Még akkor sem írnál vissza neki, ha azt mondanál, “mossa az eső össze szívünket”? Oké, oké, Radnóti írta meg, de ha Kosztolányi mondaná? Izgalmas projektet vitt sikerre a MyAd Marketing MyPoetry néven. Kosztolányi Dezső, Petőfi Sándor, Weöres Sándor és Karinthy Frigyes klasszikus műveit Messenger-beszélgetésekbe öltöztette. Budapest köztereületei ellepték Petifőék versei. De nem csak az utcákon, Messengeren is láthatók. A My Poetry atyja, a MyAd Marketing vezetője, Komendó Beatrix úgy véli, ha máshogy nem, hát így próbálják megfogni a figyelmüket az Y és a későbbi generációnak, hogy szeressék a szépirodalmat.

Hirdetés

ContextUs: Egész Budapestet ellepték a költők Messenger-üzenetei. Mi implikálta a MyPoetry kampányt?

Komendó Beatrix: Többen dolgozunk a csapatban, akiknek kamasz gyermeke van. Ők egészen máshogy fogyasztanak tartalmat, mint az Y vagy az X generáció. Azt látom, hogy őket már nehéz rávenni egy verseskötetet elolvasására. Szerettem volna közelebb hozni a lányomhoz egy kicsit az irodalmat. Észre vettem, hogy telefonálni már nehezen tudok vele, könyvekre már nehezen tudom rászoktatni, és mások is ugyanezt tapasztalták a kreatív csapatunk környezetében. Ezek után kezdtünk el gondolkozni a csapatommal, hogyan lehetne kommunikálni velük, hogy a költészet végül számukra is fontossá váljon.

Mind úgy tapasztaltuk, hogy manapság sokkal könnyebb a gyerekekkel Messengeren kommunikálni. Sőt, nagyobb lélegzetvételű történeteket is Messengeren beszélik meg egymással.

Lehet egy vers nagyon jó számukra, csak éppen nem a megfelelő platformon találkoznak vele. Arra gondoltunk, hogy ha a megfelelő felületre kerülnek, akkor talán nekik is fontos egy Radnóti- vagy egy Petőfi-vers.

ContextUs: A kampány főleg CityLight plakátokon fut. Azonban Messenger-hirdetésekben is feltűnhet a felhasználóknak.

Szabó Ákos: Megjelentünk harminc CityLight plakáton, a város harminc különböző pontján. Elsődleges szempont volt, hogy ezeket iskolák közelében helyezzék ki. A plakátokat nagyon jó helyszínekre sikerült kirakni, hatalmas volt az érdeklődés irántuk. A másik felület, ahol megjelentünk,  természetesen a fiatalok közkedvelt platformjai, a Facebook és az Instagram volt. Elsősorban a saját profilunkon osztottuk meg a kampányt, és azt vettük észre, nagyon kedvelik. És ahogy azt a trendek is mutatják, Instagramon sokkal gazdagabb reakciók érkeztek, több embert sikerült elérnünk a célkorosztályból.

Ilyen lenne, ha Radnóti, Petőfi vagy éppen Kosztolányi üzengetne Messengeren

Klasszikus költők és írók művei Budapest plakátjait fogja díszíteni. Számos alkalommal és eszközzel népszerűsítik a szépirodalmat a fiatalabb generáció számára. Gondoljunk csak Vecsei H. Miklós POKET elnevezésű könyvautomatáira! A Grecsó Krisztián- és Vecsei H. Miklós-vezette kezdeményezés keretein belül, szerdától kortárs és klasszikus irodalmi műveket szerezhetünk be a főváros nyolc különböző csomópontján elhelyezett zsebkönyv-automatákból, mindössze 990 forintos darabáron.

K.B.: Érdekes, hogy ugyan Instagramon és a Facebookon is megjelentünk, de feltűnővé nem a két közösségi oldal-óriás platformján váltunk, hanem a CityLightokon. Azért volt így izgalmasabb, mert egy online felület kilépett az offline térbe, ráadásul közterületen. Ettől lett izgalmas a kampány. A plakátokkal fotózkodni akartak. Megvan a fiatalokban az igény, hogy a digitális jelenlétük mellett, ha valami érdekeset látnak, arról akár Insta-story is készüljön.

ContextUs: Számtalan irodalomnépszerűsítő kampány elindult már: InstaVers, Szöveges kontent, Falfirka. Mitől más a MyPoetry mint kezdeményezés?

