Alix Dobkin válása után került kapcsolatba a női öntudatot erősítő csoportokkal, ahonnan feminizmusa eredeztethető. Zenei munkássága egészében a leszbikus indentitásról szólt.

Alix Dobkin, a vörös vérű feminista

Május 19-én agyi ütőértágulat következtében 80 éves korában elhunyt Alix Dobkin énekesnő, írja a The Washington Post. Zenei munkásságának csúcsa az 1973-as Lavender Jane Loves Women című lemez és sláger, amely még a többi meleg-leszbikus zenét játszó formációk elterjedése előtt történelmet írt általában a női, azon belül is a leszbikus lét nagyszerűségének hirdetésével. A dal szövege – és Dobkin meggyőződése – szerint a leszbikusság csodálatos, és bármely nő leszbikussá válhat. 

Alix Cecil Dobkin New Yorkban született 1940. augusztus 16-án. Keresztnevét nagybátyja után kapta, akit a spanyol polgárháborúban kivégeztek a nacionalisták. Szülei a kommunista párt tagjaiként nagyon korán bevonták a mozgalmi munkába, a McCarthy-érában megfigyelés alatt állt.

Meghalt Alix Dobkin Feminista Leszbikus Zene
Alix Dobkin 1975-ben, aki felélesztette a The future is female (A jövő nőnemű) szlogent / Fotó: Liza Cowan

„Miközben büszkeséggel töltött el családom rendkívüli státusza, és szenvedélyesen osztottam radikális nézeteiket, csak azt szerettem volna, ha én is úgy élhetnék, mint Dick és Jane. Az ő szüleiknek semmiről sem volt véleményük, és nem kellett azon aggódniuk, hogy családtagjaikat bebörtönözhetik” – írta 2009-ben megjelent My Red Blood (Vörös vérem) című memoárkötetében.

Kapcsolódó cikk

Az egyetemen festészetet tanult. Még diákként kezdett folkszámokat és különböző nemzetek népdalait énekelni. Majd férjhez ment, szült egy gyereket. Egy időre abbahagyta a koncertezést, és zenei klubok üzemeltetésével foglalkozott.

Válása után, a ’70-es évek elején, még a nőmozgalom hajnalán, Dobkin részt vett egy olyan csoportban, ahol a nők elnyomásáról vitatkoztak. A rádióban hallotta Liza Cowan interjúját egy feminista szerzővel. Ezután felvállalta leszbikusságát, összeköltözött Cowannel, és újra zenélni kezdett.

Koncertek csak nőknek

„Egyszer csak mintha megvilágosodott volna: látta maga előtt, ahogy koncertezik, és a közönség csak nőkből áll. Rájött, hogy ezt kell csinálnia, nőknek kell énekelnie. A lehetőségek tárháza nyílt meg előtte” – emlékezett vissza Cowan.

Lavender Jane ::: The Woman in Your Life

First song I've tried to upload- we'll see if this works, kids.This one's for the ladies.

A Lavender Jane Loves Women című lemez abban is úttörőnek számított, hogy Dobkin saját produkciós cége készítette, és kizárólag női producerekkel és hangmérnökökkel dolgoztak. Még a borítót is maga tervezte, és a lemez promócióját is saját erőből oldotta meg. Akkoriban a nők a zeneiparban csak énekesként dolgoztak, még forgalmazókat sem lehetett találni.

Kapcsolódó cikk

A rajongói által csak A Főleszbikusként emlegetett Dobkin feminista kávézókban, könyvesboltokban és az akkoriban megjelenő új műfaj, a női zene fesztiváljain lépett fel szerzeményeivel. A színpadon nem csak feminista és leszbikus identitását, hanem zsidó származását is gyakran megemlítette. Bevallotta, hogy számára nehezebb volt felvállalnia zsidó származását, mint leszbikusságát.

Újra divatba hozta a leszbikus szót

Nagy szerepet játszott abban is, hogy újra divatba hozta a leszbikus szót, amikor maguk a leszbikusok is igyekeztek kerülni. 

1976-ban megjelent második nagylemeze, a Living With Lesbians, amelyben egy New York-i női kommunába költözésének tapasztalatait dolgozza fel. Dobkin évekig nem volt hajlandó férfiak előtt fellépni, csak olyan helyeken, ahol női közönség előtt játszhatott. Nézetei miatt még a transzneműeket is kitiltotta.

Az Old Lesbians Organizing for Change érdekvédő szervezet társelnökeként tevékenykedett, miközben a koncertezést is csak néhány éve hagyta abba. 2014-ben a közösségi médiát is meghódította, amikor elterjedt egy 1975-ben készült fotója, amelyen „a jövő a nőké” feliratú pólóban pózolt.

Mindent megtettem, amit elvártak tőlem. Férjhez mentem, gyereket szültem. Bizonyítottam magamnak. A női öntudatra ébresztő csoportban feminista lettem, akkor kezdődött az elköteleződésem a nők felé, ami aztán csak erősödött. Végül, minden, ami utána következett, csak fokozta mindezt. Felvállalhattam magam. Elveim lettek, viszonyítási pontot adott, lett egy ügyem

– mesélte egy 2010-es interjújában. Személyében olyan feminista ikon távozott, mint Mary Wollstonecraft, a barokk festőművész Artemisia Gentileschi, vagy Agnes Varda filmrendező.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet