Szokták mondani: a jó munkához idő kell. Ezzel a közhellyel kis hazánk metaléletében sem lövünk mellé, az Orient Fall pedig megadta magának a kellő időt a 2015-ös év sikereinek folytatásához.
A djent magyar hősei
Az Orient Fall 2015 novemberében robbantott a hazai underground metal színtéren, amikor piacra dobta Fractals névre keresztelt LP-jét. A budapesti csapat osztatlan sikert aratott a djent és a metalcore mezsgyéjén mozgó nagylemezzel.
Magyar viszonylatban ritkán hallható ilyen, kiváló hangzásával, technikai megoldásaival és, nem utolsósorban, parádés cameókkal (pl. Csongor Bálint a USEME-ből vagy Kovács Gábor az Orion Dawnból) kápráztatta el a keményebb zenék szeretőit.
A banda több szakportálon elnyerte az „Év albuma” címet, valamint – nem meglepő módon – számtalan helyen megmutathatta magát és albumát az elmúlt két évben. 2017 tavasza óta azonban nem igazán adtak hírt magukról.
ORIENT FALL / FRACTALS (ALBUM STREAM)
‘Fractals’ is the long-awaited debut full-length album from one of the most promising hungarian modern progressive metal acts, Orient Fall. The album premier…
Ezt a csendet törte meg a zenekar idén januárban, amikor is bejelentették az új single, a MANKIИD érkezését. Már a promóciós anyagokból is lehetett érezni, hogy ez a dal kicsit más világot képvisel, mint a Fractals, hiszen már-már klasszikus black metal klipeket idéző színvilágot láthattunk a megjelentetett werkfotókon. Az előzetesen közzétett rövid teaser szintén arra engedett következtetni, hogy egy jóval sötétebb hangulatú anyaggal találkozhatunk majd – na, nem mintha a djentre mint kellemes hangulatú műfajként lehetne tekinteni. Fokozott kíváncsiság övezte tehát a debütálást, melyet Magyarországon a Lángoló Gitárok, a nemzetközi porondon pedig a New Noise Magazine menedzselte.
Boldog, őrült disztópia
A MANKIИD már az első hangtól kezdve igencsak mellbevágó élményként hat. A sejtelmesen induló, majd mindinkább erőszakos, már-már felkavaró atmoszférájú, nyomokban valóban black metal kliséket tartalmazó dal az agyba robban és egyből megfertőz.
A sok impulzus hatására többször is neki kellett „fussak” a dalnak, mire minden rész a helyére került. Bár jómagam mindig is a „boncolgatós”, összetettebb számokért rajongtam.
Maga a MANKIND egy kicsit hosszabb, mint ahogy azt a mai dal- és klipfogyasztói szokások alapján elvárnánk. Annak ellenére, hogy Dream Theater-fanként nem áll távol tőlem a húszperces dalok örömteli befogadása, jelen esetben egy fél perccel rövidebb dalszerkezet még hatásosabb zenei élményt eredményezne.
A szöveg sajátos módon mutatja be az emberi természet egyszerű mivoltát. Legfőbb mondandója, hogy mindenki szeme előtt ott van az a valami, mely irányít bennünket („a broadcasted eclipse, a downfall of all! / It controls me and they will control you!”).
Hogy mi is lehet ez? Megválaszolatlan marad. Ugyanakkor ez a valami azzal a sötétségbe burkolt tudattal lát el bennünket, hogy nem mi irányítjuk az életünket.
A szöveg abszolút mai problémákat feszeget, ebben a köntösben viszont sokkal árnyaltabb, s talán épp ezért lett olyan hatásos: „A constant praise to our sanity, / providing darkness over reality. / Living under predetermined circumstances, / provide the feel that we still not handle everything!”
Stíluskavalkád metalköntösben
Az okkultizmus világából is táplálkozó témára, valamint a black/death hangulatra a videoklip is ráerősít: olyan színek, motívumok és alakok jelennek meg, amelyek gyakran jelen vannak ezekben a zsánerekben. A dal felépítése és a klip dramaturgiája együtt igazán hatásos ebben a formában, a srácok ügyesen igazították a vizuális elemeket a zenéhez.
ORIENT FALL / MANKIИD (OFFICIAL MUSIC VIDEO)
‘Mankind’ is the long-awaited return of the Hungarian metal phenomenon ‘Orient Fall’ with an excessive sound, encountering the dark future of the human race and…
Szerencsére a hangzásvilág is ugyanolyan erős, mint korábban (ez újfent az együttes gitárosát, Erdőhegyi Bálintot dicséri, aki a Fractalst is keverte/masterelte). A zenei felépítés azonban némileg eltér a 2015-ös sémától.
A djent és metalcore stílusjegyek mellett a csapat ügyesen lavíroz a black/death metal és a keleties elemek között (utóbbi Veszelei Dániel szólóiban ütközik ki leginkább).
A központi riff és dallam mindvégig hangsúlyos marad, ugyanakkor ezek az apró átmenetek izgalmasabbá teszik a számot.
A kiemelkedő gitározás mellett a ritmusszekció (Horváth Tamás basszusgitáros és Rókusz András dobos) ismét magabiztosan hozza az alapokat, miközben a Fractals során is inkább a „vájtfülűek” számára hallható, mégis fontos díszítéseket és groove-okat egyaránt beépíti. A vokálért felelős Buzás Krisztián a tőle elvárt szinten teljesít, a screamek jól ütnek, a hangsúlyos helyeken kifejezetten jót tesz a hörgési technikák variálása. De hozzá kell tenni, hogy a zenekar nem a nagyívű énektémákról volt híres – nem is emiatt szeretjük őket.
Az alap bebetonozva, várjuk a tetőt, főnök!
Merthogy az Orient Fallt nagyon sokan szeretik, és most, egy hosszabb kihagyás után, végre visszatértek hozzánk! Előzetesen nem érdemes összehasonlítani ezt az anyagot a Fractals-zel! Még nem tudjuk, hogy egy új, érdekes koncepció első jeleit láthatjuk és hallhatjuk, vagy „mindössze” egy single törte meg a hosszúra nyúló csendet. Mindenesetre, ha így haladnak a dolgok, valószínűsíthető, hogy a banda 2018-ra is kibérel magának egy helyet a hazai metal legjobbjai között. A MANKIИD jó alapnak bizonyult, várjuk a hasonló folytatást!