Június 22-én, szombaton kezdődött meg a 2019-es Múzeumok Éjszakája. És azt senki nem gondolta volna, hogy a székesfehérvári pópa egyszerűen hazaküldi a közönséget.

Hirdetés

A már hagyománnyá vált Múzeumok Éjszakája 2019-ben is folytatódott június 22-én. Ahogy a korábbi években, úgy idén is betekinthettünk a börtönök világába. Mint beszámoltunk róla, a büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BVOP) is csatlakozott a programsorozathoz.

Az viszont nem a tradíció része, hogy a székesfehérvári templomi koncertről egyszerűen kidobta a közönséget a pópa, írja az Átlátszó.

A lap megjegyzi, hogy a városi szerb ortodox templom különleges építészet- és kultúrtörténeti értéket képvisel – a tágabban vett környéken is. Mivel ritkán tart nyitva az esemény helyszíne, a felbecsülhetetlen értékű rokokó ikonosztázáról híres épület minden egyházi és világi eseménye jelentős számú érdeklődőt vonz.

Kaplan atya második világháborús mártírokra emlékezik 2019 márciusában / Fotó: Székesfehérvár Önkormányzata

Egy szemtanú meg is osztotta Facebook-oldalán a látottakat/hallottakat:

A pici templom zsúfolásig megtelt. Mindenki azt a pillanatot várta, amikor teljes szívvel és lélekkel elmélyülhet ebben a csodálatos muzsikában, megnyugvást találhat a templom színes freskói között. Legelőször a Vox Mirabilis Kamarakórus kápráztatott el bennünket, majd ők a zárt oltár mögé vonultak és érkezett a Szent Efrém Férfikar. A pópa ekkor érkezett. Eleve illetlen egy előadásra késve betoppanni, főként, ha az illető kiemelt, az első sorban helyet foglaló személy. De itt még senki nem gondolt semmi rosszra.

D. Ildikó megjegyezte, hogy elküldte panaszát az illetékeseknek.

Bencés szerzetesek YouTube-listát állítottak össze, amin Bob Marley és Metallica is szerepel

A jazzre és rockra hangolt könnyűzenei lista 23 videóból áll, a Metallica The Unforgivenjétől a The Beatles Here Comes the Sun jáig ír le egy emelkedő ívet a nagyböjti tematikának megfelelően. A szimbolikus nevű Lamb of God zenekar mellett a The Dead South In Hell I’ll Be In Good Company című száma is felfért a listára, írja az .

A lap hozzáteszi, hogy a pópa rövid idő múlva felállt a helyéről, hogy megszakítsa a férfikar előadását. Szerette volna, ha közösen elénekelik a szenténekeket a magával hozott könyvből. Ugyan eleget tett ennek a kérésnek a kórus, de jelezték, szeretnék folytatni a saját műsorukat. Ezt követően nyugalom övezte a helyszínt, de nem sokáig. D. Ildikó állítása szerint a pópa újból felállt a helyéről, besétált a szentélybe, ahol a házigazda fehérvári kórus várakozott.

Csak azt hallottuk, hogy koncert közben egyre hangosabban mondja a magáét és szitkozódik. Azt ordibálta, hogy az egyébként egyszerű, zárt, fekete, elegáns ruhában lévő Vox Mirabilis női tagjai „félmeztelenül ugráltak az oltáron”, ez szégyentelen, jelenteni fogja a püspöknek és újra kell szentelni a templomot! Az énekesek lehorgasztott fejjel, teljesen megszégyenítve vonultak ki, amikor a pópa üvöltve kitessékelte őket

– írta Facebook-oldalán. Hozzátette, ekkor szakadt el valami, az egyház falait szétnyomta a feszültség. Ekkor “tisztította meg” a pópa a templomot, szemtanúk szerint “kivörösödött fejjel, eszeveszetten pörgette a füstölőjét telepöfékelve a közönséget.”

Asad Raza: Te teniszeznél egy középkori templomban? / ContextUs

A kreáció Untitled (plot for dialogue) nevet viseli és Asad Raza képzeletét dicséri. Asad úgy gondolja újra a sportokat,hogy a társadalmunk nem produktív tevékenységeinek fontosságára reflektál, mindezt a munkára és a termelékenységre alapozva. Az érdekfeszítő installáció, amiben a modernitás és a teniszpályák jellegzetes színvilágát kontrasztba helyezi a mitikus vallási légkörrel, a milánói San Paolo Conversoban tapasztalható meg.

A kórus férfi tagjai még ráadásként énekeltek, de a pópa nem engedte befejezni, kitessékelte őket a jelen lévő közönséggel együtt. Örkényi jelenet következett ezután.

D. Ildikó arról is beszámolt, hogy vihar kerekedett óriási villámlással. Úgy véli, ez annak köszönhető, hogy Isten házából kitessékelte az embereket a pópa. A jelenlévők szerint erősen ittas állapotban celebrálta az eseményt.

A bejegyzés hozzászólói közül többen azt állították, az egyházfinak az oltár mögött álló nőkkel lett volna problémája, a szerb egyház szabályai ugyanis igen szigorúan különítik el a férfiak és nők helyét a templomon belül.

Ám, mint a Vox Mirabilis Kamarakórus karnagya megjegyezte, évek óta hasonló módon koncerteznek a templomban, minden mozzanat egyeztetve és engedélyeztetve volt most is, és korábban még sosem merült fel hasonló probléma. Zemlényi Katica, a Vox Mirabilis Kamarakórus vezetője szerint a női kórus végül lehajtott fejjel volt kénytelen kivonulni, úgy háromszáz-háromszázötven ember előtt.

Az Átlátszó elküldte kérdéseit Pavle Kaplannak, azaz Káplán atyának, akit Szeged, majd Százhalombatta után 2018 nyarán nevezték ki. Egyelőre nem érkezett válasz.

Hirdetés