Tárlatvezetés közben kritizálta a műalkotást, majd rátett egy dobozos kólát, mire az darabokra tört.
Egy igazán kritikus kritikus
Mostanában mintha egyre gyakrabban fordulna elő, hogy egy-egy műalkotás megsemmisül. Mindenki a szívéhez kapott Banksy aukció után ledarált képe láttán, vagy gondolhatunk a közösségi médiában nemrég virálissá váló Cattelan-banán esetére. Budapesten nemsokkal kihelyezése után a Kolodko-gerillaszobor vált a végtelen butaság áldozatává.
Most pedig Mexikóból érkezett hír egy megsemmisült műalkotásról. Avelina Lésper művészetkritikus népes látogatói csoportnak tartott tárlatvezetést egy mexikóvárosi galériában, amikor Gabriel Rico mexikói szobrászművész üvegből készült alkotásához értek. A hölgy erősen kritizálni kezdte a Nimble and Sinister Tricks (nagyjából Villámgyors és ártó ármánykodásnak fordítható) című művet. A Design Taxi beszámolója szerint egy vékony üveglapba több tárgyat, mint például követ és egy focilabdát applikált a művész.
Banksy trollkodásába hiba csúszott, ezért darálta le csak részben az egymilliós festményét
Ebben a rekordáron, 1,1 millió dollárért (310 millió forintért) elárverezett képe megsemmisítette önmagát. A Lány léggömbbel című alkotást New Yorkban árverezték el pár hete, de miután elkelt, a festmény ledarálta magát. Ám alig, hogy valaki több mint 1 millió fontért megvásárolta az alkotást, a kép ledarálta magát.
Az előadás egy pontján Lésper ráadásul még egy dobozos kólát is rárakott a szoborra. Ezzel az volt a célja, hogy nevetségessé tegye a művet, így demonstrálja a látogatóknak, hogy az üzenet ugyanaz maradna akkor is, ha a kólásdoboz is az alkotás részét képezné.
Acusan a Avelina Lésper de destruir obra de Gabriel Rico en Zona Maco
La crítica de arte Avelina Lésper asistió hoy a la exposición de Zona Maco, en el centro CitiBanamex, y algunos asistentes la culparon de, supuestamente, des…
És ekkor a darabjaira tört az installáció.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Mintha az alkotás meghallotta volna a szavaimat! Sokkal jobb lett így, hogy tönkrement[/perfectpullquote]
– nyilatkozta Lésper a Milenno című helyi lapnak. Nem úgy tűnt, mintha a kritikust túlzottan megrázta volna az eset. A művet kiállító Galeria OMR viszont határozottan elhatárolódott Lésper viselkedéséről.
“A tárlatvezető szakmaiatlan és tiszteletlen magatartást tanúsított. A művészeti szakma képviselőjeként jó példával kellett volna elöljárnia abban, hogyan illik egy művészeti rendezvényen viselkedni. Nagyfokú illetlenség megérinteni vagy a módosítani a kiállított tárgyakat” – nyilatkozta a galéria képviselője.
Az érintettek reakciói
Lésper felajánlotta, hogy anyagilag hozzájárul a szobor helyreállításához, de a tárlat szervezői és az alkotó egyelőre jogi lépéseken gondolkodnak a szerencsétlen eset kapcsán.
Videón, ahogy szétverik a turisták a Louvre előtti remekművet
A fiatal street artist ötlete nyomán 400 önkéntes készített egy műalkotást a Louvre előtt 5 nap alatt. Összesen 2 ezer papírcsíkból álló nyomatot fektettek le a Louvre üvegpiramisa köré, amely bizonyos szögből nézve optikai csalódást teremt a piramis köré. A fekete-fehér kép azt az érzetet keltette, mintha a piramis a föld alól, egy kőfejtő mélyéből emelkedne ki.
Az installációt készítő művész, Rico szintén csalódottságát fejezte ki. Véleménye szerint a kritikus tiszteletlenül bánt a galériában kiállított alkotásokkal, és ez egy sajnálatos helyzet.
A cikk elején említett esetekkel ellentétben a mexikói történetben nem szándékos károkozásról van szó, és a művész frappáns reakciója sem követte.
Pedig Mexikóvárosban még az installáció címébe is kódolva volt a sorsa, hiszen pont egy „villámgyors és gonosz ármány” áldozata lett.