Június 22-én, szombaton kezdődött meg a 2019-es Múzeumok Éjszakája. És azt senki nem gondolta volna, hogy a székesfehérvári pópa egyszerűen hazaküldi a közönséget.
A már hagyománnyá vált Múzeumok Éjszakája 2019-ben is folytatódott június 22-én. Ahogy a korábbi években, úgy idén is betekinthettünk a börtönök világába. Mint beszámoltunk róla, a büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BVOP) is csatlakozott a programsorozathoz.
Az viszont nem a tradíció része, hogy a székesfehérvári templomi koncertről egyszerűen kidobta a közönséget a pópa, írja az Átlátszó.
A lap megjegyzi, hogy a városi szerb ortodox templom különleges építészet- és kultúrtörténeti értéket képvisel – a tágabban vett környéken is. Mivel ritkán tart nyitva az esemény helyszíne, a felbecsülhetetlen értékű rokokó ikonosztázáról híres épület minden egyházi és világi eseménye jelentős számú érdeklődőt vonz.
Egy szemtanú meg is osztotta Facebook-oldalán a látottakat/hallottakat:
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A pici templom zsúfolásig megtelt. Mindenki azt a pillanatot várta, amikor teljes szívvel és lélekkel elmélyülhet ebben a csodálatos muzsikában, megnyugvást találhat a templom színes freskói között. Legelőször a Vox Mirabilis Kamarakórus kápráztatott el bennünket, majd ők a zárt oltár mögé vonultak és érkezett a Szent Efrém Férfikar. A pópa ekkor érkezett. Eleve illetlen egy előadásra késve betoppanni, főként, ha az illető kiemelt, az első sorban helyet foglaló személy. De itt még senki nem gondolt semmi rosszra.[/perfectpullquote]
D. Ildikó megjegyezte, hogy elküldte panaszát az illetékeseknek.
Bencés szerzetesek YouTube-listát állítottak össze, amin Bob Marley és Metallica is szerepel
A jazzre és rockra hangolt könnyűzenei lista 23 videóból áll, a Metallica The Unforgivenjétől a The Beatles Here Comes the Sun jáig ír le egy emelkedő ívet a nagyböjti tematikának megfelelően. A szimbolikus nevű Lamb of God zenekar mellett a The Dead South In Hell I’ll Be In Good Company című száma is felfért a listára, írja az .
A lap hozzáteszi, hogy a pópa rövid idő múlva felállt a helyéről, hogy megszakítsa a férfikar előadását. Szerette volna, ha közösen elénekelik a szenténekeket a magával hozott könyvből. Ugyan eleget tett ennek a kérésnek a kórus, de jelezték, szeretnék folytatni a saját műsorukat. Ezt követően nyugalom övezte a helyszínt, de nem sokáig. D. Ildikó állítása szerint a pópa újból felállt a helyéről, besétált a szentélybe, ahol a házigazda fehérvári kórus várakozott.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Csak azt hallottuk, hogy koncert közben egyre hangosabban mondja a magáét és szitkozódik. Azt ordibálta, hogy az egyébként egyszerű, zárt, fekete, elegáns ruhában lévő Vox Mirabilis női tagjai „félmeztelenül ugráltak az oltáron”, ez szégyentelen, jelenteni fogja a püspöknek és újra kell szentelni a templomot! Az énekesek lehorgasztott fejjel, teljesen megszégyenítve vonultak ki, amikor a pópa üvöltve kitessékelte őket[/perfectpullquote]
– írta Facebook-oldalán. Hozzátette, ekkor szakadt el valami, az egyház falait szétnyomta a feszültség. Ekkor “tisztította meg” a pópa a templomot, szemtanúk szerint “kivörösödött fejjel, eszeveszetten pörgette a füstölőjét telepöfékelve a közönséget.”
Asad Raza: Te teniszeznél egy középkori templomban? / ContextUs
A kreáció Untitled (plot for dialogue) nevet viseli és Asad Raza képzeletét dicséri. Asad úgy gondolja újra a sportokat,hogy a társadalmunk nem produktív tevékenységeinek fontosságára reflektál, mindezt a munkára és a termelékenységre alapozva. Az érdekfeszítő installáció, amiben a modernitás és a teniszpályák jellegzetes színvilágát kontrasztba helyezi a mitikus vallási légkörrel, a milánói San Paolo Conversoban tapasztalható meg.
A kórus férfi tagjai még ráadásként énekeltek, de a pópa nem engedte befejezni, kitessékelte őket a jelen lévő közönséggel együtt. Örkényi jelenet következett ezután.
D. Ildikó arról is beszámolt, hogy vihar kerekedett óriási villámlással. Úgy véli, ez annak köszönhető, hogy Isten házából kitessékelte az embereket a pópa. A jelenlévők szerint erősen ittas állapotban celebrálta az eseményt.
A bejegyzés hozzászólói közül többen azt állították, az egyházfinak az oltár mögött álló nőkkel lett volna problémája, a szerb egyház szabályai ugyanis igen szigorúan különítik el a férfiak és nők helyét a templomon belül.
Ám, mint a Vox Mirabilis Kamarakórus karnagya megjegyezte, évek óta hasonló módon koncerteznek a templomban, minden mozzanat egyeztetve és engedélyeztetve volt most is, és korábban még sosem merült fel hasonló probléma. Zemlényi Katica, a Vox Mirabilis Kamarakórus vezetője szerint a női kórus végül lehajtott fejjel volt kénytelen kivonulni, úgy háromszáz-háromszázötven ember előtt.
Az Átlátszó elküldte kérdéseit Pavle Kaplannak, azaz Káplán atyának, akit Szeged, majd Százhalombatta után 2018 nyarán nevezték ki. Egyelőre nem érkezett válasz.