerint távolról sem objektív vagy igazságos”. Azonban egy-egy ilyen ítélet miatt emberek veszíthetik el a munkájukat, családjukat.
Miért szaladnak bele a Streisand-effektusba a hírességek, amikor rossz kritikát írnak róluk?
„A kritika a művészet másodszülött ikertestvére.”
Kapcsolódó cikk
Mindig lesznek igazi áldozatok, írta a rapper-műsorvezető, aki szerint „pontosan ezekre az igazi áldozatokra hivatkoznak mindig, és ezzel jogot formálnak az egyoldalú igazság kiközösítésére”.
Ha megmondják, miről szólhat egy dal, hogy mit írjon a szerző, mire gondolhat, aki alkot, akkor az a cenzúra legfelsőbb szintje. És ez nem Észak-Korea vagy Fehéroroszország kiváltsága, hanem jelenleg az egész világé. Ha tehetném, egy Eric Cartmanes, bővített mondatban megbántanám az összes nációt, vallást, gondolkodást, szexuális beállítottságot, ami létezik ebben a világban. Köztük saját magamét is
– zárta gondolatmenetét.
Nagyon megosztott a cancel culture mint jelenség
Noha már korábban is fel-felsejlett az ún. cancel culture külföldön, legfőképpen nyugaton, hazánkba J. K. Rowling, a Harry Potter-könyvek írójának esetével szivárgott be tavaly júliusban. Mint ismert, Rowling a transzneműek kapcsán mondta el véleményét, amelynek következtében hatalmas vitát váltott ki szerte a világban, transzfóbnak is nevezték. Válaszként több ismert író – Rowling mellett többek között Margaret Atwood és Salman Rushdie is – adott ki nyilatkozatot, amelyben aggodalmukat fejezték ki a jelenség elterjedése miatt. Úgy vélik, az emberek egyre kevésbé tolerálják mások eltérő véleményét.
Folytatódik a szólásszabadsággal és az elnémítás kultúrájával kapcsolatos vita a szerzők közt
A neves szerzők és gondolkodók nézőpontját is illene figyelembe venni.
Kapcsolódó cikk
Ám az elmúlt években egyre több, korábban ikonikusnak számító mozifilmet, sorozatot, mesét is tettek tiltólistára a kritikusok.
Az említett listára ezúttal a zeneipar számos korábban elismert darabja került fel, a közelmúltban ugyanis olyan legendás előadók dalai kerültek parkolópályára, mint Elvis Presley, Tom Jones, a Queen, az Abba, illetve a Rolling Stones – utóbbiról fentebb tettünk említést.
A ContextUs írt publicisztikát a jelenségről, amelyet az alábbi cikkben olvashattok:
Ugye, nem akarunk elnémítani mindenkit, aki nem ugyanazon a véleményen van, mint mi?
A gyors és átgondolatlan ítélkezés nem újdonság a közösségi média precízen megkonstruált világában. Előfordul azonban, hogy a kritikus tömegnek nem tűnik fel, hogy megfosztják az elnémított személyt a véleménynyilvánítás alapvető jogától.