K.B.: Nem akarunk mások lenni, nem ez volt a cél. Szerettük volna, hogy nagyobb lelkesedéssel vegyék elő a könyveket, és a versek szélesebb közönség számára váljanak fontossá.

ContextUs: Ahogy azt szeretnék a fenti projektek elindítói is. Hogyan látjátok, a MyPoetry megragadja a fiatalokat?

K.B.: Ha az ügynökségünk kap, mondjuk, 20-30 üzenetet, hogy a magyartanárok beemelik a MyPoetry-t, s így oktatják Radnótit, akkor a célunkat elértük. A versek lényege, hogy szeretni, értelmezni lehet őket. Sok mindent elmondanak az életünkről, és az volt számunkra a fontos, hogy ezt a fiataloknak is megmutassuk.

Azt gondolom, ha csupán a smiley-k vagy piktogramok hozzátesznek a kamaszok érdeklődésének felkeltéséhez, elégedettek vagyunk.

Nem kitűnni akartunk a kampánnyal, mindössze másfajta értelmezési lehetőséget kínálni a diákoknak, egy új platformon. Reméljük, szerethetőbbé válik így az irodalom a fiatalabb generációnak is.

Szabó Ákos és Pandula Bettina, a MyAd Marketing munkatársai

Sz.Á.: Számos kampányban részt veszünk, viszont a MyPoetry a sajátunk, amivel kapcsolatban nem határoztunk meg előre sarokszámokat. Egyetlen célunk volt: népszerűsítsük a verseket. Nem volt fontos, hogyan mérhetnénk, honnan tudjuk majd, sikeres volt-e a kampány.

Sőt, nem is számítottunk ekkora aktivitásra, amit a célközönségünktől kaptunk. Rengetegen kérdezték, hol találják ezeket a CityLightokat. Volt olyan tanár, aki házi feladatként kiadta, hogy keressék meg a diákok a városban, csináljanak egy selfie-t és hozzák be a következő órára.

ContextUs: Melyik gimnázium?

Sz.Á.: Ez a megkeresés a pilisvörösvári Friedrich-Schiller-Gymnasium egy diákjától érkezett. A tanárnő Radnótiról tanított, meglátta a mi plakátunkat, és – amikor utólag felvettük a kapcsolatot –, elmesélte, egyből beleszeretett.

Mint elmondta, egyébként is kedveli Radnóti Miklós munkásságát, ezért elvitte az órára a plakátról készített fotót, és megmutatta a diákjainak, akik pedig érdeklődően rácsodálkoztak.

Ami még nagyon megható volt, hogy a tanárnő nemrég szerezte meg a mesterdiplomáját, a srácok pedig plakátot kértek tőlünk. Úgyhogy egy Radnóti- és egy Kosztolányi-poszterrel lett gazdagabb a tanárnő.

K.B.: És ez az inspiráció, itt kezdődik: ha mi ösztönözzük őket, akkor elértük a célunkat!

ContextUs: Weöres Sándor, Radnóti Miklós, Kosztolányi Dezső, Petőfi Sándor. Tervezitek más költők fiktív csetbeszélgetéseinek megjelentetését is például az Ünnepi Könyvhétre?

K.B.: Nem, egyelőre csak a fenti négy irodalmár „beszélgetése” látható.

ContextUs: A gimnáziumban nem nagyon találkoznak a diákok, vagy csak érintőlegesen, kortárs irodalommal. Miért kizárólag klasszikus költőkkel operáltok? Nem lett volna célravezetőbb kortársakhoz (is) nyúlni? Gondolok itt a nemrég elhunyt Tandori Dezsőre, vagy Kemény Istvánra, Dragomán Györgyre… Így nem csupán a fiatalok érdeklődését keltettétek volna fel, hanem egy nagyobb szakadékot is áthidalhattatok volna.

Pandula Bettina: Mindenképp olyan költőket szerettünk volna a kampányba emelni, akik széles körben ismertek. Ezen költők művei kötelezők is a tanórákon. A kortárs költőkkel való bővítés jó ötlet. Azonban egyelőre első lépésként a klasszikusokat szerettük volna Messenger-üzenetekbe ágyazni, plakátokon láttatni.

Én csak azoktól szeretek olvasni, akik már meghaltak – Szükség van a kortárs irodalomra a tantervekben?

„Miért tanítsunk kortárs irodalmat? Én csak azoktól szeretek olvasni, akik már meghaltak” – hangzott el egy leendő magyartanár szájából az előző két mondat, egy gólyáknak szóló irodalmi szemináriumon. Kortárs irodalom, Kortárs költők, kortárs írók, petőfi sándor, kortárs irodalom tanítása, kortárs irodalom egyetemen

K.B.: Valamint jogi, szerzői jogi kérdés is, hogy 70 évvel ezelőtt meghalt emberek verseit gond nélkül feldolgozhatjuk. A kortársakat azonban nem, vagy csak hosszas egyeztetések után, ez is szempont volt.

ContextUs: Ezek szerint lesz később is ehhez hasonló kampányotok?

Sz.Á.: Nagyon jó kérdés. Amikor elkezdtük a kezdeményezést, akkor még nem tudtuk, milyen lesz a fogadtatása. Rendkívüli a kampány körüli aktivitás, és azt érezzük, lenne értelme a folytatásnak. Egyelőre a kidolgozás fázisánál tartunk. Amit már most elárulhatunk, hogy lesz egy pályázati felhívásunk, de ennek részleteit a későbbiekben, a honlapunkon tesszük majd közzé.

Radnóti Miklós: Bájoló (részlet) / Fotó: MyAd Marketing

ContextUs: Az általatok is bérbevett CityLight felületek a JCDeacaux digitális outdoor portfóliójához tartoznak. Nem tudom, ezt elárulhatjátok-e, de a kampány folytatását is velük képzelitek el? A médiavállalat saját, úgynevezett out of home médiumokon megjelent tavalyi novellaíró pályázata is a tiétekhez hasonló, irodalmat népszerűsítő kezdeményezés volt.

Sz.Á.: Felvettük velük a kapcsolatot, és együtt dolgozunk rajta, hogyan hozzuk ki a legtöbbet ezektől a kampányokból.

Gondolkozunk más variációkban is, próbálunk olyan megoldást találni, ami ugyanúgy, ahogyan a Messenger-üzenetek a CityLightokon megjelenítve, figyelemfelkeltő lehet.

Szeretnénk, ha a második kör is meglepő lenne. Hogy ezt milyen formában tudjuk tálalni, hamarosan ki fog derülni. Amit viszont előzetesen mindenképp elmondhatunk, hogy a Költészet Napjára lelepleződik a folytatás.

ContextUs: A Sztalker Csoport által létre hívott POKET Zsebkönyvek mögötti újító szellemiség is hasonló abból a szempontból, hogy a fiatalokat célozza meg. Eszetekbe jutott esetleg, hogy velük is kollaborációra léphetnétek?

K.B.: Erre még nem gondoltunk. Láttam a kampányukat, hogy ismert emberek népszerűsíti.

A magyar költészet napján a POKET könyvautomatái elárasztják Budapestet

A Grecsó Krisztián- és Vecsei H. Miklós-vezette kezdeményezés keretein belül, szerdától kortárs és klasszikus irodalmi műveket szerezhetünk be a főváros nyolc különböző csomópontján elhelyezett zsebkönyv-automatákból, mindössze 990 forintos darabáron. Az automaták egy-egy budapesti színház vagy kulturális intézmény nevét viselik, míg mind az öt irodalmi műnek saját nagykövete van, egy ismert ember személyében.

ContextUs: Minden kötetnek van egy-egy nagykövete. Rudolf Péter, Grecsó Krisztián, Vecsei H. Miklós stb.

K.B.: Egyelőre nem gondolkodtunk együttműködésben. A MyAd Marketingnél a társadalmi felelősségvállalás volt az elsődleges szempont. Hogy mi lesz ezután, az csak attól függ, kik keresnek meg minket. (mosolyog) Minden évben más célt tűzünk ki, valamilyen nagyobb ügyet támogatunk.

Az idei év a költészetről és az irodalomról szól, az előző években egészen más társadalmi ügy mellé álltunk. A kampány végig kíséri az egész évet.

De mindenre nyitottak vagyunk, a kérdés csak az, hogy mibe és mibe nem érdemes belevágni. Mindig vannak olyan kampányaink – például a NANE-val vagy a Mancs a Kézben Alapítvánnyal zajló projektet –, amelyek során karitatívan igyekszünk együtt ötletelni. Szeretnénk, hogy a jó ügyért harcoló civil szervezetekre felfigyeljenek, és próbálunk segíteni a kreatív hozzáállásunkkal.

Hirdetés