Ez itt a vadkelet: a zeneipar találkozása az NFT technológiával

A blokklánc egyedivé teszi a nem helyettesíthető tokeneket, de a zeneiparban is annyira új az NFT technológia, hogy nincs tisztázva, milyen jogok illetik meg a dalszerzőket, a producereket és a zenészeket az eladáskor.

Már a zeneiparban is mindenki NFT-zni akar

A nem helyettesíthető tokenek betörtek a zenék piacára is: a Gorillaz, Calvin Harris vagy a Kings of Leon is az elsők között pattant fel az NFT-expresszre az ígéretes művészeti-technológiai utópia – és némi nyereség – reményében.

Február végén Grimes tíz digitális alkotását 6 millió dollárért értékesítette nem helyettesíthető tokenen, míg a The Weeknd 2,2 millió dollárt kaszált egy új szám klipjéért.

nft zeneipar
Grimes, Calvin Harris és The Weeknd / Fotó: Rex

Az NFT képzőművészeti alkalmazásáról egy Banksy-kép elégetése kapcsán írtunk részletesen. De az első Twitter-bejegyzés is nem helyettesíthető tokenen kelt el, illetve alig néhány napja Sophia, a robot első festményét is ilyen módon értékesítették. 

A digitális tokenek kapcsolódhatnak fizikai vagy immateriális alkotásokhoz: rajzhoz, videóhoz, dalhoz vagy akár egy olyan élményhez. A tokenek megváltoztathatatlanságát és feltörhetetlenségét a blokklánc technológia garantálja. Az NFT-k olyan tulajdonjogot igazoló okmányok, amelyek egyben garantálják a mögöttük álló dolog egyediségét vagy exkluzivitását. Mindemellett értékesíthetők, egyelőre elsősorban a bitcoin utáni második legnagyobb blokklánc cégen, az Ethereumon keresztül.

A világos nyomonkövethetőség ellenére azonban teljes a bizonytalanság a zenékhez kapcsolódó NFT-k eredeti szerzői – dalszerzők, producerek, közreműködő zenészek – tulajdonjogi és szerzői jogi viszonyával kapcsolatosan. Egy dalszerző, akinek számait több tízmillió alkalommal töltik le a streamingcsatornákon, éppen egy ilyen jogvita közepén találta magát. Az érintett zenész neve elhallgatását kérte a The Guardian cikkében, mert perelni készül az eladót.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

A szerző elmondta, hogy közreműködött egy dalban, amelyet egy NFT-csomag részeként értékesítettek, állítólag több mint 10 millió dollár értékben. Sem őt, sem a zenei kiadót nem értesítették a tranzakcióról addig, amíg az eladó nem jelentkezett náluk egy kis „meglepetéssel”, ami a vételár 0,07%-át jelentette készpénzben. Az „ajándék” mellett meglobogtatott egy szerződést is, amelyben a szerző a díj ellenében véglegesen lemondana az NFT-vel illetve az esetleges továbbértékesítésével kapcsolatos bárminemű követeléseiről.

Hiába kértem többször is, hogy mutassák meg, hogy jött ki nekik a nekem felajánlott összeg, nem árulták el, mi alapján számoltak

– mondta a zenész.

Gyerekcipőben a szűzföldön

Az eset eddig példátlan. Cliff Fluet egy ügyvédi iroda vezető tagja, aki nem képviseli egyik felet sem.

Véleménye szerint az NFT-t értékesítő azzal fog érvelni, hogy elsősorban nem a zenét adta el, hanem egy élményt. 

„Az eladónak valószínűleg igazat is adnak: az eladási ár nagy része nem a zene, hanem maga az élmény, amelyet egyrészt az ad, hogy mennyire kevés token van forgalomban, másrészt az összetevők és az NFT tartalmának sokfélesége” – magyarázta Fluet

A dalszerző attól tart, hogy amennyiben elfogadja az „ajándékot”, azzal megszegi a kiadóval kötött szerződését, mivel ilyen esetben a kiadónak is járna részesedés.

Sosem adnám el a zenéimet végérvényesen, ahogy gondolom, egyetlen másik kiadó vagy szerző sem mondana le örökre a jogairól

– állította a zenész, aki elmondta azt is, hogy a koronavírus-járvány miatti bevételkiesése miatt nagyon jól jött volna neki az összeg. Véleménye szerint az eladók éppen a naiv vagy kezdő zenészek kiszolgáltatottságát használják ki, hogy aláírassák a lemondó nyilatkoztat az alkotókkal. 

Fluet azt tanácsolja, hogy aki NFT értékesítésére készül, annak egyértelműen ki kell kötnie, mit kaphat meg és mit nem az NFT révén, az eladási ár mekkora részét teszik ki ezek a komponensek, és ennek megfelelően kell letisztázni a jogköröket. 

Az NFT és a zeneipar kapcsolatának hajnalán precedensek és transzparens jogi szabályozás hiányában könnyen bele lehet szaladni különböző jogi problémákba. Egyelőre az alkotók és az alkotások úgy tűnik, másodlagosak, amíg az új technológia körüli felhajtás le nem csillapodik.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból